of 59142 LinkedIn

Blaricum heeft meest, Amsterdam heeft minste auto's

Blaricum heeft de meeste, Amsterdam de minste: Auto's per 1000 inwoners.

De gemeente Blaricum heeft met 572 auto’s per 1000 inwoners de meeste auto’s per inwoner van Nederland. Amsterdam heeft gemiddeld het laagst aantal auto’s: 247. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

G4
De vier grote steden staan allemaal bij de laagste tien als het gaan om de verhouding auto’s en inwoners. In stedelijke gebieden is een fijnmaziger openbaar vervoernetwerk aanwezig. Dat is volgens het CBS een mogelijke verklaring voor het feit dat er minder auto’s zijn. Ook wonen  er meer jongeren in de grote steden. Juist onder deze groep is het autobezit in de afgelopen jaren gedaald. Gemeten naar bevolkingsgroep is het aantal auto’s onder jongeren het laagst, namelijk 290 per 1000.
 

Urk
Naast Blaricum staan Bellingwedde, Onderbanken, Alphen-Chaam en Baarle-Nassau in de top vijf van gemeenten met de meeste auto’s. Aan de onderkant van de lijst wordt Amsterdam vergezeld door Groningen, Urk, Utrecht en Delft. Het gaat hierbij om de auto’s die op naam van een persoon staan. In totaal zijn dat er 7,1 miljoen. 800 duizend auto’s staan op naam van bedrijven.

Hoeveel auto’s per 1000 inwoners in uw gemeente? Klik hier voor de complete lijst (bron CBS)

Afbeelding 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Josse de Voogd (onderzoeker) op
@JM Ja minder openbaar vervoer per km2, omdat er nou eenmaal minder mensen wonen. Maar per inwoner zouden de OV kosten in de provincie wel eens hoger kunnen zijn, als er niemand in die bussen zit.
Door JM op
@Toine Goossens. Hoe verder mensen uit elkaar wonen, hoe minder er een openbaar vervoernetwerk aanwezig is. Dat mag wel gecompenseerd worden door 'de provincialen' minder belasting over hun auto te laten betalen.
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Dit werpt de interessante vraag op hoelang het onbelast laten van reiskostenvergoedingen, c.q. van zakelijke auto's nog onbelast kan blijven.

Hoe dichter mensen bij elkaar wonen, hoe hoger de woonlasten zijn. Dat mag wel gecompenseerd worden door de provincialen belasting over hun auto te laten betalen.