digitaal / Partnerbijdrage

Burgerzaken-innovaties: ‘Meer gemak voor inwoners en professionals’

Burgerzaken-innovaties: ‘Meer gemak voor inwoners en professionals’

03 augustus 2021
Wouter-Keuris-Fotografie-09.jpg

Luc Beelen ging in 2020 “vers van school” aan de slag bij Centric, waar hij zich inzet voor de innovatie van Centric Burgerzaken. “Ik word er heel enthousiast van als we dankzij technologische innovaties mooie nieuwe functionaliteit kunnen leveren voor zowel inwoners als professionals.”

In een gesprek met Luc komen in sneltreinvaart allerlei technologische mogelijkheden voorbij die het werk voor de afdeling Burgerzaken van gemeenten verbeteren. Sommige verbeteringen worden gerealiseerd door al bestaande toepassingen te integreren, waarbij de combinatie ervan het spreekwoordelijke 1+1=3 oplevert. Zoals gezichtsherkenningssoftware van Oribi. “Veel gemeenten hebben de apparatuur daarvoor al staan en gebruiken deze. Wij integreren dit in onze software, zodat het echt in het proces wordt opgenomen.”

 

Tijdens bijvoorbeeld een aanvraag van een reisdocument scant Oribi de persoon die aan de balie staat. Die scan en het dossier dat daarvan wordt aangemaakt, wordt vervolgens automatisch gekoppeld aan de aanvraag. Zo heeft de backofficemedewerker die de aanvraag gaat beoordelen alle informatie overzichtelijk bij elkaar. “Dat betekent echt meer gemak en efficiency voor de ambtenaar. Met dat doel nieuwe en bestaande functionaliteit combineren, dat vind ik heel leuk.”

 

            “Ik word er heel enthousiast van als we dankzij technologische innovaties mooie nieuwe functionaliteit kunnen leveren voor zowel inwoners als professionals.”

 

App maakt het medewerkers makkelijk

Luc noemt een ander voorbeeld van innovatie in Burgerzaken: de vernieuwing van de module Onderzoek. “De oude module werd als omslachtig gezien, ambtenaren moesten veel zelf instellen. We hebben nu een nieuw ontwerp gemaakt, waarin de gebruikers veel meer worden ondersteund. En we hebben er een app aan toegevoegd.” Het is geen “app omdat we per se een app willen”, benadrukt hij: “We hebben deze app ontwikkeld omdat deze ambtenaren echt ondersteunt bij hun werk.” De app wordt gebruikt bij onderzoek naar adressen op locatie. Een buitendienstmedewerker rijdt door de gemeente en checkt de adressen die nader bekeken moeten worden. Alle informatie die hij of zij nodig heeft, staat in de app. En de foto’s en aantekeningen die worden gemaakt, komen automatisch in het dossier. Zodat de backofficemedewerker er meteen mee aan de slag kan en overtikwerk wordt voorkomen.

 

Dankzij de cloud zijn verbeteringen direct voor álle gemeenten beschikbaar

Het zijn enkele voorbeelden van de vele innovaties waar Centric samen met gemeenten aan bouwt voor het domein burgerzaken. Veel innovaties zijn nu mogelijk door een andere, grote innovatie: systemen draaien meer en meer in de cloud en niet meer in het gemeentehuis zelf.

 

Luc: “Het voordeel daarvan is onder meer dat verbeteringen in een module die voor één gemeente worden gerealiseerd, ook meteen voor alle andere gemeenten beschikbaar zijn.” En dat geldt niet alleen voor de module Onderzoek. Centric is bezig om het gehele Burgerzakensysteem naar de cloud te verplaatsen. Eind 2023 is dat gereed en profiteren alle klanten van de voordelen van software as a service.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.