Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

ProRail gaat niet naar Rijkswaterstaat

Spoorbeheerder ProRail wordt niet ondergebracht bij Rijkswaterstaat. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vrijdag aan de Tweede Kamer in een brief over het functioneren van het Nederlandse spoor.

28 januari 2011

Splitsing
In het verleden was, naast het vervoer, het beheer van de rails, wissels en bovenleidingen onderdeel van het staatsbedrijf NS. Daaraan kwam een einde toen er een splitsing werd aangebracht tussen het spoorvervoer (met als grootste speler de NS), en beheer (ProRail). ProRail is in handen van de overheid, maar staat volgens sommige parlementariërs op te veel afstand van de minister.


Rijksdienst
Na een aantal incidenten op het spoor (winterweer, brand verkeersleiders) vroegen Tweede Kamerleden zich af of het beheer van het spoor niet beter weer een Rijksdienst kan worden. Schultz ging het onderzoeken en concludeert nu van niet.

Betere samenwerking
Volgens de VVD-bewindsvrouw zorgt het onderbrengen van ProRail bij Rijkswaterstaat niet voor een oplossing, omdat het niet zal bijdragen tot een betere samenwerking tussen beheerder en de diverse vervoerders. Naast NS zijn ook diverse regionale vervoerders op het spoor actief, evenals goederenvervoerders.

Twitter
De minister neemt verschillende maatregelen om de cultuur en structuur van beide organisaties aan te pakken. Zo moeten NS en ProRail een reizigersplan opstellen waarin staat hoe ze bij verstoringen de reiziger zullen informeren en hoe ze hen van A naar B brengen. Eén organisatie, de NS, wordt verantwoordelijk voor de reisinformatie. Daarbij moet volgens Schultz meer gebruik worden gemaakt van mobiele media als Twitter.

Boete
Op de lokale verkeersleidingsposten komen ProRail en NS onder één dak om bij verstoringen beter samen te werken aan de oplossing. De bewindsvrouw scherpt verder de prestatieafspraken voor ProRail en NS aan. Als de organisaties niet voldoen aan de eisen uit het jaarlijkse beheer- en vervoerplan, dan wil de minister in de toekomst een direct opeisbare boete opleggen. Met de minister van Financiën en de raad van commissarissen van NS bekijkt de minister de mogelijkheid bij slechte vervoersprestaties de gehele bonus van de NS-bestuurders te schrappen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
Het dreigen met het intrekken van bonussen en het geven van boetes biedt niet echt een garantie voor een duurzaam en betrouwbaar spoorbeleid. Doel moet zijn dat de overheid de regie voor de spoorweginfrastructuur opnieuw in handen neemt. Dat is essentieel. Het is ook hard nodig om garanties en duidelijkheid te bieden aan NS, de particuliere spoorvervoerders en de klanten.
jakov / vml. controller gemeente
Het aantal ambtenaren moet verminderen. Prorail onderbrengen bij RWS is dus geen optie, ook al zou dat misschien tot een verbeterde dienstverlening leiden. Daarnaast is het zo dat wanneer RWS eventueel de activiteit uitvoert en dat gaat mis de bewindspersoon politiek op d'r kl.... krijgt. Nu kan ze wijzen naar Pro-rail wanneer er wat mis gaat.
Jan / ambtenaar
Een spectaculaire gedachte: voeg NS en Prorail weer samen! Alles opgelost. Die paar kleine vervoersbedrijfjes naast de NS kunnen daar best mee leven, denk ik.
Kobus / waakzaam burger
De minister maakt weer zo'n typische VVD-beweging: hoofdzaken bij de staat vandaan houden. Dat is toch verouderd denken! De minister is ongevoelig voor feedback. Zij moet willen leren van wat er op het spoor niet goed gaat. En als een 'dienst' - zoals een wezenlijk onderdeel van ons verkeer- niet goed kan worden aangeboden, is sturing van overheidswege een must.
Advertentie