of 59232 LinkedIn

Gemeentelijk beleid tegen uitstoot contraproductief

De uit stoot van vrachtverkeer kan tot 70 procent omlaag. Dat blijkt uit een wiskundig model dat een onderzoeker aan de Universiteit Twente heeft ontwikkeld. Daarbij is het van belang dat gemeenten hun beleid aanpassen, want dat werkt dikwijls contraproductief.

De uit stoot van vrachtverkeer kan tot 70 procent omlaag. Dat blijkt uit een wiskundig model dat een onderzoeker aan de Universiteit Twente heeft ontwikkeld. Daarbij is het van belang dat gemeenten hun beleid aanpassen, want dat werkt dikwijls contraproductief.

Inefficiënt
Door de groeiende verstedelijking, versnippering van goederenstromen en krappere levertijden moeten steden over de hele wereld veel meer goederenvervoer verwerken. Inefficiënt stedelijk vervoer veroorzaakt onder andere schadelijke emissies, files en geluidshinder. Onderzoeker aan de Universiteit Twente Wouter van Heeswijk heeft een wiskundig model ontwikkeld, waarmee de optimale omstandigheden voor duurzame stadsdistributie kan worden bepaald. Van Heeswijk promoveerde 19 mei op zijn onderzoek aan de vakgroep Industrial Engineering and Business Information Systems aan de Universiteit Twente.

Logistieke druk
Met zijn model kan de logistieke druk op steden verminderen en wordt transport duurzamer. In bepaalde gevallen kan de uitstoot in steden met 70 procent omlaag. Het model houdt rekening met factoren als subsidies, regelgeving en vervoerschema’s. Verder worden initiatieven zoals informatie-uitwisseling en samenwerking tussen transportbedrijven meegenomen.

Consolidatiecentra
Van Heeswijk pleit voor optimaal gebruik van consolidatiecentra. Bijna iedere stad heeft zo’n consolidatiecentrum waar vrachtwagens hun lading kunnen afgeven. Vaak rijden grote vrachtwagens met een kleine lading een stad in. Het consolidatiecentrum verspreidt de verzamelde vracht zo efficiënt mogelijk door de stad. Maar in de praktijk werken die consolidatiecentra nog niet goed. Daarvoor is overheidsingrijpen nodig.

Contraproductief
Van Heeswijk berekende dat met de juiste overheidsstimulatie de emissie door inefficiënte goederenstromen in steden tot 70 procent verlaagd kan worden. Hij pleit voor een mix van subsidies voor het gebruik van het consolidatiecentrum en financiële prikkels om vrachtwagens niet met weinig vracht de stad in te laten. Standaardbeleid van gemeenten kan onbedoeld contraproductief werken. De gemeente bepaalt bijvoorbeeld dat vrachtwagens alleen nog in de vroege ochtend, nog voor de ochtendspits, de stad in mogen. Dat klinkt logisch. Maar als meerdere steden dat bepalen, dan zal een vervoerder die normaal gesproken de leveringen aan deze steden combineert nu extra vrachtwagens moeten inzetten. Het gevolg kan zijn dat totale transportafstanden toenemen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Eric (geen) op
Deze voorgestelde maatregelen over distributie zijn niet nieuw. Veertig jaar geleden in 1976 startte ik als jonge ambtenaar bij het Gewest 's-Gravenhage met de opdracht om voor de Haagse regio een dergelijk centrum te doen ontstaan. Het kwam er uiteindelijk dan toch eind jaren 80 met de medewerking van de vervoerbedrijven en tegenwerking van de gemeente. Dit centrum ging een paar jaar geleden falliet en toen werden er afgedankte HTM-trams opgeslagen. Duidelijk is, dat de huidige - uitsluitend op economische maatstaven gerichte- marktwerkingswetgeving zeer contra-productief is om dit milieu- en distrubutieprobleem via dergelijke centra op te lossen.