financiën / Partnerbijdrage

Aantrekkelijk werkgeverschap realiseren doe je zo

Het beste voor medewerker en organisatie.

Loyalis

Je kunt er niet meer omheen... Iedereen wordt op de een of andere manier wel geconfronteerd met de krapte op de arbeidsmarkt. Deze krapte gaat vaak gepaard met stijgende verzuimcijfers. Het is nu meer dan ooit belangrijk om te investeren in aantrekkelijk werkgeverschap. Dit geldt voor het aantrekken van nieuw talent, maar ook zeker voor het inzetbaar houden en behouden van de huidige medewerkers.

Aantrekkelijk werkgeverschap realiseren doe je zo

Aantrekkelijk werkgeverschap zit natuurlijk niet alleen in de hoogte van het salaris en het aantal verlofdagen. Het stimuleren van eigen regie van de medewerker over zijn of haar loopbaan en vitaliteit zijn cruciaal. Zeker in deze tijd van versnelde technologische ontwikkelingen zijn scholing en wendbaarheid nodig. Heeft de medewerker de beschikking over de juiste competenties om het werk (nog) goed uit te kunnen voeren? Dat klinkt makkelijk, maar hoe pas je dit succesvol toe? Carla Habets, vitaloog en specialist in duurzame inzetbaarheid bij Loyalis helpt je op weg met een vijftal tips.

Tip 1. Ben duidelijk

Voordat je eigen regie van medewerkers kunt stimuleren is het belangrijk om helder te hebben wat er precies bedoeld wordt met het begrip: eigen regie. En ben ook duidelijk in de verschillende rollen die verwacht worden van werknemer, werkgever, bestuurder en leidinggevende. Een medewerker die eigen regie kan en mag nemen over zijn of haar loopbaan ervaart autonomie, beschikt over de competenties die nodig zijn om het werk uit te kunnen voeren is betrokken bij jou organisatie en haar klanten, diensten of producten.

Tip 2. Werk aan een gezonde bedrijfscultuur

Een belangrijke voorwaarde om eigen regie te stimuleren bij medewerkers is een gezonde bedrijfscultuur. In de juiste cultuur is het bespreekbaar maken van gevoelige en moeilijke onderwerpen vanzelfsprekend. Er is ook ruimte voor de dromen en ambities van de medewerker. Wil je dit goed doen? De vaardigheden van de leidinggevende zijn dan cruciaal. Zaken mét elkaar bespreken in plaats van elkaar aanspreken is bijvoorbeeld belangrijk, maar ook de timing van het bespreken is cruciaal. Bespreek iets op het moment dat het zich voordoet of op het moment dat je iets signaleert. Spaar het niet op tot een jaargesprek. Of erger nog: laat het onbesproken totdat een medewerker uitvalt waarvan je al maanden hebt zien aankomen dat er iets niet goed ging.

Tip 3. Zeg wat je doet en doe wat je zegt

Een derde belangrijke tip, klinkt als een open deur. Maar het is lastiger dan je denkt. Zorg ervoor dat je als organisatie zegt wat je doet en doet wat je zegt. Een werkgever die zegt dat hij eigen regie stimuleert, maar vervolgens de medewerker aanspreekt op de invulling van de werkzaamheden is natuurlijk niet geloofwaardig.

Tip 4. Zet de juiste persoon aan het roer

Zet je medewerker zelf aan het roer van zijn of haar eigen loopbaan. Hij of zij is de baas over zijn carrière, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Als werkgever heb je hierbij wel een belangrijke taak: faciliteer en biedt de juiste middelen zodat de medewerker ook zijn eigen keuzes kan, mag én durft te maken.

Tip 5: investeer in scholing

In een tijd van snelle veranderingen is wendbaarheid van medewerkers nodig. Zorg daarom dat je met je medewerkers in gesprek blijft over hun wendbaarheid. Investeer in de nodige scholing en training, zodat ze blijven beschikken over de competenties die nodig zijn om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Wat levert het nu concreet op?

Medewerkers die eigen regie nemen:

  • melden zich minder vaak ziek
  • zijn meer trouw aan de organisatie
  • zijn meer geneigd om extra taken op zich te nemen
  • zijn eerder bereid om collega’s te helpen
  • krijgen minder snel een burn-out
  • tonen meer initiatief
  • zijn productiever, creatiever en meer klantgericht

Onze gidsen
Onze mensen staan elke dag voor je klaar. Met een luisterend oor, kennis over producten en ondersteuning bij het informeren van je medewerkers. Neem direct contact met ons op.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.