of 59142 LinkedIn

Duits deel Betuweroute jaren te laat klaar

Het gaat om het ruim 70 kilometer lang traject tussen Emmerich en Oberhausen. Dat moest in 2022 klaar zijn, maar die officiële planning van dit zogenoemde Derde Spoor is ‘niet langer realistisch’, hebben Duitse partners Dijksma laten weten.
4 reacties

De Duitse aansluiting op de Betuweroute gaat flinke vertraging oplopen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaat uit van ‘enkele jaren’, schrijft zei woensdag aan de Tweede Kamer.

‘Niet realistisch’
Het gaat om het ruim 70 kilometer lang traject tussen Emmerich en Oberhausen. Dat moest in 2022 klaar zijn, maar die officiële planning van dit zogenoemde Derde Spoor is ‘niet langer realistisch’, hebben Duitse partners Dijksma laten weten.

Bouwvergunningen
De afgifte van bouwvergunningen in Duitsland duurt langer dan verwacht. De laatst vergunning zal pas in 2019 worden afgegeven. Pas als dat is gebeurd wil de Duitse regering weer een ‘betrouwbare datum’ voor ingebruikname van het spoor geven.

Omleidingen
Dit jaar zal al veel minder aan het traject worden gewerkt dan gepland, aldus de Duitse spoorbeheerder DB Netz. Daardoor is de Betuweroute vaker beschikbaar en zullen er veel minder goederentreinen hoeven worden omgeleid via andere routes. De vertraging van het 1,5 miljard euro kostend project betekent ook dat goederentreinen tussen de Rotterdamse haven en Duitsland ook na 2022 zullen moeten worden omgeleid. ProRail bekijkt momenteel wat de gevolgen hiervan zijn.

Gevaarlijke stoffen
De omleidingsroutes lopen via het zuiden (Brabant en Limburg - Brabantroute) en het oosten (Gelderland en Overijssel - Bentheimroute). Daar zal de hinder dus langer duren. Over deze trajecten rijden nu meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen dan toegestaan.

Alternatieve routes
Dijksma heeft vorig jaar maatregelen genomen tegen deze overschrijdingen. Door het gebruik van alternatieve routes en dit jaar dus ook door vaker gebruik van de Betuweroute moeten de Brabant- en Bentheimroute worden ontlast. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Dat krijg je als zonder kennis van zaken en zonder talenkennis heel dure infrastructuur aanlegt. Niemand bleek op het ministerie over degelijk kennis van spoorinfrastructuur te beschikken en niemand sprak goed Duits. Er moest een groot prestigeproject worden uitgevoerd dat door allerlei oorzaken meer als twee keer zo duur werd.... Doordat een goede aansluiting op het Duitse spoorwegnet ontbreekt, kan al jarenlang maar maximaal 60 procent van de capaciteit worden benut. De lijn had bovendien veel en veel goedkoper aangelegd kunnen worden.... en een goede, noodzakelijke verbinding met de grensovergangen bij Oldenzaal of Nieuwe Schans zullen wel altijd blijven ontbreken... Als men simpelweg gebruik had gemaakt van de enorme kennis die spoorhobbyïsten wel hebben, dan had men gemakkelijk 1 tot 2 miljard euro kunnen besparen. Het ministerie van I&M is helaas geen lerende organisatie, want de financiële en organisatorische blunders bij de HSL waren nog veel groter! En het treinverkeer in Nederland blijft een rommeltje met de NS als een krakkemikkig functionerend semi-verheidsbedrijf met een politiek baasje aan het hoofd...
Door Jan op
Blunder op blunder...
Door H. Wiersma (gepens.) op
Zouden ze bij het Rijk ooit wel eens hebben gehoord van goede waterdichte afspraken, zo nodig met boetebepalingen?
Door Opmerker (orig) op
Nu, over deze route valt toch niets meer te opiniëren?Zucht......Terrible...