Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Minister De Jonge: ‘Dan heb je 40 procent van nul, en dat is nul’

Commissiedebat in de Tweede Kamer over de woningbouwopgave.

22 maart 2024
Begin maart was Hugo de Jonge, demissionair minister voor Volkshuisvesting, bij het startschot voor de bouw van de Suikerzijde; een grote inbreidingslocatie in de stad Groningen.
Begin maart was Hugo de Jonge, demissionair minister voor Volkshuisvesting, bij het startschot voor de bouw van de Suikerzijde; een grote inbreidingslocatie in de stad Groningen.ANP

‘Ineens is er een Kamermeerderheid voor een planbatenheffing’, constateerde woningbouwminister Hugo de Jonge donderdagmiddag opgetogen, tijdens het commissiedebat in de Tweede Kamer over de woningbouwopgave. ‘Sedert 1977 is dat niet meer gebeurd. Toen viel er een kabinet over het invoeren van een grondbelasting. Sindsdien is het beleidsadagium: houd je mond over grond.’

Information Security Officer

JS Consultancy
Information Security Officer

Projectleider Financiën

Gemeente Wageningen
Projectleider Financiën

Die meerderheid komt De Jonge goed uit, want het kabinet laat momenteel onderzoek doen naar het effect van zo'n planbatenheffing: een heffing op de waardestijging van grond door een bestemmingswijziging. Deze kan een nieuwe gemeentelijke bron van inkomsten zijn en wordt ook bepleit door de gemeente Utrecht, die met deze heffing actiever grondbeleid wil financieren.

Weinig aandacht voor VNG-standpunt

Koepelorganisatie VNG had voorafgaand aan het commissiedebat een lobbybrief gedeeld met zeven voor gemeenten gewichtige punten. Maar aan deze punten werd niet of nauwelijks gerefereerd in het vier uur durende debat, dat wegens tijdgebrek later moet worden voortgezet. Dus geen aandacht voor de kritiek van de VNG op de Wet Regie Volkshuisvesting, die sinds begin maart bij de Tweede Kamer ligt. Evenmin voor het, volgens de VNG, te solistische rijksoptreden als het gaat om nieuwe bouwregels. Daarnaast wil de koepel dat de inbrengwaarde van grond anders bepaald wordt, dat de vennootschapsbelasting verdwijnt voor gemeentelijke grondexploitaties, en gemeenten voor een langere periode dan nu mogelijk is een voorkeursrecht op grond mogen vestigen.

De kwestie Zuid-Holland

De Jonge bleek enthousiast over het pragmatisme in het Doorbouwakkkoord dat de gemeente Amsterdam heeft gesloten met marktpartijen en woningcorporaties. Hierin staat: We voorkomen dat plannen onuitvoerbaar of onbetaalbaar worden door stapeling van eisen, ambities en wensen.’ Die houding mist de demissionaire minister in de provincie Zuid-Holland, waarmee hij in de clinch ligt.

De Tweede Kamerleden toonden zich niet kritisch over diens harde houding tegenover het Zuid-Hollandse provinciebestuur, maar eerder aanmoedigend. Zoals bij monde van het Zuid-Hollandse ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis: ‘Ik wil de minister complimenteren met zijn assertieve houding richting Zuid-Holland. Als er juridische instrumenten nodig zijn, aarzel ze niet uit de kast te halen.’

De minister beargumenteerde zijn standpunt uitvoerig. De Jonge rekent met een woningbouwopgave tot en met 2030 van 981.000 nieuwe woningen, waarvan precies 247.896 in het al dichtbevolkte Zuid-Holland moeten komen te staan. Hij toonde daarbij begrip voor de verstedelijking die de provincie de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. Zoals D66-Kamerlid Jan Paternotte beschreef: ‘De provincie Zuid-Holland is nu al dichter bevolkt dan Los Angeles County.’ Toch denkt de minister dat de ruimte er dit decennium nog wel is: binnenstedelijk in bijvoorbeeld Den Haag, Rotterdam en Leiden, en buitenstedelijk in landelijke gemeenten als Krimpenerwaard. ‘Ik denk wel dat we de decennia daarna de steven naar het oosten, noorden en zuiden van Nederland moeten wenden.’

Een ongelooflijk been bijtrekken

Dus een kwart van de woningbouwopgave ligt in Zuid-Holland. Maar de minister heeft vier geschillen met de GroenLinks/PvdA-gedeputeerde Anne Koning. In het huidige coalitieakkoord van Zuid-Holland staat dat de provincie 235.000 woningen wil bouwen, terwijl volgens De Jonge de door hem gewenste ruim 247.000 al achterhaald zijn gezien nieuwe prognoses van de behoeftegroei. ‘Ik ga niet accepteren dat Zuid-Holland de lat lager legt terwijl de opgave groter is.’

Daarnaast heeft Zuid-Holland nu een plancapaciteit van bijna 100 procent, terwijl de minister 130 procent eist. ‘We weten uit ervaring dat een derde van de bouwprojecten uitvalt. Zuid-Holland moet een ongelooflijk been bijtrekken. De gesprekken leveren wel iets van beweging op, maar we zijn er nog niet.’

Geen generiek ‘njet’

Deze beide eisen kan de minister echter niet doordrukken, zo lang de nieuwe Wet Regie Volkshuisvesting niet door de Tweede en Eerste Kamer is. Twee andere kritiekpunten kan hij wel al juridisch afdwingen, zegt De Jonge. Dan gaat het om het kleine aantal buitenstedelijke bouwprojecten dat de provincie toestaat, ondanks protest van veel landelijke gemeenten in Zuid-Holland. De minister: ‘Een generiek njet tegen drie-hectare-locaties; sorry zo werkt het niet.’

Tot slot eist Zuid-Holland 40 procent sociale huur in de woningbouwprojecten, wat landelijk 30 procent is. Dat is onhaalbaar want onbetaalbaar, zegt De Jonge. ‘Het klinkt heel sociaal, maar dat is het natuurlijk niet. Want een woning die niet rond rekent, wordt niet gebouwd. Dan heb je 40 procent van nul, en dat is nul.’

Zuid-Holland loopt voorop

Opvallend genoeg vindt het Zuid-Hollandse provinciebestuur juist dat het voorop loopt in het oplossen van de wooncrisis. Er worden nu plannen opgesteld voor meer dan 260.000 nieuwe woningen in uiterlijk 2032, maakte de provincie recent bekend. Voor de regio Rotterdam staan de meeste woningen gepland: bijna 91.000.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
Alle bevolkingsgroei komt op dit moment uit migratie.
We hebben het alleen maar over een woningbouwopgave, maar nooit over de opgave om de migratie aan te pakken. Het migratiesaldo was nog nooit, nog nooit in de Nederlandse geschiedenis zo groot als nu. Als we dit niet stoppen, dan heeft het bouwen van woningen helemaal geen enkele zin. Er is een toekomstbeeld nodig: hoe willen wij dat Nederland er over 50 jaar uitziet? Dat beeld dat is er niet. De landelijke politiek voorziet daar niet in. Als het blijft gaan zoals het nu gaat, dan is Nederland over 50 jaar een grote klomp met steen en asfalt, een brandende vuilnisbelt.
Hielco Wiersma
Het wordt tijd dat er een einde komt aan dit chaotische openbaar bestuur. Burgers en bedrijven dreigen steeds meer te worden opgezadeld met ongebreidelde lastenverhogingen. Kennelijk weet niemand meer waar financiële middelen vandaan moeten komen. Enige beleidsconsistentie is ver te zoeken. Met een planbatenheffing en alle andere belastingen wordt de woningbouw natuurlijk nog veel duurder. Bovendien bestaat al het instrument van het invoeren van baatbelasting als dat noodzakelijk is.
Kom eindelijk eens met een duidelijk en goed onderbouwd integraal visionair beleid voor de lange(re) termijn voor de woningbouw in plaats van met allerlei losse flodders en/of lapmiddelen. Aanvullende financiële dekking voor woningbouw zal met name moeten worden gevonden in (in willekeurige volgorde):
-het op laten lopen van de nationale schuld, zodat deze ook beter aansluit op de schuldenpositie van de andere EU-landen en bij die in andere continenten.
-forse bezuinigingen, met name bij het Rijk (inclusief een aantal in de afgelopen jaren zéér uitgedijde Rijksdiensten, zoals o.a. de AFM, de Nederlandse Bank e.d.).
-een totale herziening van het toeslagen- en belastingstelsel en op het belastinggebied op lokaal en provinciaal niveau.
Hielco Wiersma
Voor de duidelijkheid:
-vanaf ca. 2009 en daarna is in de loop van de jaren vanwege vigerend rijksbeleid op het gebied van woningbouw een switch gemaakt waarbij het accent steeds nadrukkelijker kwam te liggen bij bouwbedrijven, ontwikkelaars en beleggers in plaats van bij de woningbouwcorporaties. Er zijn zelfs voorbeelden waarbij woningbouwcorporaties hun grond verkochten aan bouwbedrijven/ontwikkelaars/beleggers.
Tevens werd vanwege de aan de aankoop van bouwgrond verbonden risisco's bij de meeste Gemeenten geen actief grondbeleid meer gevoerd. Bouwgronden in de buitengebieden zijn daarom veelal in eigendom bij grondeigenaren (landbouwbedrijven, bouwbedrijven/ontwikkelaars/beleggers).
-onder ieder bouwplan voor woningbouw dat nu wordt gerealiseerd moet al een exploitatieplan liggen met een besluitende begroting. In dit exploitatieplan dient ingevolge de huidige regeling ook rekening te worden gehouden met het bouwrijp maken, de daartoe behorende voorzieningen en een bijdrage voor de bestaande voorzieningen. De Gemeente is reeds uitvoerig bij de opstelling van een exploitatieplan en de goedkeuring daarvan betrokken.
-bij de aanleg van nieuwe lokale, provinciale en rijkswegen worden in geval van de ontwkkeling van bedrijfsterreinen veelal forse bijdragen gevraagd en ook verstrekt door de Medeoverheden.
Advertentie