of 58959 LinkedIn

Whatsapp: onmisbare stoorzender voor ambtenaren

Altijd en overal razendsnel bereikbaar, op een informele en ongedwongen manier. Whatsapp is voor ambtenaren onmisbaar. De veelgebruikte app heeft echter ook een schaduwzijde, zo geven professionals in een interview met Binnenlands Bestuur aan.

Altijd en overal razendsnel bereikbaar, op een informele en ongedwongen manier. Whatsapp is voor ambtenaren onmisbaar. De veelgebruikte app heeft echter ook een schaduwzijde, zo geven professionals in een interview met Binnenlands Bestuur aan.   

Minder schroom om te vragen
Binnen de wijkteams wordt het toenemende Whatsapp doorgaans als een positieve ontwikkeling gezien, zo vertellen geïnterviewde professionals Gerry Willemsen. Marian Dobbe en Abdellah Ben Kaddour. Cliënten kunnen sneller en eenvoudig geholpen worden met hun vragen, zo vertelt Willemsen. Ook schromen ze minder om deze te stellen. 'Het is een korte lijn: even een appje en iets later hebben ze een antwoord dat op ieder gewenst moment verstuurd kan worden.' Eenzelfde voordeel ziet ook Dobbe, die als teamleider met Whatsapp werkte in het sociale wijkteam van Minters in Vlaardingen. 'Je kunt snel schakelen en zaken afstemmen met cliënten. Zeker die snelheid is een voordeel. Ook is het een goed communicatiemiddel voor jongeren. Het is goed om je op dit vlak flexibel op te stellen naar de doelgroep.' Abdellah Ben Kaddour, talentmanager bij gemeente Lelystad, noemt communiceren met jongeren zonder Whatsapp zelfs onmogelijk en gebruikt het medium volop.

Onverwachte noodgevallen 

Het appen werkt volgens Ben Kaddour veel beter dan bellen. 'Vaak nemen jongeren niet op, of ze hebben zelf geen beltegoed.' Af en toe kan een appje ook erg ongelegen komen, als een jongere onverwacht ’s avonds laat op straat komt te staan als hij een woonruimte is uitgezet. 'Bij een crisissituatie wordt er vaak geappt. Je moet dan zelf bepalen wat je als hulpverlener doet: in actie komen of de apps als ongelezen beschouwen en de volgende dag pas reageren. Veel collega’s bekijken hun Whatsapp alleen aan het einde van de werkdag. Anderen weer continu, om zo de bereikbaarheid te vergroten. Dat heeft dus voor- en nadelen. Er zit namelijk ook genoeg ‘onbenulligheid’ tussen de appjes.'

Schaduwkantje 

Oud-teamleider Dobbe, inmiddels verbonden als adviseur bij organisatie- en adviesbureau Hiemstra & De Vries, ziet naast vele voordelen ook een ‘schaduwkantje’ aan het communicatiemiddel. Doordat de illusie wordt gewekt dat professionals met Whatsapp altijd bereikbaar zijn, kan er een bepaalde spanning ontstaan tijdens momenten waarop zij dat even niet (willen) zijn, constateert ze. Want wat doe je als – in een extreem geval-  iemand in de put zit en appt over zelfmoordneigingen, als je zelf op een feestje bent? ‘Een crisis laat zich niet plannen’, vertelt Dobbe. Appjes over stressvolle situaties kunnen op ieder moment binnenkomen, dus ook als je zelf in bed ligt en nog even op je telefoon kijkt. 'Wij hebben afspraken gemaakt over gebruik van Whatsapp, waar je als professional zelf invulling aan geeft.' Dobbe geeft teamleiders het advies om met hun collega’s in gesprek te gaan over dit thema. 'Hoe ga je om met gebruik van Whatsapp in de praktijk, wat zijn belemmeringen en positieve ervaringen? Als werkgever wil je natuurlijk ook zorgen voor je mensen en hen niet het gevoel geven 24/7 bereikbaar te moeten zijn: loslaten is vaak een item bij professionals. Ik zou de kennis en ervaringen op dit gebied zo veel mogelijk delen.'

Lees de volledige versie van het verhaal in Binnenlands Bestuur nummer 20.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Rob Tulp (auditor) op
Het lijkt mij niet meer dan logisch dan dat je er dan als professional twee telefoontjes op nahoudt; één voor je privé en één voor je functie die je gegeven moment gewoon uitzet. Als je dat van te voren aan de clienten duidelijk maakt is het helder voor allen.