of 59045 LinkedIn

Burger krijgt digitaal inzicht in gebruik BRP-gegevens

Wie gebruikt mijn persoonsgegevens? De gemeente heeft voor de burger desgevraagd geen snel antwoord klaar. In Amsterdam is nu een proef begonnen om het wel snel te regelen; digitaal uiteraard.

Wie gebruikt mijn persoonsgegevens? Menig burger wil het graag weten, maar de gemeente heeft desgevraagd geen snel antwoord klaar. In Amsterdam is nu een proef begonnen om het wel snel te regelen; digitaal uiteraard.

Diverse organisaties
Organisaties met een publieke of maatschappelijke taak mogen de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen GBA) inzien. Daaronder zijn bijvoorbeeld de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie), het UWV, de Sociale Dienst van de gemeente, de Belastingdienst, maar ook verzekeraars, ziekenhuizen, deurwaarders, pensioenfondsen en politie hebben toegang. Burgers die willen weten welke instanties precies gebruik hebben gemaakt van hun persoonsgegevens, kunnen dat nu wel bij een gemeenteloket navragen, maar dat kost tijd en inzet.

Digitalisering loketfunctie
Dat kan beter, vindt BZK, en daarom is het ministerie samen met Amsterdam een proef begonnen, die behelst dat de burger digitaal een overzicht kan aanvragen van welke instanties zijn gegevens hebben gekregen. Het overzicht wordt vervolgens ook digitaal toegestuurd.

Transparantie
Minister Plasterk gaf het startsein voor de proef en hoopt ermee bij te dragen aan de verdere uitbreiding van dienstverlening aan de burger, die in 2017 in hoge mate gedigitaliseerd moet zijn. 'Digitalisering van deze loketfunctie draagt bij aan de uitbreiding van de digitale dienstverlening aan de burger, een transparante overheid en de versterking van de informatiepositie van burgers', aldus BZK. Deze maand wordt de proef 'naar verwachting' uitbreiding naar de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Heleen op
En nu maar hopen dat die online raadpleegfunctie goed beveiligd wordt. Zodat alleen de mensen die het betreft die informatie krijgen toegestuurd. Daar ben ik helemaal niet gerust op, gezien het grote aantal gevallen waarin persoonlijke (bijvoorbeeld medische) gegevens de afgelopen jaren op straat is beland.