of 59045 LinkedIn

Gemeenten actiever in contact via Twitter

De gemeente Utrecht werd het meest aangesproken op Twitter en gaf de meeste reacties, gevolgd door Almere, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.

Gemeenten reageren steeds vaker op vragen die burgers via social media stellen. Dat blijkt uit een analyse die het bedrijf Coosto uitvoerde onder de 100 grootste gemeenten van Nederland. Het aantal reacties op tweets groeide het afgelopen jaar met 88 procent.

34 duizend vragen

Gemeenten werden in totaal ruim 220 duizend keer aangesproken op Twitter, een toename van 71 procent. In ruim 34 duizend gevallen ging het om vragen die aan de gemeenten gesteld werden. De gemeente Rotterdam reageert het snelst op berichtjes die via Twitter aan de gemeente gericht worden. Na gemiddeld 113 minuten krijgen burgers een reactie van het kantcontactcentrum. Roosendaal (132 minuten), Lansingerland (156 minuten), Hilversum (194 minuten) en Maastricht (223 minuten) completeren de top 5. Coosto brengt om commerciële redenen niet naar buiten welke gemeenten het traagst, of helemaal niet, reageren op vragen via Twitter.

Virtuele complimenten

De gemeente Utrecht werd het meest aangesproken op Twitter en gaf de meeste reacties (3605), gevolgd door Almere (2171), Rotterdam (1903), Den Haag (1850) en Eindhoven (1566). Utrecht ontving ook de meeste virtuele complimenten. Gemeente Roermond heeft met 78 procent relatief het vaakst gereageerd op een @mention en is dus het meest ‘sociaal’ te noemen. Roermond wordt gevolgd door Capella aan den IJssel en Purmerend (beiden 47 procent), Barendrecht (37 procent) en Veenendaal (35 procent).

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bas op
Gemeente Lansingerland mag dan wel goed scoren bij het reageren op vragen via socialmedia.
Jammer dat ze alleen helemaal niet reageren op berichten die ze via hun eigen app ontvangen.
Door Ronald op
Is er ook n lijst met daarop alle gemeenten?
Door Broadcaster (gemeenteambtenaar) op
Geld voor het zorgen voor ouderen heeft de overheid niet meer maar tijd om waan van de dag vragen, vragen naar de bekende weg of vragen waarop je het antwoord ook zelf kunt opzoeken te beantwoorden kennelijk des te meer. Lang leve het digitale tijdperk.