Aanpak winkelleegstand nog in kinderschoenen
Tweederde van de gemeenten met een zogenaamde RetailDeal is actief bezig om via transformatie de winkelleegstand aan te pakken. Maar tot daadwerkelijke vermindering van het aantal vierkante meters aan retail kwam het nog nauwelijks.
Tweederde van de gemeenten met een zogenaamde retaildeal is actief bezig om via transformatie de winkelleegstand aan te pakken. Maar tot daadwerkelijke vermindering van het aantal vierkante meters aan retail kwam het nog nauwelijks.
Retaildeal
Dat blijkt uit een onderzoek van Retailagenda onder 73 van de 140 gemeenten die een retaildeal hebben gesloten. In een dergelijke deal tekent een gemeente met de voornaamste belanghebbenden (retail, vastgoed, horeca, kunst en cultuur) een overeenkomst om winkelcentra toekomstbestendig te maken. Naar schatting 10 procent van de Nederlandse winkels staat al langere tijd leeg.
Verkennende fase
Veel gemeenten zitten nog in de verkennende fase: ze doen onderzoek, of passen bestemmingsplannen aan om nieuwe functies voor winkelgebied mogelijk te maken. Hun rol in het uiteindelijke transformatieproces ziet een overgrote meerderheid van 90 procent ook primair als faciliciterend.
Liever geen geld vrijmaken
Slechts een op de acht gemeenten beschouwt het als haar taak om ten behoeve van de transformatie financiële middelen vrij te maken. 70 procent van de gemeenten vindt dat de markt het voortouw bij transformatie moet nemen en een bijna net zo groot percentage dat die ook verantwoordelijk is voor het benodigde budget. Bij de gemeenten die wel geld voor transformatie vrijmaakten, ging het doorgaans om een aanjaagbudget van een paar ton.
Van winkel tot woning
Waar wel transformatie tot stand kwam, ging het veelal om het aanpassen van bestemmingen: vooral van winkel tot woning (89 procent). Ook horeca wordt als nieuwe bestemming genoemd. In bijna een op de drie gevallen werd het leegstaande winkelpand gesloopt.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.