of 59045 LinkedIn

'Gemeente moet betalen voor lokale journalistiek'

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) pleit ervoor dat gemeenten en provincies de lokale journalistiek vanuit een centraal punt subsidiëren. Volgens de NVJ moeten de VNG en het IPO voor de verdeling van de financiële ondersteuning zorgen.

Gemeenten en provincies moeten lokale kranten ondersteunen om de democratie te waarborgen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zouden de gemeenten een structureel bedrag uit het gemeentefonds moeten afstaan en de provincies kunnen dit van de opbrengst van hun verkochte energiebedrijven doen. Voor de VNG en het IPO ligt een taak weggelegd om de verdeling van het geld te regelen. Volgens Thomas Bruning van de NVJ moeten we op die manier een voorbeeld nemen aan Denemarken.

Eenzame journalist

Het is vaak eenzaam op de publieke tribune van de raadszaal, de natuurlijk habitat van de Mystery Burger van Binnenlands Bestuur. John Bijl (voormalig raadslid) is een van de twee undercover journalisten die wekelijks een kijkje neemt in het hart van de Nederlandse democratie; de gemeenteraadsvergadering. En dat gebrek aan journalistiek gezelschap is een probleem.
 
Geen legitimering 

‘Het is vreselijk voor politici en vreselijk voor burgers,’ vindt onze Mystery Burger. ‘Politieke besluitvorming raakt ingekapseld in zichzelf. Een gemeente kan niet anders dan publiceren wat er is besloten, maar het is volstrekt onduidelijk waarom het is besloten. Dat gaat ten koste van de legitimering.’ Door de teloorgang van lokale en regionale journalistiek  hebben de bestuurders  en politici van de kleinere gemeenten tegenwoordig vrij spel. Bij iedereen is inmiddels de ernst van de situatie doorgedrongen. Maar hoe krijgen we de lokale luizen weer terug in de politieke pels?

 
Deens model 

In Denemarken kampten ze met hetzelfde probleem. Lokale journalisten verdwenen door bezuinigingen met een hiaat in de lokale democratie als gevolg. Maar bij onze noorderburen lijkt er een voorlopige oplossing te zijn gevonden. De Deense centrale overheid subsidieert er de lokale redacties. Niet projectmatig, maar structureel, vertelt Bruning van de NVJ. ‘Gemeenten en provincies zijn belanghebbenden bij goed lokaal journalistiek verslag. Zij zouden daarom ook een deel van de kosten op zich moeten nemen,’ vindt Thomas Bruning, ‘bijvoorbeeld uit het gemeentefonds. Een aantal provincies kan de lokale journalistiek bekostigen uit de opbrengsten van de verkoop van de energiebedrijven.’


VNG en IPO

De NVJ-bestuurder is echter huiverig voor rechtstreekse donatie van de gemeente aan het lokale medium. ‘Ik zou het graag op het niveau van de VNG of het IPO willen leggen. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat gemeente X op een gegeven moment de kraan dichtdraait omdat de berichtgeving ze niet welgevallig is.’

'Gemeentejournalist'
Sommige gemeenten, zoals Heerenveen, wachten de langetermijnoplossingen niet af en huren zelf een ‘journalist’ in om de raadsvergaderingen te verslaan. Maar daar is de NVJ niet echt een voorstander van. ‘In feite is dat gewoon een externe communicatiepersoon, je geeft hooguit een beetje gemeente-informatie. Geen kritische blik.’


Koop advertentieruimte

Voor gemeenten die op korte termijn graag op de vingers gekeken willen worden heeft de journalistenvakbond een dringend advies: ‘Verhoog het advertentiebudget en koop advertentieruimte in op een lokale website of een regionale of lokale krant. Dan is het geld beter besteed dan aan een eigen journalist.’ En verder roept Thomas Bruning de gemeenten op het thema van de wegkwijnende lokale journalistiek te blijven agenderen.


Kranten moeten beter aansluiten

Maar er is ook kritiek op de uitgeverijen. Zo vindt journalist en onderzoeker Marco van Kerkhoven dat regionale en lokale kranten niet meer zo goed aansluiten op de nieuwsbehoefte van de consument. Hij denkt dan ook dat de oplossing bij de markt moet worden gezocht. ‘De consument is niet meer bereid om voor nieuws te betalen, dat zie je op alle niveaus: internationaal, nationaal en ook lokaal. Je moet mensen verleiden met goed lokaal nieuws, dat ze er weer voor willen betalen. Dat is de enige weg.’


Doodbloeden

Van Kerkhoven leidt een pilot in Almere waarbij studenten intensief het nieuws volgen met onder meer hun smartphone. Mogelijk dat daar een nieuwe vorm van nieuws maken uitkomt. Hij besluit: ‘Er zit een vreemde paradox in het vraagstuk van lokale journalistiek. Het kan zijn dat mensen beweren dat ze lokaal nieuws niet interessant vinden, maar als er weinig wordt geschreven dan wordt je interesse ook niet gewekt. Lokale kranten moeten mensen meer lokken om ze te interesseren wat er lokaal speelt. Je kunt niet verwachten dat ze dat uit zichzelf doen. En ondertussen bloedt het langzaam dood. Op een gegeven moment weet niemand meer wat er speelt, dus dan heb je ook geen vragen meer.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
Gewoon als gemeente via internet alle raads- en commissievergaderingen in beeld en geluid uitzenden en zo ook later vindbaar maken. Dan zijn journalisten met hun vaak gekleurde verslagen niet meer nodig. Zie bijvoorbeeld www.bloemendaal.nl
Door Jan op
We kunnen deze journalistiek natuurlijk ook uitbesteden aan sociale werkplaatsen, deze worden immers al gesubsidieerd en leidt daarom niet tot hogere lokale lasten. Er moet momenteel al genoeg bezuinigd worden en de burger wordt hier alleen maar de dupe van. Een andere oplossing is om de kosten van de journalisten te betalen van de inkomens van burgemeesters en wethouders.

Laten we wel zijn, het moet gewoon aantrekkelijk worden gemaakt voor de journalisten om de lokale overheid te volgen, dit kan anders dan met subsidies.
Door jan peters op
Zou goed zijn als de NVJ eerst eens zou nagaan waar het geld gebleven is waarmee de lokale journalistiek in het verleden wel betaald kon worden.
Door Fritz A. von Geusau op
Dus omdat, met name, de lokale media, verzaken (door onkunde? desinteresse?) om lezenswaardige stukken te schrijven over de gemeentelijke en provinciale besluitvorming,. moeten gemeenten en provincies de lokale pers gaan sponsoren. Zodat de lokale pers, haar zichzelf aangemeten, maar kennelijk niet waar te maken reputatie van kritisch volger en 'luis in de pels' waar kan gaan maken. Laat de lokale pers eerst maar eens kwalitatief goede stukken schrijven om een publiek te bereiken. Te vaak zie je uiteindelijk stukken in, met name regionale dagbladen, staan waaruit je kunt concluderen dat de journalist zich op geen enkele wijze heeft verdiept in de materie, de feiten niet op orde heeft etc. En vanwege die onkunde of onwil zou de burger uiteindelijk de geldbuidel moeten trekken?
Door opmerkster op
naschrift: een echt geinteresseerde, lokale verslaggeefster v/m gaat naar raadsvergaderingen e.d. en doet verslag. als zaken niet duidelijk zijn gaat zij/hij naar de politici zelver om vragen te stellen. en anders naar diens politieke partij. hou toch op....
Door opmerker op
een publicitaire actie van de gemeente is gewoon een advertentie. voor advertenties dient men te betalen. gesubsidieerde gemeentelijke berichtgeving anderszins is van den zotte. het is al erg genoed dat van de belastingcenten de regionale omroep wordt betaald; ook fout dus. zou RTL4 ook een beroep kunnen doen op belastingcenten?
Door Arie S. (Burgerlid) op
Waarom is iedereen zo bang voor inmenging? Gemeenten financieren huiswerkklasjes, festivals en allerlei welzijnsdingen zonder dat ze iets zegt over de wenselijke inhoud. Sommigen vinden zelfs dat ze daar meer over zou moeten zeggen..
Door H. Wiersma (gepens.) op
Dat gemeenten betalen voor door hen zelf aan kranten gevraagde publicitaire activiteiten lijkt me redelijk. Echter het structureel verstrekken van financiële middelen is m.i. niet gewenst. Het gevaar dreigt dan namelijk dat -door deze extra (financiële) beInvloeding van de meningsvorming door Overheidsinstellingen- de democratische verhoudingen ernstig worden aangetast.
Door Henk Daalder op
De toegevoegde waarde van een journalist zit in het begrijpelijk en aantrekkelijk presenteren van wat politici doen.

Maar politici zelf mogen ook weleens aanleiding geven voor aantrekkelijk nieuws.
Dat kan door stukjes directe democratie in te voeren.
Dan geven ze burgers een beetje invloed. en dat stimuleert de nieuwsbehoefte.

Maar vooral stimuleert "participatie" in de lokale politiek.
Om dat te kunnen zullen burgers op de hoogte moeten zijn, wat ook journalistiek vergt.

Maar allereerst zullen politici moeten leren de burger weer in te schakelen bij de politiek.
Af en toe stukjes invloed voor de leeuwen werpen.
Een peiling hier en een referendum besluit daar.
Natuurlijk weten politici allemaal zelf al heel precies wat de burger wil, maar heb maar eens de moed een goede peilingsvraag of referendum besluit te bedenken.
Door Adriana Hernández op
Het doel van een lokale omroep is een platform te zijn voor lokaal nieuws dat voor de lokale mensen van belang is en door hen gegenereerd wordt. Het uitzenden van live/offline raadsvergaderingen behoort tot een van deze doelen en dat verrijkt automatisch de lokale journalistiek. Het waarborgen van het bestaan van deze onafhankelijk journalistiek behoort ook tot de verantwoording van de gemeente. Lokale journalistiek is wat onze maatschappelijke identiteit creëert. Het bestaan van de (lokale) journalistiek is een voorwaarde voor een goed functioneren van de democratie.

Vacatures

Van onze partners