Advertentie
financiën / Nieuws

EU trekt miljoenen uit voor infrastructuur Nederland

Het geld is onder meer bedoeld voor het optimaliseren van spoorlijnen en binnenvaarthavens.

23 juni 2023
Amsterdam station met bord Er wordt aan het spoor gewerkt
Spoorbeheerder ProRail ontvangt meer dan 70 miljoen euro om Amsterdam Centraal Station verder te optimaliseren voor het toenemende vracht- en passagiersvervoer. Shutterstock

De Europese Unie gaat 125 miljoen euro investeren in verschillende infrastructuurprojecten in Nederland, waaronder Amsterdam Centraal Station, de haven van IJmuiden en diverse binnenvaarthavens in Limburg. Daarnaast zal er ook geld worden vrijgemaakt voor de uitbreiding van de spoorverbinding tussen Nederland en Duitsland.

Accountant | consultant voor de overheid

BMC
Accountant | consultant voor de overheid

Ambulant begeleider / Onderwijsconsulent

BMC
Ambulant begeleider / Onderwijsconsulent

Ruggengraat van Europees vervoersnet

Deze projecten maken deel uit van wat Brussel beschouwt als de ruggengraat van het Europese vervoersnet. Bovendien zullen er ook aanzienlijke bedragen worden besteed aan het verbeteren van de verbindingen met Oekraïne, zoals overeengekomen door de lidstaten. In totaal zal er maar liefst 6,2 miljard euro beschikbaar zijn.

Treinverbindingen en havens

Spoorbeheerder ProRail ontvangt meer dan 70 miljoen euro om Amsterdam Centraal Station verder te optimaliseren voor het toenemende vracht- en passagiersvervoer. De haven van IJmuiden wordt uitgerust om de aanleg en het onderhoud van offshore windparken vanuit deze locatie te faciliteren. Daarnaast krijgen ook binnenvaarthavens in Limburg en een spoorlijn van Venlo naar Duitsland steun vanuit de EU. De binnenvaartsector kan tevens rekenen op enkele miljoenen euro's voor de ontwikkeling van een verkeersinformatiesysteem. Verder zal er geld worden vrijgemaakt voor onderzoek naar treinverbindingen in het havengebied tussen Terneuzen en Gent.

Ook luchtverkeersleiding profiteert

Ook de luchtverkeersleiding in diverse EU-landen kan op subsidie rekenen, waarbij ook Nederland hiervan zal profiteren. Deze investeringen zijn bedoeld om de transportinfrastructuur in Nederland verder te ontwikkelen en de connectiviteit zowel binnenlands als internationaal te verbeteren.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Leuk hoor dat we af en toe ook nog wat fooien ontvangen van de EU.
P. Smit
Eens.

"Nederland en de EU-begroting
De Nederlandse afdrachten voor de EU-begroting worden geraamd en verantwoord op de begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor 2022 bedroegen de afdrachten van Nederland € 10 miljard (na aftrek van de vergoeding voor de lidstaat voor inning van de invoerrechten). De inkomsten via de fondsen in gedeeld beheer waren ongeveer € 1,0 miljard (bron: Financieel jaarverslag van het Rijk, §3.4.1 de EU-paragrafen in de departementale jaarverslagen van LNV, SZW, EZK en JenV).

In 2022 omvatten de douaneheffingen met € 3,8 miljard ruim een derde van de Nederlandse afdrachten (bron: Financieel jaarverslag van het Rijk, §3.4.1).

Nederland is sinds midden jaren negentig een ‘nettobetaler.’ Dat betekent dat Nederland meer bijdraagt aan de EU dan het ontvangt."

https://www.rekenkamer.nl/publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-betaalt-nederland-aan-de-eu-en-het-zit-het-met-de-netto-betalingspositie-van-nederland
Advertentie