Advertentie
financiën / Nieuws

Rijkslogo kost 15 miljoen euro

Invoering van de rijkshuisstijl heeft de Nederlandse belastingbetaler bijna 15 miljoen euro gekost, zo blijkt uit stukken in bezit van De Pers.

05 juli 2011
Personeelskosten
Het rijkslogo prijkt onder meer op briefpapier van de overheid. Maar ook voor visitekaartjes, kleding, auto’s, vlaggen en websites. Het logo is een sobere, blauwwitte uitvoering van het rijkswapen met de leeuwen. Opvallend is hoeveel personeels- en managementkosten zijn gemaakt. Zo heeft de rijksoverheid bijvoorbeeld aan één werknemer tussen 2007 en 2011 bijna een half miljoen euro betaald.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@Norbert
Inderdaad, flauwekul. Maar voor de anonieme opdrachtnemers (adviseurs??) wel zeer winstgevende flauwekul. Dat is natuurlijk de belangrijkste reden voor alle logo-, huisstijl- en andere imago-activiteiten waar Nederlandse overheden in grossieren. Windhandel, waar je als overheidsdienaar je vriendjes van kunt laten profiteren. Zodat zij jou later weer laten profiteren.

Het is een vorm van gelegaliseerde corruptie. En dan mag je het natuurlijk geen corruptie noemen, want het is legaal.

Er zijn trouwens ook nog andere manieren om het te doen, met name via subsidies aan allerlei onduidelijke projecten en via de talloze "semi-overheidsorganisaties" die weer contacten & contracten hebben met vrije jongens uit de wereld van het vrije ondernemen.

En dat wil minister Donner dus wat beter aan het zicht kunnen onttrekken door de Wob te kortwieken, klokkenluiders totaal onder het tapijt te vegen en nog zo wat maatregelen om de staat - lees: de profiteurs die de staat voor eigen doelen misbruiken - aan elke onderbouwde kritiek te onttrekken.
jan roos / bestuurder
Het afschaffen van alle afzonderlijke uitingen van diensten, enz. is m.i. de eerste stap naar het model dat we een rijksoverheid hebben en houden. Geen afzonderlijke MinBuza's of Minvrom"pjes meer. Nu nog de slag naar de organisatie. Wanneer vindt daar de cultuuromslag plaats vanuit het belang van een overheid waar burger en bedrijfsleven mee te maken hebben en krijgen. Overigens ligt daar ook nog een taak voor de MP, om ook de soms tegestrijdige geluiden vanuit het kabinet om te buigen naar een overheid welke spreekt met een mond en nu dus ook ondcer een vlag naar buiten treedt.
Die 15 miljoen (geen rekening houdend met de forse besparing welke alleen al de vele posten drukwerk vanuit het verleden vergden) is m.i. een goede besteding. Die afgezet tegen de vele minder goede en die welke soms hobbyistitische trekjes vertonen, is een positief punt.
Dit is het begin van een cultuuromslag en op termijn is te hopen dat de vervolgstappen een evengoede uitwerking zullen hebben.
Dus MP en SG's ga zo door!
O. ten Hove
Den Haag had een historisch logo, de ooievaar, zoals Scheveningen de haring.

Totdat een feestbeest uit Amsterdam, een scharrelaartje in bonnetjes en in Amsterdam als wethouder moest aftreden, door zijn partij in Den Haag als veelbelovend politicus werd binnengehaald en wethouder werd en een nieuw oerlelijk logo (als vergeleken met het mannelijk sperma) als nieuw logo introduceerde met veel fanfare en tamtam. De kosten waren voor een armlastige gemeente als Den Haag totenhoog, maar dat kon deze wethouder niet interesseren..

Hij werd niet na de gemeenteraadsverkiezingen niet herbenoemd als wethouder, en ook Rutte, die hij aan de verkeizingsoverwinning hielp, zag hem niet meer staan. Hij werd raadslid, maar trad na een jaar (kiezersbedrog) af, en gezien het tijdstip (de nacht van zondag op maandag) is hij vermoedelijk door zijn eigen partij na een crisiberaad aan de kant gezet. Er is werkelijk geen Hagenees die een traan liet...
izak van blijderveen / controller
Graag bevestiging van BB dat het hele verhaal is dat er jaarlijks 5 mln wordt bespaard. En als dat zo is, dan zou de kop boven het artikel positiever moeten zijn dan nu het geval is. Omschakelen kost nu eenmaal een investering. BB zou moeten onderzoeken of die investering in een goede verhouding staat met de besparing en de kwaliteit van het product.
jakov / vml. controller gemeente
Wat hebben ze met de relatiegeschenken die voorzien zijn van het oude logo gedaan? Die hadden onder het volk verloot moeten worden. Hoewel dat kost ook weer een paar dubbeltjes.
Gelukkig nu éénduidigheid en een terugverdientijd van een paar jaar!
Frans
Het kabinet weet heel goed hoe anderen moeten bezuinigen maar neemt het zelf niet zo nauw. Op die manier wordt je niet serieus genomen.
Johan
Misschien is het goed om het héle verhaal te vertellen: dat de invoering van de Rijkshuisstijl een jaarlijkse besparing van 5 miljoen oplevert. Veel organisaties zullen blij zijn met een investering die zich in drie jaar terugverdient.
Sjoerd Visser
@ Johan: zo komt men telkens weer met zulke mooie smoesje om de zin maar door te drijven. Je kunt zoveel zeggen maar heb je daar al bewijzen van? Het doet me namelijk denken aan dat "zoet"...wat inmiddels zoutzuur is geworden. In de overheid kun je NIET MEER een blindelings vertrouwen hebben, dat is al tevaak door henzelf geschaad.
Martin
als jullie iets publiekelijk schrijven, doe dit dan zonder joekels van taalvouten
Niek / jurist
Het is ongelofelijk hoeveel geld er weg gaat aan dit soort flauwekul. Logo's, wapentjes op briefpapier, gekleurde enveloppen, dienstkleding waar het helemaal niet nodig is, autootjes in een bepaalde kleur en belettering, vlaggetjes, reclame en imagocampagnes.
Wat mij betreft mag er eens een onderzoek komen en ook nog een prijs, voor de overheid die smaakvol maar sober dit soort dingen uitvoert voor betrekkelijk geringe kosten. En dan geen onderzoek waar al die poeha-gasten de boventoon voeren. Gewoon 10 no nonsens figuren bijeenbrengen die het naast elkaar leggen en een rapportcijfer geven. Is dit iets voor Binnenlands Bestuur? Mooie stageopdracht!
Advertentie