of 59142 LinkedIn

Middelgrote stad steeds meer in trek

Door het achterblijven van beschikbare woningen in de grote steden wijken woningzoekenden massaal uit naar middelgrote steden buiten de Randstad. Amersfoort, Haarlem en Nijmegen.

Door het achterblijven van beschikbare woningen in de grote steden wijken woningzoekenden massaal uit naar middelgrote steden buiten de Randstad. Amersfoort, Haarlem en Nijmegen.

Dat blijkt uit de Hittekaart 2017, een jaarlijkse inventarisatie van de woningmarkt door gebiedsontwikkelaar BPD. Naast de van oudsher populaire steden Amsterdam, Utrecht en Den Haag zijn de middelgrote steden buiten de Randstad steeds meer in trek onder woningzoekenden.

 

Kansrijke gebieden

Een hoge score op de hittekaart kenmerkt zich door hoge prijzen en of veel huizenverkopen, maar ook een sterke (verwachte) huishoudensgroei. De top-3 van populaire steden wordt ingenomen door Amsterdam, Utrecht en Den Haag. De vierde, vijfde en zesde plek zijn respectievelijk voor Haarlem, Amersfoort en Rotterdam. Amstelveen, Nijmegen, Breda en Diemen horen ook tot de tien meest geliefde woonlocaties. Ook de Veluwe is in trek; Apeldoorn, Ede en Barneveld gaan deel uitmaken van het ‘kansrijke’ gebied.

De Hittekaart laat dit jaar zien dat de vraag op de woningmarkt zich geleidelijk als een olievlek uitbreidt van de Randstad richting de provincie. De druk op de woningmarkt, met name in de vier grote steden van de Randstad, zorgt ervoor dat de gemeenten die goed bereikbaar zijn, en in de directe nabijheid daarvan liggen, ervan profiteren.

 

Oplopende prijzen

‘De Hittekaart geeft duidelijk aan dat de druk op de stedelijke regio’s hoog is. Deze druk breidt zich steeds meer uit, naar het noorden, oosten en zuiden van de Randstad – naar steden zoals Haarlem, Amersfoort en Nijmegen. Ook de Brabantse stedenrij, Groningen, Maastricht en Leeuwarden zijn in trek. Dat is goed te verklaren. Er is de laatste jaren nauwelijks gewerkt aan grotere nieuwe woningbouwplannen en de prijzen in de stad lopen op. Mensen wijken uit naar de middelgrote steden, omdat de druk in de grote steden te hoog is’, aldus Desirée Uitzetter, directeur Gebiedsontwikkeling bij BPD.

 

Investeringen in infrasctructuur

Opvallend is volgens haar de rol van infrastructuur voor de meerwaarde van een woonregio: alle kansrijke gemeenten worden verbonden door belangrijke verkeersaders. Ook diverse kleinere knooppunten zijn er bijgekomen: Roosendaal, Enschede en Roermond bijvoorbeeld.

Uitzetter: ‘Grosso modo verandert de kaart van een ‘Randstad-kaart’ in een ‘steden-netwerk-kaart’. Infrastructuur is nog belangrijker geworden, ook de verkeersaders die de Randstad verbinden met onze buurlanden dragen bij aan de populariteit van een regio. Bereikbaarheid is cruciaal voor de populariteit van een regio. De aanwezigheid daarvan is natuurlijk wel mede afhankelijk van de investeringen in infrastructuur die ter plekke plaatsvinden.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hans (afdelingsmanager) op
Heb de hittekaart eens bekeken, maar die gaat uit van gemeenten en niet van steden. In gemeenten met een grote oppervlakte zie je vaak dat de centrumplaatsen het wel goed doen, maar de bijbehorende kleinere dorpen en stadjes niet. Veel hangt af van voorzieningen en bereikbaarheid.