Energieneutrale 'weg van de toekomst' geopend
De Weg van de Toekomst bij Oss is geopend. De snelweg is milieuvriendelijke en energieneutraal en heeft 89 miljoen euro gekost.
In Oss gaat zondag de Weg van de Toekomst officieel open. Na bijna 3 jaar is het prestigieuze project bijna klaar.
De 6,5 kilometer lange N329 is verdubbeld en uniek omdat die meer dan energieneutraal is.
De N329 is de aansluiting van Oss op het hoofdwegennet en loopt langs alle industrieterrein van de stad naar de haven en spooroverslag.
Zonnebomen
De weg is milieuvriendelijk (CO2-neutraal) aangelegd en energieneutraal in het gebruik. Acht bomen met zonnepanelen (zonnebomen) wekken energie op voor de verkeerslichten en verlichting. Uit het asfalt wordt warmte gewonnen voor gebouwen die nog langs de weg komen. Voor maximale doorstroming op de randweg zijn er LED-lampjes in de berm gelegd die automobilisten met groen, oranje en rood letterlijk meenemen in een groene golf over vijf kruisingen.
Wegmarkering door zonlicht
Het systeem wordt getest zodra de weg helemaal klaar is en wordt vermoedelijk in november in gebruik genomen, zegt projectleider Leo de Hoogt van de gemeente Oss. De bekende ontwerper en innovator Daan Roosegaarde komt nog met een ontwerp voor wegmarkering die in het donker oplicht met energie die overdag met zonlicht is opgewekt. De Weg van de Toekomst heeft inclusief de aanleg van een spoorbrug 83 miljoen euro gekost.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Waarom altijd dat gezeik als er eens wat gedaan wordt in Nederland? Hebben jullie dan liever dat er helemaal niks meer gebeurt? Dat we langzaam afglijden naar het niveau van een verouderde industriele staat als in de voormalige Oostblok-landen?
Persoonlijk vindt ik het een mooi project, ook nog eens afgemaakt binnen de tijd en met innovatieve technieken.
Petje af voor de gemeente Oss!
De Milieumaatregelen bij de weg van de toekomst zijn prachtig maar missen nog een natuurbrug. Energieneutraal wellichht in het onderhoud, maar meer asfalt trekt nu eenmaal meer verkeersbewegingen aan en zal daardoor ook meer energieverbruik genereren.
Voor 83 milijoen een geweldige windowdressing voor meer asfalt. Maar een fatsoenlijke openbaar vervoer verbinding naar het pas verplaatste ziekenhuis naar Uden (15 km verder op) is er nog steeds niet.