of 58959 LinkedIn

‘Gemeenten moeten ook online ingrijpen bij onveiligheid’

Gemeenten hebben de bevoegdheden om gebiedsverboden op te leggen, drugspanden te sluiten en preventief te fouilleren, maar de bevoegdheid om ook online in actie te komen en bijvoorbeeld een website te sluiten is er niet. Dat moet anders, vindt onderzoeker Wouter Stol van het Lectoraat Cybersafety van NHL Hogeschool en Politieacademie.

Gemeenten hebben de bevoegdheden om gebiedsverboden op te leggen, drugspanden te sluiten en preventief te fouilleren, maar de bevoegdheid om ook online in actie te komen en bijvoorbeeld een website te sluiten is er niet. Dat moet anders, vindt onderzoeker Wouter Stol van het Lectoraat Cybersafety van NHL Hogeschool en de Politieacademie.

Drugspanden alleen offline gesloten

'Als gemeenten geen digitale bevoegdheden krijgen om de veiligheid te waarborgen, zullen ze hun plek in de regionale driehoek voor veiligheid op den duur verliezen', stelt Stol, die graag onderzoek wil doen naar online bevoegdheden voor gemeenten, in gesprek met Binnenlands Bestuur. 'Gemeenten hebben een belangrijke rol bij het waarborgen van veiligheid en bestrijden van misdaad. Burgemeesters kunnen drugspanden sluiten, de Mobiele Eenheid (ME) inzetten en kunnen vastgoedtransacties voorkomen, maar de mogelijkheid om online activiteit te bestrijden die voor onveiligheid kan zorgen op het eigen gemeentelijke grondgebied is er niet. Zo kan er een drugspand gesloten worden, maar blijft de website waar de handel tegenwoordig voor een groot deel plaats vindt wel gewoon in de lucht.' Ook internetforums waar bijvoorbeeld hooligans of extremisten elkaar opruien tot geweldsdelicten op fysieke locaties, moeten wat Stol betreft op last van de burgemeester gesloten kunnen worden.


Preventief optreden onmogelijk

Stol hoopt dat er een vertaalslag wordt gemaakt van de huidige offline bevoegdheden naar online bevoegdheden voor burgemeesters. ‘Anders is hun rol op dit gebied binnen enkele jaren uitgespeeld.’ Burgemeesters kunnen nu volgens Stol op internet zaken slechts signaleren, maar het is onmogelijk om daarbij preventief op te treden. ‘Dat was terug te zien bij Project X Haren, waar de burgemeester wel op de hoogte was van de komst van duizenden mensen naar het dorp maar niets anders kon doen dan met de Mobiele Eenheid de zaak af te wachten.’ Gemeenten denken volgens Stel nog te ouderwets, door zich te beperken tot hun eigen grondgebied. 'Ze schrijven online activiteiten af als ‘niet ons terrein’. Natuurlijk is het zo dat een website ‘in de lucht zweeft’ en dat deze meestal niet gehost wordt op het eigen gemeentelijk terrein, maar het kan wel gebeuren dat er websites onveiligheid op het gemeentelijke grondgebied in de hand werken. In dat geval moet er iets mogelijk zijn. Die mogelijkheden willen wij met het lectoraat daarom graag onderzoeken.'
 

Onderzoek
Stol heeft enige tijd geleden voor onderzoek naar online bevoegdheden voor burgemeesters en gemeenten subsidie aangevraagd. Vooralsnog  zonder succes, al ligt er momenteel nog een voorstel waar de commissie Politie en Wetenschap zich over gaat buigen. ‘Het onderwerp wordt door de andere partijen tot nu toe afgedaan als ‘interessant, maar niet urgent’. Dat vind ik vreemd. In mijn ogen speelt dit onderzoek in op problemen in de toekomst, die we zeker niet urgent moeten laten worden.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Wouter Jong (adviseur crisisbeheersing Ned Genootschap van Burgemeesters) op
Volgens mij is het cruciaal in dit betoog dat die bevoegdheden er op dit moment niet zijn en het dus niet zo is dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van bestaande bevoegdheden. Hier en daar lijkt door te klinken alsof burgemeesters hun ogen ervoor sluiten. Dat lijkt mij niet het geval.

Mocht de wens er zijn, dan zal het in de praktijk nog lastig zijn om bevoegdheden in het online domein vorm te geven. Het sluiten van een website op inhoudelijke gronden knelt al snel met de vrijheid van meningsuiting. En online drugshandel is weer typisch iets des OM's en niet voor de openbare orde bevoegdheden van de burgemeester.

Volgens de commissie Cohen had de burgemeester van Haren met een last onder dwangsom de relschoppers die online een oproep deden om naar het feestje te komen kunnen worden aangepakt. Ook daarin zit weer de territoriale beperking. Een burgemeester van Haren kan alleen een last onder dwangsom opleggen aan inwoners in de eigen gemeente. Het posten van filmpjes uit Emmen, Tilburg of waar dan ook blijft dan zonder sanctie.

Ergo: Het ligt al met al behoorlijk genuanceerd.
Door Tim de Gelder op
De gemeenten moesten eens even in de computers van de wijkteams kijken.
Door secretaris PEL op
Citaat: "Gemeenten hebben de bevoegdheden ..., maar de bevoegdheid om ook online in actie te komen en bijvoorbeeld een website te sluiten is er niet. Dat moet anders, vindt onderzoeker Wouter Stol van het Lectoraat Cybersafety van NHL Hogeschool en de Politieacademie."
Malloot. Gemeenten hebben al veel te veel bevoegdheden. De burgemeester als sheriff. Lekker makkelijk: regel alles fijn via het bestuursrecht, buiten de recher om. Het ambtenaartje beslist, de burgemeester zet even een krabbel.
Door Plafond op
Linkse hooligans kregen in de jaren '80 zendtijd van de VARA/NOS, dat waren nog eens tijden..