of 58959 LinkedIn

Computer voorlopig geen noodzaak voor diensten gemeenten

Minister Ronald Plasterk verwacht dat veel overheidsorganisaties traditionele vormen van dienstverlening nog geruime tijd zullen gebruiken. Dat schrijft hij in zijn antwoord op kamervragen van Astrid Oosenbrug (PvdA).

Minister Ronald Plasterk verwacht dat veel overheidsorganisaties traditionele vormen van dienstverlening nog geruime tijd zullen gebruiken. Dat schrijft hij in zijn antwoord op kamervragen van Astrid Oosenbrug (PvdA).

Digitalisering overheid gaat te snel voor senioren

Oosenbrug stelde Plasterk vragen naar aanleiding van berichtgeving over senioren die de digitalisering van de overheid te snel vinden gaan. Die conclusie ontstond uit onderzoek van Unie KBO. Plasterk schrijft in zijn antwoord dat veel overheidsorganisaties digitale dienstverlening hebben toegevoegd aan de traditionele vormen van dienstverlening en dat zij 'die kanalen nog geruime tijd gebruiken.' 'Het is de lijn van alle overheidsorganisaties dat - waar nodig - een alternatief kanaal beschikbaar is voor mensen die niet over middelen voor digitale communicatie beschikken, of die niet digivaardig zijn.'

Verantwoordelijkheid voor overheden zelf 

Op de vraag of analoge alternatieven voor minder digitaal vaardige burgers permanent beschikbaar blijven, kon Plasterk geen antwoord geven, omdat het aan de overheidsorganisaties zelf is hoe zij daar mee omgaan. 'Uiteraard dienen er alternatieven te zijn voor de mensen die tijdelijk of blijvend niet in staat zijn zelf te communiceren met de overheid of die de middelen niet hebben om thuis zelf digitaal zaken te doen.'


Groep ouderen zonder internet neemt af

Plasterk voegt aan zijn antwoord toe dat de groep ouderen die niet over internet beschikt flink afneemt. ‘De Unie KBO gaat bij hun berekening uit van 1,2 miljoen 65+’ers die geen toegang hebben tot internet. Dat is gebaseerd op de cijfers van het CBS uit 2013. Het CBS komt in 2015 tot 692.270 65+’ers. Dit is een sterke afname.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P.J. Westerhof op
@ReinderRustema : je kunt natuurlijk wel een petitie beginnen, maar daarmee wordt niets gedaan.
Mijn punt is namelijk dat alle diepgravende rapporten, van allerlei overheids-instanties en -denktanks systematisch worden genegeerd. Of erger, in hun tegendeel worden gedraaid. En dat daarnaast allerlei vastgesteld beleid en wet-/regelgeving wordt 'vergeten'.

Wat is het nut van jouw petitie als het rapport 'Vertrouwen op democratie. Hoe hoort het eigenlijk? Passend contact tussen overheid en burger' van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringbeleid in een la verdwijnt? Of als de Nationale Ombudsman met zijn rapport 'De burger gaat digitaal' als een kleuter in de hoek wordt gezet?

Plasterk ziet het allemaal 'met vertrouwen tegemoet'. Het vertrouwen van de burger in Plasterk's overheid is inmiddels echter ver te zoeken.
Door Renee Musch (Informatiemanager) op
Grappig om te zien dat men zich hier beperkt tot het invullen van formulieren op een website. Maar een persoonlijk contact aan een balie/kassa vergt natuurlijk wel direct een digitale registratie...of gaan we weer werken met notitieblokken?! Overigens kan Plasterk zich beter richten op het schrappen van onnodige of overbodige aanvragen en webformulieren...
Door P. Verhoef (gepensioneerd) op
De overheid is er voor de burger en niet andersom. Het gaat er echter steeds meer op lijken dat wij er wel voor de overheid zijn. Uitgangspunt van de Awb is dat zowel de burger, als de overheid bepaalt of je gebruik wenst te maken van elektronisch berichten verkeer. OOK de overheid (m.n. de lagere overheid) geeft soms aan dat alleen schriftelijk kan worden gecommuniceerd; denk aan WOB-verzoeken. Vaak wil je dat verplichten, maar ontbreekt de wettelijke grondslag. Ik heb grote moeite gehad (zelfs de staatssecretaris, kamercommissie en Nationale ombudsman benaderd) voordat ik van de RVO antwoord kreeg dat er geen wettelijke grondslag bestaat je te verplichten om alleen via een account bij de RVO (kost ook geld) te corresponderen. Op veel verplichte formulieren kan je niet alles kwijt, een emailadres is niet te vinden en telefonisch kan men alleen maar met voorgekauwde scripten werken. Ik zie het eerder als een bezuinigingsmaatregel, kunnen er weer een groot aantal mensen uit, nog afgezien van het risico van virussen/hacken en een overheid die zich steeds meer bevoegdheden toekent om in je bestanden te kunnen rondneuzen, dit onder het voorwendsel van bestrijding criminaliteit en terrorisme. Zoals anderen ook al aangeven gaat het met het betalingsverkeer ook die kant uit. Eerst wordt je verplicht een bankrekening te nemen, die kost dan weer geld en vergeten wordt dat contant geld een wettelijk betaalmiddel is. Met anderen bepaal ik zelf of ik gebruik maak van de computer of betaalkaart en er zijn inderdaad gevallen dat ik dat (principieel) niet doe. Als elektronisch betalen algemeen door winkeliers verplicht wordt gesteld, dan rij ik wel even naar België om boodschappen te doen. Ik hoop dat er toch weer wat meerderheden in het parlement komen die opkomen voor de burger.
Door Dick van Elk (Beginnend bejaarde) op
Het probleem zou eenvoudig oplosbaar kunnen zijn door de "electonische overheid" zo te ontwerpen dat iedereen die dat kan en wil zèlf de computer bedient en iedereen die dat niet kan of wil dat via een zelf gekozen intermediar of bij gebrek daaraan via een ambtelijke bediende de (transactie)gegevens in- en uitvoert.
Door ReindeR Rustema (Beheerder Petities.nl) op
Maar ook in de digitale communicatie dicteert de overheid vaak de vorm. Gewoon een e-mail sturen kan soms al niet meer. Je moet eerst met DigiD inloggen om een webformulier in te vullen. En gewoon bellen met een ambtenaar is ook verboden. Je moet langs een 140zoveel-nummer waar je dan een telefoniste moet uitleggen dat je persoon die en die wil spreken. Dat gesprek moet je rechtvaardigen. Als je verdediging goedgekeurd is wordt je misschien doorverbonden. Ondertussen zit je dan geknield op de vloer te smeken. En dan kom je in een voicemail. Die spreek je in en dan word je niet terug gebeld...

Uit frustratie daarover ben ik een petitie begonnen, https://communicerenmetoverheid.petities.nl
Door P.J. Westerhof op
En telkens weer blijkt dat Plasterk de vastgelegde uitgangspunten en doelen van de 'Digitale Overheid' (o.a. Digitaal 2017) omdraait, en daarmee ontkracht.

Om maar wat te noemen : het digitale kanaal dient te komen náást reeds bestaande kanalen ('multi-channel'), niet in plaats van. Het opvoeden van 'digibeten' is derhalve helemaal niet aan de orde. Merkwaardig is dan ook waarom daar zoveel aandacht, tijd en vooral geld aan wordt besteed. Nog merkwaardiger is het voorgekookte afschuifsysteem van niet-digitale burger naar de mantelzorg.

Het telkens weer roepen dat deze groep in omvang afneemt ('uitsterf-beleid') gaat voorbij aan de essentie en wordt tegengesproken door diverse rapporten. Veel burgers - diginerd of digibeet - geven de voorkeur aan niet-digitaal contact met de overheid.

Het door Plasterk telkens weer verwijzen naar de verantwoordelijkheden van andere partijen doet Digitaal 2017 zachtjes in de prullenbak verdwijnen. Want waarom tussen alle overheden afspraken als men niet de intentie heeft elkaar aan die afspraken te houden?

De onhandige vraagstelling van de kamervragen biedt helaas een open deur voor een vloedgolf aan irrelevante technobabbel zijdens Plasterk. En daarnaast een herhaling van het voorgekookte afschuifsysteem van niet-digitale burger naar de mantelzorg.

Al met al begint er zowel qua inhoud als qua proces een naar luchtje te hangen rond 'Overheid 2017'.
De Nationale Ombudsman gaf al eerder zijn mening in zijn rapport 'De burger gaat digitaal'.
Een aansluitend onderzoek door de Ombudsman naar aanleiding van het verdwijnen van de blauwe envelop, zegt Plasterk met vertrouwen tegemoet te zien.
De tijd zal het leren.
Door d op
In het verlengde hiervan ligt het verplicht pinnen. Veel mensen kunnen of willen niet pinnen voor diensten van de gemeente en andere overheden. Bijv ouderen of mensen met schulden, die geen geld op hun rekening laten ivm bankbeslag.
Bij een winkel kan je kiezen of je wel of niet gebruik maakt van een winkel waar je alleen kan pinnen. Je gaat niet zomaar voor een andere gemeente kiezen als je alleen maar kan pinnen om een id, rijbewijs of uitreksel te betalen
Door Henk Donkers (Medewerker) op
De reactie van Harold is mij uit het hart gegrepen. Ik denk dat ik bovengemiddeld handig ben met computers. Ik ben nu 60, heb een opleiding elektronica, inmiddels aan mij 12e computer toe waarvan ik er ooit twee gekocht heb en de rest zelf gebouwd. Ik heb geprogrammeerd en kan boleaans rekenen. Kom er nog eens om.
En ook ik weiger mijn hele leven door computers te laten invullen en bepalen. Ik wil met mensen communiceren en niet met computers en programma's die bepalen hoe ik moet handelen en denken.
Ik zou graag zien dat de overheid daar ook eens rekening mee houdt. Ik weiger om als een circushond door elke hoepel te springen die men mij voorhoudt .

Door Harold van Garderen (Directeur StoryConnect) op
Ik blijf me verbazen over die focus op ouderen die niet mee kunnen of geen middelen hebben. Ik BEN niet oud (nu ja 49), ik KAN mee (sinds 1981 ervaring met computers, sinds 1986 met internet) en ik HEB alle middelen ruimschoots doe bijna alles digitaal, maar als het gaat om de overheid WIL niet mee. Ik WEIGER sommige transacties digitaal te laten gaan. Ergo: sommige digitalisering is ONGEWENST door mij. Zeker bij de overheid moet dit zsm STOPPEN.
Door Een ander geluid op
Het blijft grappig dat men de problemen bij de ouderen zoekt.. Uit onderzoek uit 2013 blijkt dat het gaat om een groep van 1%. (die zal nu aanzienlijk lager zijn). Het probleem is net zo groot onder de groep 45-65 als 65+ . Ik denk uit eigen waarnemingen dat de 65+ groep grote vorderingen heeft gemaakt.

Hoe oud zou de minister zijn? We kenen allemaal nog het voorbeeld van minister Kok die een muis aan het optillen was :-)