of 59183 LinkedIn

Alle fietsers tegelijk is veiligste optie

In de stad Groningen hebben ze al bijna 30 jaar het verkeerssysteem dat fietsers op kruispunten tegelijkertijd over mogen steken. Hierbij worden de verkeersstromen gescheiden en dat is veiliger en sneller voor het fietsverkeer.

In de stad met, naar eigen zeggen, de hoogste fietsdichtheid ter wereld hebben ze al sinds 1989 een oplossing voor lange wachttijden voor het stoplicht en ongelukken op het kruispunt. Het zogenoemde ‘AFTG’ is in Groningen de normaalste zaak van de wereld. Alle Fietsers Tegelijk Groen werkt daar op 28 kruispunten perfect.  ‘Het is een kwestie van oogcontact,’ verklaart een gemeentewoordvoerder het systeem. ‘Er is op die kruisingen nooit meer een dodelijk ongeluk gebeurd,’ verteld een gemeentewoordvoerder. ‘Het is veel veiliger want de fiets- en autoverkeersstromen zijn compleet gescheiden.’

Wonderlijk schouwspel
Tientallen fietsers staan in de startblokken voor het fietsersstoplicht. Op het grote en drukke kruispunt staan er groepen tegenover elkaar en ook links en rechts staan collega-fietsers klaar voor de start. Zodra de vier verkeerslichtfietsjes op groen springen voltrekt zich een wonderlijk schouwspel. Uit alle windrichtingen stormen de fietsers tegelijkertijd naar het centrum van het kruispunt, slalommend passeren ze elkaar. De een vertraagt zijn tred, de ander versnelt maar nimmer raakt men elkaar. Het moment duurt niet langer dan enkele seconden waarna de paar dozijn fietsers zijn weg vervolgt. Alle Fietsers Tegelijk Groen (AFTG) in een notendop. Zie hier >een filmpje 
 
Pilot gestaakt 

Terwijl in grote steden het fenomeen ‘fietsfile’ oprukt, zoekt men naar oplossingen voor de drukke en onveilige wordende binnenstad. AFTG is een beproefd concept in Groningen maar kennelijk zijn er toch wel voorwaarden aan zo’n ‘fietsersanarchie’ verbonden. Dat bewijst althans een mislukte AFTG-pilot in Rotterdam. Binnen enkele minuten knalden twee keer fietsers op elkaar, die duidelijk de boodschap 'maak oogcontact, kijk goed wat de andere fietser wil en steek je hand uit' niet hadden begrepen. Tegen het AD verklaarde Wethouder Pex Langenberg (verkeer, D66), die zelf de lichten op groen had gezet, greep vanmiddag kort na drie uur direct in na de twee incidenten. ‘Binnen 1 minuut twee ongelukken. We kunnen hier niet mee doorgaan. We stoppen ermee en moeten nog even goed nadenken over dit experiment en het evalueren.’

Verkeersmentaliteit
Groningen denkt niet dat de Rotterdamse miskleun iets met de randstedelijke verkeersmentaliteit te maken heeft. ‘Het kan zijn dat het kruispunt wat te klein was en ik zag er ook wat vluchtheuvels,’ zegt een gemeentewoordvoerder. ‘Kennelijk heeft dat tot gevolg dat het er wat minder overzichtelijk is. Maar het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van wennen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bas (beleidsmedewerker verkeer) op
In Alkmaar is dit ook jaren zo geweest voor het stadhuis (ik weet niet of het nog zo is want ben verhuisd). Ik woonde ernaast en het was nooit een probleem dat alle fietsers tegelijk groen kregen, het was als fietser juist wel makkelijk want je kon direct de kortste route nemen zonder meer ergens te hoeven wachten. In de 5 jaar dat ik er woonde heb ik nog nooit een fietser tegen elkaar aan zien botsen.....
Door Hi op
Het is overduidelijk dat in 010 iets anders aan de hand is. Mijn veronderstelling is dat er in 050 een connectie tussen brein en lichaam is. Visuele input wordt verwerkt en het lichaam van de Groninger reageert daar op. In 010 is er een connectie tussen ego en lichaam. Er is helaas geen connectie tussen ogen en ego, dus reageert de Rotterdammer niet . Het is vergelijkbaar met de manier waarop 050 en 010 communiceren: in 050 luistert men en reageert daar zo nodig op, in 010 wordt niet geluisterd, veel gepraat, e er zit geen verband tussen input en output.