of 58959 LinkedIn

Proef StembureauApp leidt tot enthousiasme

Zoetermeer heeft bij het raadgevend referendum de StembureauApp naar tevredenheid ingezet. De gemeente is enthousiast over de door ‘buurman’ Rotterdam ontwikkelde app, zo vertellen betrokkenen in het online magazine van de NVVB.

Zoetermeer heeft bij het raadgevend referendum de StembureauApp naar tevredenheid ingezet. De gemeente is enthousiast over de door ‘buurman’ Rotterdam ontwikkelde app, zo vertellen betrokkenen in het online magazine van de NVVB.

Stempassen scannen

Aan de pilot deden 15 van de 58 stembureaus in Zoetermeer mee. Het stemmen gaat nog met het rode potlood, maar de app telt gescande stempassen en herkent ongeldige stempassen. Daarnaast helpt het hulpmiddel de hele verkiezingsdag bij de communicatie tussen de centrale organisatie en de stembureaus, onder meer via een live chat. De StembureauApp leidt volgens de organisatie tot meer controle, efficiency en kwaliteit.


Beveiliging

Rotterdam won bij de ontwikkeling advies in bij Fox-It, specialist op het gebied van databeveiliging. Fox-It probeerde na de overgenomen adviezen twee weken lang de App te hacken, maar slaagde daar niet in. De Kiesraad had daardoor genoeg vertrouwen om toe te staan dat de telbestanden die de StembureauApp genereert, worden gebruikt bij het verwerken van de uitslagen in OSV (Ondersteunende Software Verkiezingen).
 

Voorlopige uitslagen
Rotterdam ontwikkelde ook een module die opkomsten en voorlopige uitslagen toont. Daardoor kunnen de opkomstcijfers en voorlopige uitslagen direct vanuit de App worden gepresenteerd in plaats van het handmatig werken met Excelbestanden en PowerPointpresentaties. Burgemeester Aptroot van Zoetermeer is enthousiast over de App, zo vertelt hij aan de NVVB. ‘De toepassingen zijn eigenlijk heel logisch. Het checken van de stempas door te bladeren in een lijst bijvoorbeeld is echt uit de tijd. De App is een mooie praktische toepassing. Als ik zie hoe alles verloopt dan kan ik me voorstellen dat wij de volgende keer in alle stembureaus de ‘Rotterdamse App’ hebben.’
 

Live informatie
Medewerkers loven de app omdat ze met één blik kunnen zien of stembureaus open zijn, voldoende bemenst zijn en of iedereen aanwezig is. ‘De telefoon gebruiken we nog steeds, maar de chatfunctie voor minder urgente zaken werkt heel efficiënt. Soms moet er een bericht uit naar alle stembureaus. Dat kan via de App in één keer via de chat, terwijl onze collega’s in Zoetermeer die nog zonder de App werken alle stembureaus moeten bellen.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Relevante Parlementaire Dossiers