of 59054 LinkedIn

Gratis parkeren in binnenstad is beter voor winkels

Volgens retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’
34 reacties

Gemeenten zouden perioden moeten invoeren met gratis parkeren in de binnensteden. Dan komen er weer meer mensen op de winkels af. Dit zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar maandag in een interview met De Telegraaf.

Melkkoe
Volgens Molenaar gaan de parkeeropbrengsten vrijwel altijd naar de post algemene middelen. Daarmee is het parkeergeld gewoon een melkkoe, zegt hij. ‘Terwijl de opbrengst ten goede zou moeten komen om de binnenstad te verlevendigen en een opknapbeurt te geven.’ We moeten bezoekers niet langer straffen als ze naar de binnenstad komen, stelt de hoogleraar. ‘Want parkeerkosten zijn een reden om niet naar de winkels te gaan.’ Hij pleit er daarom voor perioden met gratis parkeren in te voeren. Zo kan de middenstand een steuntje in de rug worden gegeven.

Meer bezoek
De hoogleraar aan de Erasmus Universiteit komt aan het woord naar aanleiding van de situatie in het Britse plaatsje Cardigan. Daar zijn de parkeerautomaten al weken kapot. Sindsdien steeg het aantal bezoekers van de binnenstad. Het MKB pleit er al jaren voor het parkeerbeleid in de binnensteden te veranderen om te voorkomen dat bedrijven nog meer omzetverlies leiden, personeel moeten ontslaan of wegtrekken naar een andere plaats. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stelden Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB eind vorig jaar nog. Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Rob (Support Engineer) op
Ik kom al vele jaren niet meer in binnensteden (behalve als het echt niet anders kan) om deze reden. Ik vind de tarieven veel en veel te hoog om nog te kunnen genieten van een dagje in een binnenstad door te brengen, als je voor dat zelfde geld naar een pretpark had kunnen gaan of legio andere leuke dingen had kunnen doen. Er staat nl niets (of nagenoeg niets) tegenover. Je krijgt niet een drankje of een hapje er voor terug, je mag blij zijn dat je je auto ergens in de binnenstad MAG neerzetten.
Het zal er zeker voor zorgen dat er meer mensen zoals ik de binnensteden zullen blijven mijden.

En ja, deze tarieven worden echt als melkkoe gebruikt, het wordt zelfs een budget op los gelaten om te zien of ze wel genoeg opleveren, want als dat niet zo is moeten de prijzen uiteraard weer omhoog om wel genoeg te krijgen.
Zelfde vind ik van ziekenhuizen (buiten de stad) waarvoor je flink moet betalen om je onderzoek te mogen ondergaan, of om op bezoek te gaan bij een zieke kennis of familielid. Dit is een ziekelijk gedrag.
Door Ton Damen (www.noordenbergkwartierdeventer.nl) op
Er wonen ook mensen in binnensteden. Parkeerplaatsen voor bezoekers hebben doorgaans ook aan- en afvoerroutes nodig. Gratis parkeren zal zodoende grote overlast veroorzaken voor de belanghebbende omwonenden van die routes en parkeergarages. Niet alleen de parkeerplek doet ertoe, maar juist en zeker ook alle verstorende overlast in stank, lawaai en (in file) voortbewegende auto- vierkante meters tot in ruime omtrek rond de parkeerplaatsen!
Door MarnixTamse (fin adv gemeenten) op
Beetje tendentieus artikel van BB.

Bladvulling in de vakantieperiode?

BB weet toch ook dat elke gemeente drie belangrijke inkomsten-/dekkingsbronnen heeft (Gemeentefonds, doeluitkeringen en lokale heffingen wo parkeren valt, gezamelijk idd de post algemene middelen) waaruit oa aanschaf, vervanging en onderhoud van alle voorzieningen en ook investeringsplannen voor opfrissing van een binnenstad of plantsoenen etc. betaald wordt?

Beetje een teleurstelling dat vakblad als BB dit soort Telegraafachtige artikelen publiceert.

Gemeenten kunnen beter kijken naar varianten, bv eerste 2 of 3 uur betaald parkeren en daarna gratis. Zo wordt lang rondhangen in een stad/plaats bevorderd en heeft het MKB er ook lol van.
Door Gonneke (specialist gegevensbeheer/ambtenaar) op
Zolang de gemeente het parkeerbeheer in de benen moet houden met subsidie of andere middelen levert het dus te weinig op. En dus heeft het geen zin om te heffen, lood om oud ijzer en veel frustratie bij burgers en winkeliers. Investeer liever in de binnenstad zodat de burger graag komen winkelen. Dat maakt de stad aantrekkelijk
Door Alex op
Als het het rijk menens is met de modernisering van het belastingstelsel, dan zou de brandstofaccijns met €3,5 miljard verlaagd kunnen worden, en kunnen de gemeenten voor datzelfde bedrag opcenten op de MRB gaan heffen. Ne het overgangsjaar, mogen de gemeenten zelf de hoogte van hun opcenten gaan bepalen, en kunnen ze er ook voor kiezen om het parkeren voortaan uit de opcenten te dekken. Voor de maatschappij als geheel een goede besparing, want er zijn dan ook geen dure parkeerwachters en parkeerapparatuur meer nodig. En betaald parkeren kan dan beperkt worden tot waar het volgens de Gemeentewet alleen maar voor ingezet mag worden, namelijk parkeerregulatie. En niet als 100% dekking van aanleg- en onderhoudskosten.
Door alex op
Voor mensen die ontkennen dat de auto een melkkoe is, hier wat uitkomsten uit het onderzoek van Ecorys uit 2013. Het autoverkeer genereert aan direct opbrengsten:
€ 3,6 miljard MRB rijk
€ 1,5 miljard MRB provincies
€ 7,8 miljard brandstofaccijns
€ 1,3 miljard BPM
€ 0,1 miljard Eurovignet.
En indirect ontvangt het rijk ook nog eens:
€ 1,9 miljard inkomstenbelasting bijtelling auto
€ 0,9 miljard BTW autoverkoop
€ 1,9 miljard BTW brandstof
€ 0,8 miljard BTW onderhoud, verhuur en lease
€ 0,3 miljard BTW rijopleidingen
€ 0,5 miljard assurantiebelasting autoverzekeringen
€ 1,0 miljard verkeersboetes.

En hoeveel geeft de overheid dan uit? (incl. kosten ambtelijke organisatie):
€ 3,5 miljard rijk (inclusief BDU voor infra)
€ 3,3 miljard gemeenten (verreweg de grootste wegbeheerder)
€ 1,4 miljard provincies.

De belastingopbrengsten van parkeren dekken de uitgaven die gemeenten aan parkeren doen (volgens onderzoek in het kader van herijking Gemeentefonds), wat opmerkelijk is, aangezien de meeste gemeenten geen betaald parkeren hebben. Degene die wel parkeerbelasting heffen, vangen er dus meer op dan dat ze uitgeven.
En dan hebben we in Nederland ook nog enkele waterschappen die wegbeheerder zijn. Die berekenen de kosten aan de wegen 1 op 1 door aan de huishoudens in het waterschapsgebied (overigens alle huishoudens, dus ook die zonder auto, maar waterschapswegen worden ook door fietsers e.d. gebruikt, en ook huishoudens in de steden, waar geen waterschapswegen zijn).

Het onderzoek van Ecorys is uit 2013; sindsdien zijn de belastingen verhoogd, en hebben rijk en gemeenten juist behoorlijk bezuinigd op de uitgaven aan wegen.

Is de auto een melkkoe: ja, wie eerlijk is, moet toegeven van wel. met name rijk en provincies cashen meer dan dat ze uitgeven.
Door Alex op
@Hans Voerknecht: je redenering dat zonder betaald parkeren iedereen voor de kosten van het parkeren opdraait (ook niet-automobilisten) klopt niet. Automobilisten betalen ook wegenbelasting en brandstofaccijns. De opbrengsten daarvan worden deels via het cluster wegen/verkeersmaatregelen in het Gemeentefonds aan de gemeenten uitgekeerd. Daar kunnen ook de parkeervoorzieningen van betaald worden. Overigens hoor ik het CROW nooit een pleidooi houden om ook fietsers, bromfietsers voor hun eigen infrastructuur te laten betalen.
Door Ambtenaar op
Voor zover ik weet houdt niemand 'het MKB' tegen om voor het winkelend publiek 'gratis' parkeergelegenheid te realiseren.
Wijzen naar de overheid is echter uiteraard makkelijker, dan zelf creatief en ondernemend te zijn.
Door reiziger (ambtenaar) op
Niet alleen voor de winkels maar ook gewoon in de straten voor bewoners is de parkeerbelasting diefstal . Wat doorstroming en plaats ik zoek in de wijk s'avonds ook naar plaats . Waarom veel polen en andere hulptroepen die in nederland werkzaam zijn vertrekken voor betaaltijd en komen nadien terug met allerhande autos van uitzendburos of bedrijven en eigen autos en betalen niets . Buiten dit fenomeen betalen ook veel geen wegenbelasting hier terwijl ze hier wonen en ingeschreven staan . Rij maar eens door rdam en tel de witte platen uit allerhande verschillende landen . Betalen niets hoezo ongelijkheid . Maar goed iedereen pikt alles hier in nederland of het nu het pluce in den haag is of de lokale zakkenvullers in de gemeente raden ze doen nergens wat aan om de welwillende betalende burger tegemoet te komen . Het moet eens tijd worden dat de burgers van ned massaal in opstand komen tegen alles wat de laatste jaren is opgelegd en vooral is afgebroken door al deze zgn bestuurders
Door Niels op
En dat dan ook nog geconcludeerd uit een artikel van de Telegraaf, waar uiteraard al een sausje overheen zit....