Advertentie
digitaal / Nieuws

Kamercommissie bijt zich vast in onderzoek overheids-ICT

De tijdelijke Kamercommissie die ICT-projecten bij de overheid onderzoekt, wil driekwart jaar meer tijd om ontbrekende documenten boven water te krijgen.

11 november 2013

De tijdelijke Kamercommissie die ICT-projecten bij de overheid onderzoekt, wil driekwart jaar meer tijd voor een extra 'verdiepingsonderzoek'. Daarin moeten ontbrekende documenten boven water komen en aanvullende interviews meer informatie opleveren.

Onderste steen boven
Het eerste deel van het parlementaire onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid, een onderzoek naar zeven 'cases' door Policy Research, is in oktober afgerond. De commissie ziet in het (vooralsnog niet openbare) onderzoek 'belangrijke aanknopingspunten om deze onderwerpen diepgaander te onderzoeken alvorens hoorzittingen te houden', aldus een brief van voorzitter Ton Elias aan het presidium van de Tweede Kamer. Bij dat nadere onderzoek zijn misschien wel meer bevoegdheden nodig, waarschuwt de commissie: 'Hoewel hierover nog geen zekerheid bestaat, hecht de commissie eraan om nu reeds te melden dat er een mogelijkheid is dat na het verdiepingsonderzoek de tijdelijke commissie, om de onderste steen boven te krijgen, bevoegdheden nodig heeft die een parlementaire enquêtecommissie wél en een tijdelijke commissie niet heeft.'

Betere fundering
Dat doet vermoeden dat de tijdelijke Kamercommissie - in casu Policy Research - enige onwil heeft ervaren bij het verkrijgen van informatie. Maar de voorlichtster van de commissie ontkent dat. "De materie is complex, en de commissie wil bepaalde vragen nog preciezer formuleren om een betere fundering voor het eindrapport te krijgen." Informatie is volgens haar ook niet zo makkelijk voorhanden omdat er tussen de zeven casussen enkele zitten met een erg lange looptijd.

Ontbrekende stukken
Verdieping is volgens de commissie nodig op het gebied van aanbestedingsprocedures, contractmanagement, de relatie tussen ICT-leveranciers en overheid en de geldstromen binnen ICT-projecten. Daarbij moet ook duidelijk worden of sprake is van ondoelmatig gebruik van belastinggeld en volgens welke patronen zich dat voordoet. Dat onderzoek zal zich richten op twee van de zeven cases die Policy Research heeft onderzocht. Bij het kabinet zullen 'ontbrekende specifieke stukken' worden opgevraagd. Het onderzoek, dat wederom door een externe partij zal worden verricht, vergt dermate veel extra tijd dat het eindrapport van de tijdelijke commissie ICT pas in november 2014 is te verwachten, in plaats van in februari 2014. De Kamer moet overigens dinsdag nog akkoord gaan met het extra onderzoek.


Broncode BRP
Een goede kandidaat voor één van de twee cases is het project mGBA, dat afgelopen donderdag ook onderwerp was van overleg van minister Plasterk met de Kamercommissie Binnenlandse Zaken (die overigens geen overlap heeft met de tijdelijke onderzoekscommissie). Op verzoek van het Kamerlid Roald van der Linde (VVD) beloofde minister Plasterk de broncode van het tot dusver ontwikkelde deel van de nieuwe GBA (BRP) vrij te geven als daarom wordt verzocht. Plasterk had wel bedenkingen bij het nut van het op die manier verkrijgen van 'gratis steun van eigenwijze mensen' (zoals Van der Linde het noemde), maar hij had geen bezwaar tegen de vrijgave.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem Jan
Wellicht dit commentaar in de Frankfurter Allgemeine Zeitung ter zijdelingse overweging:



"Waar zijn de politieke programma's die de online-problematiek orientatie bieden?"



http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/koalitions …
Kaatje
Interessante vraag over mGBA. Op welke wijze zijn VNG en KING verstrengeld? Destijds werd er gesproken over opdrachtgever en uitvoerder. Is er sprake van opdracht of zijn ze een? Welke resultaten zijn er afgesproken/geboekt en wie is verantwoordelijk voor besteding van deze gelden?
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Deze commissie vertoont kenmerken van een zéér traag en weinig slagvaardig opererende Overheid. Hoogste tijd om zaken meer in de openbaarheid te behandelen. Laat burgers en bedrijven ook maar meedenken.
Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Goed dat het onderzoek zorgvuldig wordt gedaan. Indien nodig moet je er wat meer tijd voor uittrekken. Neemt niet weg dat er ook een vraagteken achter kan zetten. Het lijkt er ook op dat de commissie zelf een beetje zoekende is naar wat te onderzoeken. Onafhankelijke ervaring op dit punt zou goed zijn. Maar waar vind je onafhankelijkheid.



Als de commissie toch wat meer tijd neemt, adviseer ik ze om ook eens de volgende twee kritische beschouwingen te lezen.



Op Financieel Management: "Falende projecten: ongrijpbaar of hardnekkig?" zie: http://financieel-management.nl/content/view/193 …



De tweede beschouwing gaat over "het belang van goed opdrachtgeverschap" en is te downloaden op http://publicaties.eestum.eu/Publicaties/overzic … Dit laatste artikel is gepubliceerd in een aantal vakbladen.



Misschien kan het helpen bij het onderzoek.
Hans Reterink
In een goed ICT project is er een goede structuur waardoor de verschillende spelers elkaar ook in balans houden. Als er een uit balans raakt houdt de rest hem overeind. Het ligt dus vrijwel nooit aan één speler maar aan het patroon tussen de verschillende spelers. En daarin zijn vele manieren waardoor onbalans kan optreden. Dat maakt het ook zo lastig om daar onderzoek naar te doen met enkele algemeen geldende conclusies. Zoals Tolstoj al schreef in Anna Karenina ‘Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, ieder ongelukkig gezin is ongelukkig op z’n eigen manier’.
Raoef Hussainali / Bedrijfskundig informaticus
Gezien het feit dat falende ICT-projecten al jarenlang gaande zijn, met als gevolg kapitaalvernietiging van Miljarden euro's per jaar, slaagt (ook) de overheid er kennelijk niet in om op basis van een steekhoudende probleem- en oorzaak diagnose het tij te keren.



Om de zaak positief te benaderen:

bij deze bied ik mezelf aan een steekhoudende probleem- en oorzaak diagnose op te (laten) stellen. No cure no pay. De afgelopen jaren heb ik me zeer in (vooraf) borgen van ICT-projectsucces verdiept zonder te zeggen dat ik alles in mijn eentje kan oplossen (om een parallel te trekken met de Medische sector: een huisarts kan in zijn eentje ook niet alles oplossen). Wel zeg ik dat het zeker op te lossen is. Vandaar ook mijn no cure no pay aanbod.



Voorwaarde bij mijn bovenstaande aanbod is echter wel dat een juiste opdrachtgever uit overheidsland mijn aanbod oppakt en ook echt de wil heeft hier een verbetersucces van te maken. Immers: waar een wil is is een weg.



Hoor het graag.

Advertentie