of 59045 LinkedIn

Rechtszaken blijven uit in geschil PinkRoccade en gemeenten

De onmin tussen softwareleverancier PinkRoccade en een aantal gemeenten over een forse tariefsverhoging duurt voort. Maar de juridische route wordt vooralsnog gemeden.

De onmin tussen softwareleverancier PinkRoccade en een flink aantal gemeenten over een forse tariefsverhoging per januari 2015 duurt voort. Maar de juridische route wordt vooralsnog gemeden.

Partijen oneens
Advocaat Wim Klostermann van Nysingh staat inmiddels 65 gemeenten bij in hun weerstand tegen een tariefsverhoging van tientallen procenten waarmee PinkRoccade vorig jaar nogal onverwacht kwam. ‘Er komt er nog regelmatig eentje bij.’ Het standpunt van de gemeenten die hebben geprotesteerd tegen de tariefsverhoging is nog dezelfde, vertelt hij. ‘Wij hebben aangegeven dat PinkRoccade geen recht heeft op die grote tariefsverhoging. De motivering van vergeefse investeringen door het uitstel van overheidsmaatregelen, daarvan zeggen de gemeenten: ‘daar staan we buiten’. En het argument ‘we hebben de pakketten juist voor jullie uitgebreid’, daarop is de houding van de gemeenten: daar hebben we helemaal niet om gevraagd. De partijen zijn het dus gewoon oneens. De gemeenten betalen het niet; wel de bedragen van vorig jaar.’

Hard van stapel
Vooralsnog ziet Klostermann de onmin niet snel culmineren in juridische actie. ‘Het kan zijn dat PinkRoccade zegt: we zijn wat hard van stapel gelopen. Dat is de hoop van mijn cliënten. En de gemeenten willen best praten.’ 

In gesprek
Praten doet PinkRoccade inderdaad veel met de betreffende gemeenten, bevestigt Erwin Witte, verkoopdirecteur van PinkRoccade Local Government. ‘We zijn overal in gesprek. In bijvoorbeeld Wierden, een van de gemeenten waar aanvankelijk tegenwerpingen waren, gaan we onze innovatie implementeren.’ 

Boosheid
De eerste reactie op de tariefsaanpassing was er inderdaad een van boosheid, zegt Witte. ‘Maar als je in gesprek gaat, kun je als leverancier uitleggen wat voor ons de aanleiding is voor die aanpassing is en dat er voordelen zijn aan een versnelde innovatie van de dienstverlening. Het kost enorm veel energie en tijd, maar we komen wel tot resultaten. We hebben voor onze burgerzaken-software al 75 keer afgesproken die te gaan implementeren. Daarbij wordt dus níet gewacht op de invoering van de nieuwe GBA.’

Geen procedures
Het aantal van 65 gemeenten dat in de contramine zit, zegt Witte niet zoveel. ‘We praten heel intensief met al die gemeenten. Ik denk dat er een stuk of vijf nog in die boosheid zitten.’ Volgens hem gaat er nog enige tijd overheen voordat met alle klanten uitputtend is gesproken. Van juridische procedures ziet hij weinig komen. ‘Ik heb met de advocaat nog nooit contact gehad. Er is geen enkele juridische procedure gaande. Niemand zit ook te wachten op een verstoorde klant-leveranciersrelatie.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.