Advertentie

Verzoek om Haagse hulp gemeenten met grondproblemen

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer wil dat Den Haag gemeenten die in financiële nood verkeren vanwege hun grondbedrijven extra tijd en ruimte krijgen die problemen op te lossen. De Kamerleden Manon Fokke en Albert de Vries willen dat de ministers van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu gemeenten met miljoenenverliezen op hun grondbedrijven meer tijd geven voor het afschrijven van de te hoge boekwaarde.

12 november 2013

De PvdA-fractie in de Tweede Kamer wil dat Den Haag gemeenten die in financiële nood verkeren vanwege hun grondbedrijven extra tijd en ruimte krijgen die problemen op te lossen.

De Kamerleden Manon Fokke en Albert de Vries willen dat de ministers van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu gemeenten met miljoenenverliezen op hun grondbedrijven meer tijd geven voor het afschrijven van de te hoge boekwaarde. Nu geldt een termijn van 10 jaar. Dergelijke gemeenten zouden bovendien de mogelijkheid moeten krijgen om bij andere overheden leningen af te sluiten om daarmee de rentelasten te kunnen beperken.

Financiële nood ernstiger dan gedacht

Volgens Fokke en De Vries is de actuele situatie waarin gemeentelijke grondbedrijven als gevolg van de financiële nood verkeren aanmerkelijk ernstiger dan blijkt uit de meest recente rapportage die de ministers in oktober 2012 naar de Kamer stuurden. Zij signaleren dat een toenemend aantal gemeenten door tegenvallende opbrengsten van hun grondbedrijf in combinatie met rijksbezuinigingen en de komende decentralisaties zich geplaatst ziet voor draconische maatregelen. Daardoor kan het zorg- en  voorzieningenniveau ernstig worden aangetast en moet het lokale belastingniveau mogelijk stevig omhoog.

Overijssel en Gelderland schieten te hulp

Fokke en De Vries vragen aan de beide ministers of zij bereid zijn mee te denken als provincies, zoals Overijssel en Gelderland, gemeenten te hulp te willen schieten bij het afschrijven op hun grondposities in een periode langer dan vier jaar en waarbij de financiële verantwoordelijkheid uiteindelijk door  de gemeenten zelf wordt genomen. Die provincies vinden dat ze daarmee invulling geven aan hun toezichthoudende taak op de gemeentelijke financiën. En ze geven tegelijkertijd inhoud aan hun ruimtelijke ordeningstaak om overcapaciteit aan bouwbestemmingen te helpen voorkomen en te saneren.

PvdA Lansingerland verheugd

PvdA-fractievoorzitter Gerard Bovens van Lansingerland, één van de probleemgemeenten, laat weten verheugd te zijn over de schriftelijke vragen. ‘Deze vorm van ondersteuning van provincie en rijk kosten hogere overheden geen extra geld en helpen wel om Lansingerland en de gemeenten die met soortgelijke problemen kampen eigen verantwoordelijkheid te dragen om snel aan het financiele herstel te werken’, aldus Bovens.

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Eppo Burger
Die gemeenten verdienen geen steun, maar een trap na. Schandalig gespeculeer met gemeenschapsgeld, kartelvorming op de kavelmarkt, virtueel geld in de begroting, deze mensen hebben alles gedaan waar je een bankier voor aan de schandpaal zou nagelen.
Criticus - NL
@ Eppo Burger,



Als u onder gemeenten de politiek en het hoger management bedoelt, sluit ik mij aan bij uw opmerking.

Het zou menig politicus sieren, eens te luisteren naar de integere ambtenaar ipv de loyale leidinggevende...
Criticus 2
Deze stromannen van Rabobank en Bouwend Nederland hebben op naam van burgers geld geleend/vergokt, precies zoals Elco Brinkman wilde. Het is Crisis, dus we gaan nog wat meer gokken. Crisis en herstelwet, sloop alles, geef meer geld uit van burgers ten koste van mensen tbv. bank en bouw. Tja en nu ... nu zijn ze 'verheugd'. Waarom heeft niemand gezegd: de private schulden bij mensen zijn al veel te hoog ten opzichte van de inkomens? Iemand van de PvdA bijvoorbeeld. Die had nou mooi kunnen zeggen: 'laten we niet teveel geld uitgeven, want burgers moeten het betalen en dat gaat ten koste van de economie op de iets langere termijn. Iedereen had aan kunnen zien komen dat dit zelfs niet gokken was, maar gewoon bewust een bevolking aan de armoede helpen. Geld van burgers aan bank en bouw geven en de prijzen hoog maken en houden ten koste van burgers, geen concurrentie. Burgers mogen dan ook nog de komende jaren de rente over hun wangedrag betalen. In plaats van zich te schamen en plaats te maken voor nieuwe mensen is de PvdA uiteraard aan het zoeken naar oplossingen door ... de regels aan te passen, een ander garant te laten staan, de schuld over meer mensen te verdelen. Het blijft diefstal. Ze moeten zich schamen, zogenaamd sociaal, iedereen in een te duur huis, bestaande bouw en nieuwbouw onverkoopbaar, teveel grond braak, allemaal al ingeboekt om het virtuele geld uit te hebben kunnen geven aan onnodige wegen. De burger betaalt, is slaaf van hun zieke systeem, OZB omhoog, we hebben het voor elkaar, een staatsgestuurd systeem met de politieke stromannen van bouw en bank die bepalen wie betaalt en wat er gebeurt. Geen concurrentie op eerste levensbehoefte wonen, alles manipuleren, de mensen hun melkkoetje, de happy few aan de macht en als het zo fout gaat dat mensen niet meer kunnen betalen ... dan wijzigen we de spelregels. Alleen de trui en/of stropdas van dit soort lui is rood en maar blijven kleven op dat pluche.
Bert
Eppo heeft helemaal gelijk. Er is zelfs grond afgepikt door op percelen het voorkeursrecht toe te passen. Nu op de blaren zitten.
Pierre
Voor een deel heb ik wel herkenning bij de kritieken van anderen.
Maar achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten. Gemeenten in Nederland zijn echter nu niet bepaald dé verklarende factor voor de ingestorte economie.

Wanneer zijn de grondprijzen geexplodeerd? Nadat VROM de vinex nota had uitgebracht. Daarin stond precies welke grond bebouwd mocht worden en welke niet. Tja en dan stappen ontwikkelaars iets sneller hun auto in dan wethouders en gemeenteambtenaren, want die moeten eerst vijf commissies overtuigen, voordat ze een boer een aanbod mogen doen voor een stuk grond.

Wat ook niet geholpen heeft is het in vrijwel elke gemeente kritiekloos bijboeken/ activeren van allerlei zaken die geen bal te maken hebben met grondbewerking. Heel veel eigen vergaderuurtjes bijvoorbeeld. Als je die activeert met rente, dan zijn na jaren die kosten vaak al verdubbeld.
Het grondbedrijf lapte overal gewoon een deel van de personeelsformatie bij afdelingen,stedenbouw, vergunningen, directie etc.

Maar om nu gemeenten voor straf gewoon in de ellende te laten zakken, wie heb je daar dan uiteindelijk mee? Die burger die er woont, toch..
faber
Te hoge boekwaardes van grondvoorraden dreigen inderdaad een zeer groot probleem te worden voor veel gemeenten in Nederland. Op last van accountants moeten die voorraden afgewaardeerd worden. Omdat de grond meestal gekocht is met geleend geld ontstaat dan bij veel gemeenten een negatief eigen vermogen: de schulden zijn groter dan de waarde van het bezit. Deze kamerleden pleiten er waarschijnlijk voor dat gemeenten meer tijd krijgen (of beter: moeten nemen) om probleem op te lossen. Dat kan in een situatie als deze alleen maar door schulden uit andere inkomsten af te lossen dan uit de verkoop van de grondvoorraden. Als er geen nieuwe inkomsten komen door bijvoorbeeld belastingverhoging dan kan dat alleen maar door te gaan bezuinigen. Belastingverhoging is ten eerste nauwelijks mogelijk omdat Nederlandse gemeenten niet ongebreideld hun belastingen mogen verhogen (van het Rijk) en ten tweede zet het niet veel zoden aan de dijk omdat, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, de opbrengsten van de gemeentelijke belastingen maar een klein deel zijn van de totale gemeentelijke inkomsten. Dat wordt dus bezuinigen. Er is maar een manier om hieraan te ontkomen en dat is hopen dat in de toekomst de waarde van de grondvoorraden weer gaat stijgen en dus tegen een hogere prijs dan de boekwaarde verkocht kunnen worden. De kamerleden stellen nu voor om de periode waarin die hoop werkelijkheid moet worden te verlengen.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Projektontwikkeling is altijd een strikt private en riskante aangelegenheid geweest waarvoor veel, heel veel marktkennis en voorspellend vermogen vereist is. Ambtenaren hebben zich van nature nooit zo bezig gehouden met dit soort, volstrekt spekulatieve zaken omdat zij simpelweg het 'fingerspitzgefuhl' ontberen. Dit had gewoon aan de markt overgelaten moeten blijven en niet de risico's, als het inderdaad mis gaat, de gevolgen afwentelen op de belastingbetalende samenleving. Gemeentes krijgen nu met een, voorspelbare, hardnekkige crisis de rekening gepresenteerd van hun eigen hebzucht en megalomaan besturen. Het beste is als dit soort gemeenten failliet verklaard worden en met een artikel 12 status onder curatele komen te staan van de Rijksoverheid en van bovenaf een lesje besturen wordt gegeven aan deze bestuurlijke lokale amateurs. Vooralsnog blijft de burger helaas de klos !
Burger
Hoe kunnen mensen nou blijven zeggen dat dit niet te voorzien was? http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/images/2008-20 …
Gerrit / ambtenaar
Er zij meerdere oorzaken waarom gemeenten de mist in zijn gegaan.

1)Er is belegd/geïnvesteerd met geleend geld. Projectontwikkeling met uitsluitend geleend geld is niet zakelijk. (voorzichtig uitgedrukt)

2) Er zijn met "verwachte winsten"prestige projecten gefinancierd. De werkelijke opbrengst, voor zover aanwezig, heeft nooit het banksaldo gehaald. (vituele winsten)

3) Er was geen geduld om te wachten tot een onderhanden werk positie tot een positief eindresultaat zou leiden.



Dus staat in uw gemeente een mooie wielerbaan sporthal, mooi zwembad, schaatbaan of andere voorzieningen weet dan dat de burger van die gemeente dubbel moet bloeden. De prestige objecten zijn niet rendabel en moeten nogmaals gesubsidieerd worden.

Het ontkennen van mismanagement en het doen van verkeerde keuzes was te voorzien. Er is geen bestuurder die het boetekleed aantrekt.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het met provinciale toestemming uitsmeren van leningen over een langere periode lijkt niet bezwaarlijk als een en ander maar niet uitmondt in subsidieverlening op grondkosten of overname van grondkosten.

Het lijkt mij namelijk hoogst verwerpelijk om gokkende gemeenten daadwerkelijk financieel te ondersteunen. Wie zijn gat verbrandt moet ook maar op de blaren zitten.
faber
Belastingadviseur Vreeswijk wil gemeenten met een problematische grondportefeuille failliet laten gaan en in art 12 laten gaan. Het eerste zou rampzalig zijn want de grootste schuldeisers zijn de banken m.n. de BNG. Als reactie zullen de banken onmiddelijk meer zekerheden gaan eisen bij alle gemeenten en gaat gegarandeerd fout. In art 12 laten lopen is nu juist wat het voorstel vd kamerleden probeert te voorkomen. De hulp in het kader van art 12 moet betaald worden door de andere gemeenten. Ewn grote toeloop op art 12 moet dus ook voorkomen worden want dan bezwijkt het systeem van onderlinge solidariteit. En ook dan kan gewacht worden op her eerste telefoontje van de banken.
Advertentie