of 59045 LinkedIn

Belastingdienst en bibliotheken bieden digihulp

Mensen die ondersteuning nodig hebben bij het digitaal zaken doen met de overheid kunnen binnenkort de hulp inschakelen van De Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek en de Openbare Bibliotheken. Alle 800 bibliotheken in Nederland bieden dit aan.

Mensen die ondersteuning nodig hebben bij het digitaal zaken doen met de overheid kunnen binnenkort de hulp inschakelen van De Belastingdienst en Bibliotheken. Alle 800 bibliotheken in Nederland gaan hulp aanbieden

In iedere bibliotheek is er binnenkort gratis toegang tot computers met internet plus printfaciliteiten om online zaken te doen met de overheid, waaronder de Belastingdienst. Sommige bibliotheken bieden deze mogelijkheid al, anderen zullen dit de komende maanden realiseren. Er worden ook cursussen gegeven om mensen te leren hoe digitaal zaken doen met de overheid concreet werkt. 

Naast deze faciliteiten worden maatschappelijke organisaties door bibliotheken uitgenodigd om op 150 locaties belastingspreekuren te houden, waar men hulp kan krijgen bij belasting- en toeslagzaken. De Belastingdienst regelt hierbij de training van de maatschappelijke organisaties.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jhr. van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
Het is natuurlijk te zot voor woorden hoeveel moeite en inspanning de burger moet leveren om digitaal het belastinggeld bij de Belastinggeld te doen belanden.. Waar hebben we dan nog ambtenaren en politieke bestuurders voor nodig ? Om te beginnen kun je de Tweede Kamer met gemak halveren..., maar met 50 kamerleden kan het ook prima. Het zal veel egoïstisch gedrag en wereldvreemde vragen schelen... Je moet ook al je halve woonplaats door wandelen met je afval.., de zieken- en ouderenzorg moet je zelf regelen... Op zich kan dat, maar halveer dan de belastingen met een vlaktaks van maximaal 25 procent ! Dan vormen we zelf wel coöperaties die veel beter werken dan die bureaucratische instanties met het immense leger aan managers.
Door Mohamed (klantmanager Jongeren Werk en Opleiding) op
Wat een verschrikking voor die duizenden burgers die niet vaardig zijn met de computer en de taal niet machtig zijn.

Hoe kan je als minister de bevolking toespreken en zeggen dat het gemakkelijk zal worden. De blauwe envelop is weg en de verplichte Digid moest deze leegte opvullen.

Chappeu minister ga zo door!
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Als de bibliotheken erin slagen om alle clubs en organen die zich op digibeten richten hiervan te overtuigen, dan zou dit best nog wel eens erg goed kunnen gaan werken.

Ik zie het namelijk zo: Het aanbod van de bibliotheek is een infrastructurele voorziening, het contact met vrijwillige dienstverlener verplaatst zich van buurthuis of kerk naar de bieb. Is niks mis mee.
Door Diana Koster op
Ik bespeur hier toch een beetje een tunnelvisie bij de reacties. Alsof contacten met de overheid c.q. belastingdienst uitsluitend om aangifte gaat. Ooit weleens van TOESLAGEN gehoord mensen?
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Daar zal de beroepsgroep van 14.000 adviseurs niet blij mee zijn. De particulier is doorgaans gemakzuchtig dus ook de vooringevulde digitale aangifte gaat m.i. grote gevolgen krijgen voor het bestaansrecht van de belastingadviseur. Dit heet dan ook oneerlijke concurrentie!
Door Ton Sonneveldt op
Voor de Belastingdienst en dit hele Kabinet geldt alleen nog maar het denken in rendement. Voor hen is het goedkoper als de burger zelf verantwoordelijk wordt voor de alleen nog maar digitale communicatie met de overheid, waardoor mensen die geen internet hebben, niet digitaal getraind zijn of niet met een PC of een tablet om kunnen gaan weggezet worden als losers: laat je familie of je betrouwbare vrienden (als je die al hebt) jouw financiële gegevens maar met de Belastingdienst regelen. En als je die niet hebt dan moet dat maar door een bibliotheek-medewerker gebeuren. Het is een toonbeeld van de volstrekte minachting van deze overheid voor het recht op privacy van de burger.
De stappen die de Belastingdienst nu in opdracht van dit Kabinet zet zijn ook blind voor de risico's van het digitale verkeer. Kon ik als belastingplichtige tot vorig jaar mijn digitale aangiftebillet nog downloaden, rustig invullen en controleren voordat ik mijn - digitale! - aangifte deed, nu heeft de Belastingdienst die mogelijkheid afgeschaft en moet ik on line op een server van de Belastingdienst met een permanent openstaande verbinding mijn gegevens daar invullen. Toen ik daar bij de Belastingtelefoon mijn verbazing en zorg over uitsprek was het antwoord dat iedere burger zelf moet zorgen voor een veilige verbinding - dat moet je immers ook als je digitaal bankzaken doet - en dat dat niet hun verantwoordelijkheid was. Dit was nu eenmaal goedkoper en dat is wat telt.
De relatie tussen Belastingdienst en burger typeert hoe dit Kabinet de burger ziet: de overheid als monopolistisch bedrijf en de burger als klant die je niet serieus hoeft te nemen, omdat die geen keus heeft.
Voor de bibliotheken een mooie opsteker in deze tijden van bezuinigingen.
Privacy? Hoe zo? Is dat dan belangrijk? Dit is toch goedkoper?
Door Eric op
Maatschappelijke organisaties springen wel in het gat dat de overheid laat vallen op weg naar bezuinigingen, eh efficienter werken. Bovendien kunnen die honderden ambtenaren van de belastingdienst die hun baan straks gaan verliezen wegens de automatisering, dan mooi een tegenprestatie voor hun uitkering gaan leveren bij die zelfde maatschappelijke organisaties. Zo blijft de werkgelegenheid in stand. Misschien kunnen we alle ambtenaren wel vervangen door vrijwilligers, maken alles we lekker maatschappelijk! (Helder ook voor de vluchtelingen: betaald werk ga je hier nooit meer vinden).
Blijft alleen het probleem over dat je nooit je Digidee via een openbaarnetwerk moet gebruiken, uit 'veiligheid' kan je ook niet emailen met de Belastingdienst, ook niet vanuit huis, ach laten we niet gaan zeuren.