Advertentie

Topambtenaren: ‘Groter lokaal belastinggebied’

De ambtelijke top van diverse ministeries, het Centraal Planbureau en de Nederlandsche Bank adviseren de politiek om gemeenten de mogelijkheid te bieden zelf meer belastingen te innen. De rijksbelastingen moeten dan wel naar beneden.

21 juni 2012

Topambtenaren van verschillende ministeries, de top van het Centraal Planbureau en de Nederlandsche Bank adviseren de politiek om gemeenten de mogelijkheid te bieden zelf meer belastingen te innen.

Doelmatiger

Ze doen die aanbeveling in hun rapport Stabiliteit en vertrouwen, het 14e rapport van de Studiegroep Begrotingsruimte. Sinds de jaren zeventig brengt die club voorafgaand aan een nieuwe kabinetsperiode onafhankelijk advies uit over de begroting.De Studiegroep constateert dat er flink werk wordt gemaakt van de decentralisatie van beleid richting gemeenten. Dit stemt de club tevreden, want ‘de positie van gemeenten dicht bij de burger kan leiden tot een doelmatiger uitvoering van beleid.’ Wel wijst de Studiegroep op de risico’s. Die liggen met name in de manier waarop de gemeenten worden gefinancierd. De taakoverdracht gaat namelijk gepaard met verantwoordelijkheden en daarmee ook risico’s. ‘Hoe groter de overdracht van taken en risico’s bij de uitvoering daarvan, des te meer noodzaak is er voor eigen beheersinstrumenten als ventielfunctie’, aldus de Studiegroep. ‘Het instrumentarium van gemeenten om deze risico’s op te vangen is te beperkt.’

Interen

Een steeds groter deel van de gemeentelijke inkomsten is door de gemeenten zelf niet te beïnvloeden is. Het zijn in toenemende inkomensoverdrachten van het rijk. Die worden via het grootste deel verdeeld via algemene, objectieve maatstaven. ‘Tegelijkertijd is de verwachting dat een deel van de eigen inkomsten – bijvoorbeeld uit de grondexploitatie – op een structureel lager niveau terechtkomen; met als gevolg dat gemeenten uiteindelijk gaan interen op hun eigen vermogen om de exploitatie sluitend te krijgen.’ Dat heeft volgens de Studiegroep negatieve gevolgen voor hun vermogenspositie.

Lastendruk

De topambtenaren adviseren in hun rapport daarom de omvang en vormgeving van het lokaal belastinggebied nader te onderzoeken. De achterliggende gedachte is dat het huidige financieringssysteem van gemeenten houdbaar en doelmatiger kan door inkomensoverdrachten van het rijk te vervangen door uitbreiding van het lokaal belastinggebied. Tegelijk zouden gemeenten meer zeggenschap over de ontwikkeling van het lokaal belastinggebied moeten krijgen. Dat zou gemeenten namelijk beter in staat stellen om de regierol op het sociale domein adequaat in te vullen. Bovendien zou het volgens de Studiegroep tot een doelmatiger aanwending van publieke middelen kunnen leiden.

Een uitbreiding van het lokaal belastinggebied zal wel gepaard moeten gaan met zodanig maatregelen dat de totale collectieve lastendruk niet verder oploopt. Met andere woorden: dan zullen de lasten op rijksniveau naar beneden moeten.
 

Ambities

Op het jaarcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten begin deze maand pleitten VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma en de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen ook al voor meer financiële slagkracht voor gemeenten middels een groter eigen belastinggebied. Beide coryfeeën van de VVD – de partij door wiens toedoen het lokaal belastinggebied in 2006 werd gehalveerd – willen als lokale bestuurders ‘meer ruimte’ en ‘meer middelen’ voor de gemeenten. Alleen op die manier zijn gemeenten volgens Jorritsma in staat hun ambities waar te maken.

Reacties: 12

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ad Plateijn / Burger
Een vergroting van het lokaal belastinggebied lijkt vanuit de lokale overheden logisch gelet op de toenemende decentralisatie van overheidstaken en verminderde inkomsten uit het gemeentefonds; haar burgers kunnen hiervoor allleen begrip opbrengen als de rijksbelastingen voor de burgers omgekeerd evenredig worden verlaagd.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Als gemeentambtenaar onderschrijf ik de reactie van de heer Plateijn.
Hans / ambtenaar
ja precies. Belastingen ge-ind en bestemd voor gemeente houdt in dat we aan het Rijk minder belasting verschuldigd zijn.

Overigens opmerkelijk: Europa wil meer zeggenschap over de aangesloten landen dus centralisatie en Nederland geeft intern meer uit handen richting gemeente. Of is dat een beetje te kort door de bocht geredeneerd ?
Willem Kamps
Of ik nu linksom of rechtsom belasting betaal is mij om het even. Wat ik me afvraag, hoe zit het met het oormerken van de betreffende gelden? De lokale bestuurders blinken niet altijd uit in goed financieel beheer (als ze überhaupt al ergens in uitblinken) en zijn stuk voor stuk vooral bezig met hun eigen lullige plaatsje in de lokale geschiedenis. Ergo: komen de belastingen ten goede van de burger of worden er megalomane plannetjes van gerealiseerd?
Jan
Het probleem zal blijken te zijn, voorspel ik, dat de Rijksbelastingen tijdelijk worden verlaagd, maar na korte tijd weer op het oude niveau zijn of zelfs nog hoger. En daarbij komen dan nog die extra gemeentelijke belastingen. Je wordt dan dus door de kat èn de hond gebeten.
Jan
We weten allemaal nu al waar het mis zal gaan, waarom er danaan beginnen? Meer belasting via de gemeente betekent echt niet dat het minder wordt via het rijk, en een kwestie van tijd en dan komt Brussel daar ook nog bij (de vraag daar is niet óf, maar wanneer ze de ruimte krijgen zelf het geld te gaan graaien bij de burgers). Door meer eigen inkomsten zal de gemeente ook het idee krijgen meer uit te moeten geven en dat zal vast en inkomsten zijn vast en zeker zonder oormerk aangezien dat de 'mode' van de laatste tijd is (de gemeente kan het beste zelf beoodelen waar het geld over de balk, uh sorry, aan besteed moet worden)
truus
Voor de burger die mag genieten van de voorzieningen die de gemeente op basis van zijn lokakle belastuingen en verdere deregulering gaat bieden, wordt de willekeur alleen maar groter.

In gemeente A wordt de burger met precies dezelfde problemen goed geholpen en in gemeente B blijft hij in de kou staan.



En voor het overige sluit ik me aan bij wat al gezegd is. Uiteindelijk betaald de bruger zeer waarschijnlijk zowel hoge lokale als centrale belastingen.



Peter / Projectmanager
Willem legt de vinger al op de zere plek.



Decentralisatie is prima, herstructurering van bijbehorende budgetstructuren hoort daar dan bij.

Dat heeft echter ook consequenties voor de controle op daadwerkelijke besteding, oormerking is immers niet meer aan de orde.



Nogal wat gemeenten geven de voorkeur aan 'mooie projecten' waarvan de noodzaak/wenselijkheid nogal eens te betwisten valt. Dat met voorbij gaan aan verplichte gemeentelijk beheeractiviteiten.



Voor de lokale burger is inspraak en controle verregaand uitgekleed (o.a. via beperking van de belanghebbende-definitie)

De Gemeenteraad heeft doorgaans weinig greep op B&W.



Typerend voorbeeld is de komende 'Bijlmerisering' van het dorpscentrum van Bilthoven ter oplossing van niet-bestaande problemen. B&W stelt dat de begroting op orde is, de Gemeenteraad is verdeeld. En dat voor een net ex-Art.12-gemeente.



Overigens : mevrouw Jorritsma, dat is toch die van de HSL? Waarvan nu vast is komen te staan dat deze lijn nooit rendabel was en nooit zal zijn?
Robert Prummel / Fractievoorzitter Stadspartij Groningen
Een "groter lolaal belastinggebied" za leiden tot grote onevenwichtigheden en veel ongelijkheid. In de arme stad Groningen met 40 000 studenten en 50% huurders komen de belastingen nu al op een te kleine groep neer. Het linkse College van B&W heft de hoogsdte gemeentelijke lasten van Nederland maar de helft van de bevolking betaalt daar niet aan mee.



Dat levert een ideale SP overheid op; geld heffen van de middengroepen en de opbrengst besteden aan beleid dat de niet belastingbetalende linkse kiezers bevoordeelt. Nu is het al zo dat het niveau van de groenvoorziening etc. in de rijkere zuidelijke wijken minder hoog is dan in de armere wijken. Buiten de armere wijken worden subsidies voor activiteiten met kinderen ingetrokken. Nu kunnen die rijkere buurten wel wat hebben en extra aandacht voor een probleemwijk is verdedigbaar, maar het gaat ook erg op het verwennen van niet belastingbetalende kiezers in de "eigen wijken"van PvdA en SP lijken. Beleid dat betaald wordt door de belastingbetalers in de andere wijken. Zo kopen de socialisten stemmen!



Wanneer het Rijk grote gemeenten met een links bestuur de kan geeft om meer belastingen te heffen zal het College van Groningen onze burgers gaan uitkleden! Er zullen grote verschillen onststaan en welvarende inwoners zullen de armere gemeenten de rug toekeren.



Dat is beslist niet de bedoeling, zo hoop ik tenminste, van de VNG. Het is wèl de droom van de SP en een aantal PvdAers, eigen finiancieel autonome republiekjes binnen Nederland, met een kleine elite die het geld uitgeeft, een omgekochte arme en van de overheid afhankelijke meerderheid van de bevolking en een kleine uitgeperste maar politiek machteloze groep die dat allemaal mag gaan betalen.



Wil Annemarie Jorritsma echt de peeetmoeder van de Volksrepubliek Groningen worden? Wat in Jozias van Aartsen gevaren is me een raadsel, kent hij de ambities van de linkse gemeentebesturen in Nederland niet?
Robert Prummel / Fractievoorzitter Stadspartij Groningen
Een "groter lolaal belastinggebied" zal leiden tot grote onevenwichtigheden en veel ongelijkheid. In de arme stad Groningen met 40 000 studenten en 50% huurders komen de belastingen nu al op een te kleine groep neer. Het linkse College van B&W heft de hoogste gemeentelijke lasten van Nederland maar de helft van de bevolking betaalt daar niet aan mee.



Dat levert een ideale SP overheid op; geld heffen van de middengroepen en de opbrengst besteden aan beleid dat de niet belastingbetalende linkse kiezers bevoordeelt. Nu is het al zo dat het niveau van de groenvoorziening etc. in de rijkere zuidelijke wijken minder hoog is dan in de armere wijken. Buiten de armere wijken worden subsidies voor activiteiten met kinderen ingetrokken. Nu kunnen die rijkere buurten wel wat hebben en extra aandacht voor een probleemwijk is verdedigbaar, maar het gaat ook erg op het verwennen van niet belastingbetalende kiezers in de "eigen wijken"van PvdA en SP lijken. Beleid dat betaald wordt door de belastingbetalers in de andere wijken. Zo kopen de socialisten stemmen!



Wanneer het Rijk grote gemeenten met een links bestuur de kans geeft om meer belastingen te heffen zal het College van Groningen onze burgers gaan uitkleden! Er zullen grote verschillen ontstaan en welvarende inwoners zullen de armere gemeenten de rug toekeren.



Dat is beslist niet de bedoeling, zo hoop ik tenminste, van de VNG. Het is wèl de droom van de SP en een aantal PvdAers, eigen financieel autonome republiekjes binnen Nederland, met een kleine elite die het geld uitgeeft, een omgekochte arme en van de overheid afhankelijke meerderheid van de bevolking en een kleine uitgeperste maar politiek machteloze groep die dat allemaal mag gaan betalen.



Wil Annemarie Jorritsma echt de peetmoeder van de Volksrepubliek Groningen worden? Wat in Jozias van Aartsen gevaren is me een raadsel, kent hij de ambities van de linkse gemeentebesturen in Nederland niet?



(Nu zonder typfouten, de letters in het reactievenster zijn iets te klein voor mijn middelbare ogen.... )

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Ophouden met die inefficiënte belastingheffingen. Wijzig het belastingstelsel zo dat alle belastingen nationaal worden geheven. Wijs vervolgens iedere gemeente via het gemeentefonds een bepaald budget toe, conform principe trap op/trap af. Besparing: arbeidsplaatsen en administratiekosten bij gemeenten.
Niek / jurist
Ik ben liever niet afhankelijk van het Rijk. Ten eerste moet die 25 miljard teruggestort worden in het ABP pensioenfonds voordat ik wat vertrouwen terugkrijg. Ten tweede moeten de burgers gemeenten zien als hun eerste overheid. En dat die voor b.v. 50% door hen betaald wordt via redelijk eerlijke algemene belastingen zoals Onroerende zaaksbelasting, Precario- en Reclamebelasting. Dat dwingt burger en gemeentebestuurder om elkaar meer recht in de ogen te kijken wat voor dat geld wordt gedaan. De overige 50% krijgt de gemeente via een soort Koppengeld van het Rijk uit de pot van de Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting.
Advertentie