of 59221 LinkedIn

‘Deltaplan nodig voor OV in de Randstad’

Nederland heeft jaarlijks een miljard euro extra nodig voor een deltaplan voor mobiliteit in de Randstad. Dat stelt Maurice Unck, de nieuwe directeur van vervoersbedrijf RET, in een interview met de NOS.

Nederland heeft jaarlijks een miljard euro extra nodig voor een deltaplan voor mobiliteit in de Randstad. Dat stelt Maurice Unck, de nieuwe directeur van vervoersbedrijf RET, in een interview met de NOS.

Stadsregio
Net als de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ziet ook Unck een toekomst waarin de Randstad een grote stadsregio vormt, met daarbinnen Rotterdam, Den haag, Amsterdam en Utrecht. Met de huidige verbindingen dreigt het openbaar vervoer in de Randstad vast te lopen, meent Unck.

Metropool
Daarom is er een deltaplan nodig. Volgens de nieuwe RET-directeur is jaarlijks 1 miljard euro extra nodig voor onder meer het ombouwen van trein- naar metrolijnen en het verhogen van de frequentie. Hiermee zou de Randstad de concurrentieslag kunnen aangaan met andere metropolen als Londen, Parijs en het Ruhrgebied.

Metro
Unck wil ook een deel van de treinverbinding tussen Den Haag en Dordrecht ombouwen naar een lightrail, een soort combinatie tussen trein, metro en tram. Dan blijft tussen de steden een intercity rijden en een deel van het spoor wordt voor de metro. Het is een investering van enkele honderden miljoenen. Het geld daarvoor is er echter niet. Tijdens de crisisjaren is er fors bezuinigd op investeringen in het openbaar vervoer. ‘Dat moet worden teruggedraaid’, aldus Unck tegen de NOS

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Het zou niet primair om een bedrag moeten gaan, maar om een pleidooi voor integraal denken en ontwerpen. Als je nieuwe woongebieden ontwikkelt of steden gaat verdichten, dan hoort daar een goed vervoersplan bij. De laatste 30 jaar is dat nauwelijks gebeurd en daardoor staan we flink op achterstand. Hoe het anders kan, laat RandstadRail zien. Amsterdam heeft daarentegen 3,2 miljard euro - voornamelijk belasting geld - besteed aan een stedelijke metrolijn, terwijl de kwaliteit van het regionaal trein- en busvervoer redelijk marginaal is gebleven. Zeur nu eens niet over die achterstelling van provincies! Ze hebben veel in eigen hand. Een aantal provincies laat zien dat je redelijk hoogwaardig vervoer kunt realiseren met geïntegreerde trein- en bussystemen. Als voorbeeld kun je delen van Groningen en :Limburg noemen, waar ze het goed voor elkaar hebben. Dat geldt ook voor de Gelderse Achterhoek.
Door Dijksma op
Alweer. In de afgelopen 40 jaar heb ik dit vaak horen zeggen. Wanneer pakt men dit nu eens echt op en liefst niet alleen voor de Randstad, want heel Nederland kent de OV problematiek.
Door Dijksma op
Alweer. In de afgelopen 40 jaar heb ik dit vaak horen zeggen. Wanneer pakt men dit nu eens echt op en liefst niet alleen voor de Randstad, want heel Nederland kent de OV problematiek.
Door Den Brabander (Provinciaal) op
Kan de Randstad geen status aparte krijgen? Dan kan de Randstad zijn eigen belasting heffen en zijn eigen broek ophouden in plaats van leven ten koste van de rest van Nederland. Oftewel: een Randstad-tax voor de Randstad en geen Randstad-tax voor de rest van Nederland.
Door Den Brabander (Provinciaal) op
Kan de Randstad geen status aparte krijgen? Dan kan de Randstad zijn eigen belasting heffen en zijn eigen broek ophouden in plaats leven ten koste van de rest van Nederland. Oftewel: een Randstad-tax voor de Randstad en geen Randstad-tax voor de rest van Nederland.
Door Hans op
"Ze zien een visioen: een toekomst waarin de Randstad een grote stadsregio vormt, met daarbinnen Rotterdam, Den haag, Amsterdam en Utrecht" enne "Daarom is er een deltaplan nodig, jaarlijks 1 miljard euro extra", enne "Hiermee zou de Randstad de concurrentieslag kunnen aangaan met andere metropolen als Londen, Parijs en het Ruhrgebied" Joepie, peperdure huizen, amper groen en smerige lucht en veel criminaliteit, dat willen wij ook!
Leuke plannen hoor, misschien krijgen we dan buiten de randstad ook wel wat extra krimpgebieden, of zelfs 1 heel groot krimpgebied, hoera. Moet daar dan óók meer geld naar toe, of juist nog minder? Dat weet ik dan weer niet. Misschien goed om dat bestuurders van buiten de Randstad eens te vragen.
Door Piet op
@P 10.09 uur
Ik ben weliswaar "provinciaal" maar acht mezelf daarmee niet onwetend v.w.b. de gemeentelijke vervoersbedrijven in de Randstad. Misschien eerder oorzaak voor de noodzaak dan een reden om de provincies er buiten te houden?
Lijkt me dat het pleidooi voor dit deltaplan toch minstens enigszins de individuele steden/gemeenten en zelfs de provincies overstijgt.
(overigens zijn er daar ook gemeenten die, afhankelijk van het onderwerp, niet tot de Randstad gerekend worden)
Provinciale budgettaire samenwerking en begeleiding kan misschien een beetje helpen bij deze noodzakelijke ontschotting en een begin zijn voor een gemeentelijke herindeling die moet leiden tot de metropool van het niveau waar van men lijkt te dromen.
In de basis overigens niets anders dan elke andere gemeentelijke herindeling, hooguit wat groter, m.n. de ego's.
Door Pim (betrokken burger) op
Ik ben keer op keer verbaasd over de schaamteloosheid waarmee de Randstad steeds om geld vraagt...
Door Burgerjan op
Een visie naar de toekomst. Rijkswegenplan, Deltaplan...
Tegenwoordig hobbelen we van knelpunt naar knelpunt. En ieder knelpunt wordt weer op geheel eigen en unieke wijze "opgelost".
Unck durft tenminste te vragen naar een visie. Kennelijk is dat (soms) even schrikken.
Door p op
Niet hardop zeuren om extra geld, maar gewoon regelen dat er structureel wordt geïnvesteerd (en dan nog goed berekenen of het ahndig is om in tijden van klimaatverandering te investeren onder NAP...).

@Piet In de randstad zijn nog een paar gemeentelijke vervoersbedrijven

Afbeelding