of 59045 LinkedIn

Gemeenten onvoldoende voorbereid op elektrisch rijden

De vraag naar elektrische auto’s neemt in Nederland sterk toe. Maar de meeste gemeenten zijn nog nauwelijks voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst.

De vraag naar elektrische auto’s neemt in Nederland sterk toe. Maar de meeste gemeenten zijn nog nauwelijks voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst.

Veruit onvoldoende
Gemeenten hebben veel te weinig openbare laadpalen om aan de vraag te voldoen. Terwijl alle experts in Nederland een gestage toename van het aantal elektrische auto’s voorspellen, zijn de gemeentelijke plannen voor uitbreiding van het aantal laadpalen veruit onvoldoende om aan de vraag te kunnen voldoen.

Hoe scoort uw gemeente? Bekijk het hier.
Klik hier voor een grote versie van de kaart
 

Laadinfrastructuur
Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Over Morgen. De vraag naar elektrische auto’s zal volgens de onderzoekers groeien naar 200.000 stuks in het jaar 2020. Voorwaarde daarvoor is wel dat gemeenten over een goede laadinfrastructuur beschikken. Met het onderzoek is in beeld gebracht welke gemeenten op dit moment goed dan wel slecht zijn voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte. ‘Ik rijd zelf ook elektrisch en verbaas mij regelmatig over het feit dat veel gemeenten dit nog onvoldoende op orde hebben. Soms staat er niet eens een laadpaal bij het eigen gemeentehuis, terwijl de duurzaamheidsambities er wel degelijk zijn. Een gemiste kans,’ aldus onderzoeker Gijs van der Poel.
 

Grote steden
Grote steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam scoren relatief goed. Dat is geen verrassing, omdat deze steden al enige tijd investeren in uitbreiding van hun laadnetwerk.  Op enige afstand volgt Utrecht. Opmerkelijk is dat uit de G30 de gemeenten Apeldoorn, Nijmegen, Amersfoort, Ede, Emmen, Enschede en Zwolle relatief laag scoren.
 

Dekkingsgraadanalyse
De benchmark is gedaan door de toekomstprognoses over de vraag naar elektrische auto’s te combineren met de gegevens per gemeente over het bestaande openbare laadnetwerk. Met een dergelijke dekkingsgraadanalyse wordt in beeld gebracht waar ‘zwarte vlekken’ in het netwerk zitten, waar het aantal palen nog te laag is en welke gebieden goed op weg zijn om aan die vraag te voldoen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans op
En straks schaft het Rijk het voordeel op electrisch rijden helemaal af en dan stort de markt voor electrische autos helemaal in. Ik zou graag nog een keer de resultaten willen zien van een onderzoek waarin wordt vastgesteld hoe vaak een leaserijder zijn auto oplaadt c.q. hoeveel kilometer hij//zij daadwerkelijk electrisch rijdt. Ik kan me een onderzoek herinneren dat dit schrikbarend laag was.
Door Mark Verbeet (Over Morgen) op
Nogmaals, de overheid hoeft deze laadvoorzieningen (regulier of snelladen) niet zelf te verzorgen. Het gaat erom dat de overheden (gemeenten m.n.) aangeven op welke wijze zij dit faciliteren met beleidsregels. Zodoende weet de markt waar zij aan toe is. Ik sluit mij verder volledig aan bij de reactie van Niels Korthals Altes. De groei van het aantal elektrische auto's (lagere aanschafprijs, grotere accu's, rendement en comfort van elektromotor, etc.) gaat onverminderd doorzetten de komende jaren.
Door Frank van Zelst (programmamanager duurzaamheid) op
Trots om te zien dat Vlaardingen na de 4 grote steden het beste scoort. Zo zetten we belangrijke stappen naar schone en duurzame mobiliteit.
Door Harmen (Inkoop) op
Gekke situatie eigenlijk dat de overheid moet zorgen voor deze laadpalen. Dit is toch eigenlijk een commerciële bezigheid. Ze exploiteren toch ook geen benzinestations ? Wat zegt de wet markt en overheid hierover ?
Door Harmen (Inkoop) op
Gekke situatie eigenlijk dat de overheid moet zorgen voor deze laadpalen. Dit is toch eigenlijk een commerciële bezigheid. Ze exploiteren toch ook geen benzinestations ? Wat zegt de wet markt en overheid hierover ?
Door N.Vogelzang op
@Jan: helemaal goed.
Door Jan op
Zolang de elektra voor elektrische auto's niet uitsluitend bestaat uit zonne-, wind- of getijdenenergie is het slechts een verplaatsing van het milieuprobleem. Dan komt daar nog bij dat het plaatsen van een openbare laadpaal steeds het verlies van een openbare parkeerplaats betekent. En bij particuliere laadpalen op eigen terrein struikel je nogal eens over het laadsnoer over het trottoir. Ik zou zeggen: wie een elektrische auto wil, zorgt er maar voor dat hij zijn auto op zijn oprit kan opladen. Heb je een rijtjeshuis: pech gehad. Of bedrijven moeten, net als bij tankstations, ervoor zorgen dat men op hun terrein elektrisch kan tanken. Een taak voor de gemeente zie ook ik niet weggelegd.
Door Niels Korthals Altes (CCO Fastned) op
@Teun: We staan aan de vooravond van een volledige transitie naar elektrische mobiliteit, en dat heeft weinig meer te maken met subsidies. Wel met prijsdaling van accu's, sneller laden en regelgeving mbt uitstoot van benzine/diesel auto's. Zie oa: http://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-cr … en http://fastned.nl/nl/blog/post/the-fastned-freed … Je claim dat de milieubelasting van auto's met accu's overstijgt is onjuist: https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-d …
Door doeterniettoe (-) op
Wie betaald eigenlijk de stroom van het opladen van auto's? En is dat kostendekkend als je de aanleg- en onderhoudskosten erbij optelt?
Door Teun op
Zodra de overheid de subsidie op dit soort auto's afschaft, is het snel gebeurd met het electrische rijden. De milieubelasting van auto's de accu's overstijgt die van grijze auto's trouwens verre.