of 59045 LinkedIn

Amsterdam houdt gevolgen taxiproef Uber in de gaten

De gemeente Amsterdam gaat bekijken wat de gevolgen zijn van de proef van taxidienst Uber, waarbij mensen ritjes kunnen maken met particuliere chauffeurs. Burgemeester Eberhard van der Laan en wethouder Pieter Litjens (Verkeer) onderzoeken ,,wat dit precies betekent en hoe zich dit verhoudt tot het beleid en de inspanningen om de kwaliteit van de taximarkt in Amsterdam te verbeteren''.
4 reacties

Amsterdam gaat bekijken wat de gevolgen zijn van de proef van taxidienst Uber, waarbij mensen ritjes kunnen maken met particuliere chauffeurs. Burgemeester Eberhard van der Laan en wethouder Pieter Litjens (Verkeer) onderzoeken ,,wat dit precies betekent en hoe zich dit verhoudt tot het beleid en de inspanningen om de kwaliteit van de taximarkt in Amsterdam te verbeteren''.

Onduidelijke regels
De hoofdstad zal hierover ook contact houden met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De gemeente hoorde woensdagochtend van de lancering van de nieuwe service UberPOP. Daarbij wordt niet aan alle regels voor taxi's voldaan. Het bedrijf zelf stelde dat de huidige regels verouderd en onduidelijk zijn.


Proef

Uber begint de proef in Amsterdam met 20 chauffeurs, die moeten beschikken over een verklaring van goed gedrag en een training moeten hebben gevolgd. Mensen kunnen een taxi bestellen via een app. Het bedrijf claimt dat ritten met UberPOP de helft goedkoper zijn dan ritten met gewone taxi's.


Kwaliteitsslag

Amsterdam is al enige tijd bezig met een kwaliteitsslag op de taximarkt. Sinds juni vorig jaar gelden nieuwe regels, waarbij chauffeurs niet meer zonder speciale taxipas mogen rijden en zich verplicht moeten aansluiten bij een geregistreerde taxi-organisatie.


Snorders

Volgens ondernemersorganisatie KNV Taxi lijkt wat UberPOP doet erg op het inzetten van snorders, illegale taxichauffeurs die klanten afpikken van chauffeurs die wel een vergunning hebben. KNV Taxi rekent erop dat de Nederlandse overheid ingrijpt. Volgens CNV Vakmensen komt de nieuwe dienst neer op ,,verdringing van werkgelegenheid, door mensen die het vooral als leuke bijverdienste zien en die niet zijn gekwalificeerd om als taxichauffeur te werken.'' ,,Dit moeten we in Nederland niet willen'', aldus de vakbond.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Frans op
Lieve vakbonden. Een taxirit is belachelijk duur en dat is nergens voor nodig. Zit nu in griekenland. Ook hier alleen nog maar nieuwe mercedessen als taxi gezien. Zelfs in de kleinste plaatsjes waar een lunch maar enkele euro's kost.
Met dank. Waar narcistisch links gedoe allemaal toe leidt.

Door Jan de Bont (Gepensioneerd) op
Net terug uit San Francisco/USA. Meermalen gebruik gemaakt van een daar al naar alle tevredenheid functionerende taxiservice à la UberPOP. Perfect om een taxi via je app te kunnen regelen, meteen op je smartphone te kunnen zien dat hij over 2 minimuten voor je deur staat, je betaling automatisch via je creditcard te kunnen laten verlopen zonder gedoe over fooien e.d. en, niet het minst belangrijk, met een prima persoonlijke service van de taxichauffeur. Waar vind je dat nog in Nederland en met name in Amsterdam ?? Amsterdam, kijk wereldwijd eens wat verder om je heen !!
Door jhr Van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
Inderdaad Marko, de overheid met haar regeldrift houdt weer eens een innovatief plan tegen. Als raadslid zat Van der Laan jarenlang diep te tukken toen de Amsterdamse taxiwereld in handen van mafiosi, die de klanten grof afpersten. Men bedenkt wel een vergunningregeling die heel veel geld moet gaan opbrengen, want daar is Amsterdam erg goed in.
Door Marko146 (burger) op
Dit is typisch weer de controle en dwang reflex. De overheid komt in de knoei met zijn eigen regels en dit houd innovatie tegen. We moeten in dit land eens wat minder gaan besturen en de burgers eens wat meer vrijheid geven. Daarbij als er dan bestuurt dient te worden zorg dan eens dat het wat veiliger word en dat er niet zo bizar veel van mijn geld naar allerlei doldwaze gebouwen en bizarre subsidieclubjes gaat.