'Overheid laat zich telkens inpakken door bedrijfsleven'
Bestuurders ontberen financiële kennis en laten zich keer op keer inpakken door het bedrijfsleven, constateert hoogleraar accountancy Marcel Pheijffer. Het is volgens hem beangstigend dat zo veel bestuurders zo weinig verstand hebben van geld. De financiële kennis mag lokaal, provinciaal en landelijk weleens wat beter worden, want het gaat te vaak mis.
Bestuurders ontberen financiële kennis en laten zich keer op keer inpakken door het bedrijfsleven, constateert hoogleraar accountancy Marcel Pheijffer.
Het is volgens de Nyenrode-hoogleraar beangstigend dat zo veel bestuurders zo weinig verstand hebben van geld. ‘De financiële kennis mag lokaal, provinciaal en landelijk weleens wat beter worden, want aan bijna iedere beslissing hangt een financiële paragraaf, of het nu over zorg of sport gaat. Welke risico’s zijn er, hoe realistisch is de post onvoorzien, had er moeten worden aanbesteed? Daar gaat het te vaak mis.’
Structureel enorme overschrijdingen grote projecten
Het lerend vermogen van de politiek is volgens hem gering. ‘Bestuurders trekken te
weinig lessen uit onderzoeksrapporten. Het is verbazingwekkend dat in nieuwe projectplannen voor infrastructuur of automatisering onvoldoende rekening wordt gehouden met onvoorziene uitgaven, terwijl wereldwijd de ervaring is dat grote projecten structureel enorme overschrijdingen hebben. Het risico is dat je een Mercedes wilt en eindigt met een Dafje, of dat je wel een Mercedes krijgt, maar geen cent hebt om erin te rijden. Het openbaar bestuur blijft in die valkuil trappen.’ Waarom? ‘Politici kijken vier, hooguit acht jaar vooruit. Ze zijn uiteindelijk vaak niet afrekenbaar op hun daden.’
'Je moet guts en ballen hebben'
Volgens het laat de overheid zich keer op keer inpakken door het bedrijfsleven. ‘Je ziet het ook bij grote automatiseringsprojecten en in de farmaceutische sector: de overheid is niet slim genoeg. Je moet guts en ballen hebben om het spel hard te spelen en je niet over te geven aan de terreur van juristen. Het is te gemakkelijk van bestuurders, zoals burgemeester Cohen indertijd deed bij de gemeentelijke enquête naar de Noord-Zuidlijn om te zeggen dat “we uiteindelijk allemaal amateurs zijn”. Je bent wel beleidsverantwoordelijk voor de duurzame inrichting van je ambtelijke organisatie. Ik zie te vaak dat politici van alles naar zich toe trekken en te weinig aan het ambtelijk apparaat overlaten, waarop ze ook nog eens bezuinigen. Dan word je dus uitgespeeld door sluwe en slimme ondernemers.’
Tegenwicht van ambtenaren noodzaak
Bestuurders moeten meer tegenwicht krijgen van hun ambtenaren. Hoogleraar Marcel Pheijffer: ‘Zij zijn geen suffe dienders of marionetten. Ze hebben in het systeem een wezenlijke functie; zij zijn de checks & balances van de politiek en het institutioneel en collectief geheugen. Er mag daarom ook wel meer respect in het openbaar bestuur zijn voor de ambtelijke diensten. Er wordt te vaak met dedain gesproken over ambtenaren. De andere kant van het verhaal is dat ambtenaren de plicht hebben om in dat systeem hun mond open te doen. Dat ze hun rug niet altijd rechten, verklaar ik uit hun hypotheekgedrag: te vaak zijn ze bang om hun baan te verliezen.’
Lees het hele verhaal deze week in Binnenlands Bestuur nr. 1 (17/1)
Reacties: 19
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
http://www.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=4 … (De Veelkoppige Leeuw)
Juist dat laatste leidt tot gemakzucht, waar heel veel ambtenaren mee besmet zijn. Zelfs bij disfunctioneren wordt men niet ontslagen, he. Kom daar eens om bij het bedrijfsleven, je vliegt direct de laan uit bij miscalculaties !
Het gaat niet alleen om (verstand) van geld.
Waar het om gaat is dat veelal de kwaliteit (bij bestuurders, gemeenteraden en ambtenaren) ontbreekt om grote projecten in een complex krachtenveld goed voor te bereiden en te leiden.
Als je daarin investeert met opleidingen, trainingen , workshops, inhuur van goede en ervaren projectleiders, evaluaties van projecten, voortgang belangrijk onderdeel maken van beoordelingssysteem etc. zal er m.i. progressie komen op dit terrein.
De deskundigheid wordt door de bestuurder (werkgever) niet gezien of erkend door de politieke willekeur en zeker in deze dagen voor de verkiezingen het pleasen van de burger.
Vaak zitten er bij gesprekken met bedrijven de wethouder, een of meer beleidsambtenaren, misschien 1 financieel adviseur op niveau boekhouder en geen jurist..
Als dit bij de decentralisatie in de zorg dan maar goed gaat.. Want zorgverlening is feitelijk ook bedrijfsleven, ook al doet men graag alsof het semi overheid is. Beter ten halve gekeerd...
Dit werd mij bij een bepaalde wethouder en afdelingshoofd niet in dank afgenomen. Het gevolg was dat o.a. afspraken werden "vergeten" door te zetten. Al met al. Ik moest weg, wat dan ook gebeurd is. De gevolgen daarvan merk ik nog steeds.
Door de verslechterende status van ambtenaren zullen dan ook steeds minder ambtenaren hun nek durven uitsteken. Dat is precies wat onze heren en dames bestuurders voorstaan. Eigen koninkrijkjes zonder tegenspraak. Slaafjes die zonder weerwoord moeten uitvoeren wat onze politieke ego's hebben besloten.
Hooijmaijers had niet gepakt hoeven te worden met financiele kennis van bestuurders met ballen, maar door te zien dat hij zich onttrok aan controle en langs het ambtelijk apparaat werkte. http://tinyurl.com/ov6wl7j
Erg gemakkelijk om de verantwoordelijkheid van falende bestuurders bij de ambtenaren neer te leggen.
Ambtenaren adviseren hun bestuurders op professionele wijze. Als een besuurder toch een andere koers wil, dan zijn er nog zijn collega collegeleden die mede beslissen. Uiteindelijk is het een taak van de gemeenteraad om verantwoording te vragen van het college en daar consequenties aan te verbinden.
Ja en je zult als ambtenaar wel gek zijn om als een soort "klokkenluider" te fungeren. Met klokkenluiders loopt het meestal slecht af!!!!