of 59045 LinkedIn

Domper van tonnen na Giro in Gelderland

De Giro d'Italia in Gelderland heeft niet voor een hogere sportdeelname gezorgd en ook niet voor meer sociale cohesie. Wel heeft het volgens de provincie voor een beter imago gezorgd, de kosten zijn 400 duizend euro.
4 reacties

De organisatie van de Giro D’Italia in Gelderland heeft een verlies geleden van 400.000 euro. Ook leidde het wielerevenement in de Nederlandse provincie niet tot een hogere sportdeelname of meer sociale cohesie. Dat is dinsdag duidelijk geworden uit een evaluatie van het evenement. 

Imago verbeterd
Volgens de onderzoekers van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) is het imago van Gelderland en de drie startgemeenten Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen op verschillende aspecten verbeterd. ,,Er is ook een positieve economische spin-off gerealiseerd van 8,4 miljoen euro’’, aldus de onderzoekers. Dat het evenement uiteindelijk 400.000 euro kostte komt volgens de onderzoekers omdat het bedrijfsleven in het begin te weinig bij de Giro betrokken was.

72 miljoen kijkers
In totaal kwamen naar schatting 482.500 dagbezoekers kijken. Hiervan kwamen er 42.500 bezoekers uit het buitenland. De verschillende televisie-uitzendingen over de Giro in Gelderland bereikten volgens de onderzoekers 72 miljoen mensen in heel Europa. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door peter op
Misschien voortaan een rolstoel race ..... zo kunnen we het geld wat gemeentes overhouden aan de huishoudelijke hulp / WMO toch nog goed besteden :(
Door Opmerker op
Hahahahahahahahahahahahaha, lees toch eens terug ! Velen hadden de verwachting van een negatief saldo uitgesproken, al voor de gezellige en op-de-kaart-zettende gebeurtenis ging aanvangen. En afgeraden vanwege de gemeentefinanciën. En anderen maak praten over - ja maar toch...is goed voor de uitstraling, het imago, de spin-off....blub!
Door B. Janssen (Ambtenaar) op
Een domper van €400.000,-?? Wat een flauwekul! Bestuurders zijn gewoon te laf om te zeggen: we willen ons (zelf?) op de kaart zetten en dat kost geld! Lieve belastingbetaler u mag onze ambitie sponsoren! Los van de, al dan niet vermeende, positieve effecten: promotie kost geld! Een duidelijk geval van: de kost gaat voor de baat. Daar moet je als bestuurder gewoon helder over zijn wanneer je weer een floriade, Tour of Giro naar binnen haalt.
Het er onderuit draaien van bestuurders maakt het eigenlijk pas echt onverteerbaar dat gemeenschapsgeld op deze manier wordt ingezet!
Door Henk op
Wie is verantwoordelijk voor het over de balk gooien van gemeenschapsgeld?