Advertentie

Formatie slagveld voor wethouders

Het aantal nieuwe wethouders komt, nadat de stofwolken van de collegeonderhandelingen zijn opgetrokken, uit op 761 op een totaal van 1483 wethouders.

12 september 2014

Maar liefst 631 wethouders zijn als gevolg van de collegeonderhandelingen vervangen door een wethouder van een andere partij (424 wethouders) of een collega van de eigen partij (207 wethouders).

Dat blijkt uit onderzoek van DeCollegetafel, kennisplatform voor het openbaar bestuur, in opdracht van Binnenlands Bestuur. Het betekent dat ruim 600 wethouders als gevolg van de verkiezingen en de formatie op zoek moeten naar een andere baan of beroep moeten doen op wachtgeld. Slechts een beperkt deel is er namelijk in geslaagd om elders wethouder te worden. Het aantal nieuwe wethouders komt, nadat de stofwolken van de collegeonderhandelingen zijn opgetrokken, uit op 761 op een totaal van 1483 wethouders. Behalve de wethoudersposten waarvoor een nieuw gezicht is verschenen, zijn er ook nog eens 130 wethouders bijgekomen als gevolg van uitbreiding van de colleges.

Meerderheidscoalitie
De verklaring daarvoor is dat er meer partijen nodig waren om een meerderheidscoalitie te vormen. Het college van Amsterdam is daardoor bijvoorbeeld gegroeid van 6 naar 8 wethouders. Een aantal wethouders werd niet opgevolgd omdat er voor hen geen opvolger werd benoemd. Van 43 wethouders verdween hun zetel uit de collegekamer omdat er in de ogen van de nieuwe coalitie kan worden volstaan met een kleiner aantal wethouders. Rotterdam bijvoorbeeld probeert het nu met 6 in plaats van 8 wethouders.


Afbeelding
(klik hier voor een vegroting)



De winnaars van de formatie 2014 zijn de lokale partijen. Zij hadden al de meeste wethouders en zijn er in geslaagd die positie na de verkiezingen en in de onderhandelingen te versterken. Dat is een knappe prestatie want in 2006 slaagde het CDA er niet in zijn koppositie in wethoudersland te behouden. En ook de PvdA lukte dat in 2010 niet. De lokale partijen zijn na de invoering van het dualisme in 2002 de eerste die het lukt om bij verkiezingen de grootste te blijven. De lokale partijen hebben dat  onderstreept met een groei van het aantal wethouders van 345 naar 393, zo blijkt uit het onderzoek.

Verliezer
Een winnaar van de formatie 2014 is ook D66. De partij haalde de meeste nieuwe wethoudersposten (77) binnen en komt op 145 wethouders. D66 heeft daarmee de positie van vierde partij in wethoudersland overgenomen van de PvdA. De PvdA, de grote verliezer, is gezakt van vierde naar vijfde partij in wethoudersland met 133 wethouders. Dat steekt schril af bij 2006 toen de partij na de glorieuze zege met 442 wethouders uit de collegeonderhandelingen kwam. Fors verlies was er ook voor de VVD. Die partij leverde 87 wethoudersposten in en zakt terug tot 196 wethouders. Minder dan 200 wethouders hebben de liberalen deze eeuw nog niet gehad.

Lees meer over het onderzoek in Binnenlands Bestuur nr. 17 van deze week.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Diederik / Juridisch adviseur
Breaking News!!!

Volgende week in BB nieuwe schokkende resultaten onderzoek: "Nederland vol onervaren ouders" (ca. 1 op 2 ouders heeft nl. geen énkele ervaring met het ouderschap).
Hans / Adviseur Publieke sector
Beetje non-issue, de uitkomst van dit onderzoek. Wel opvallend dat Rotterdam voor een kleiner college kiest en A'dam juist groter. De Rotterdammers zijn altijd al pragmatischer ingesteld.



Zelf verwacht ik niet dat we er veel van zullen merken, dat de helft nieuw is. In het algemeen hebben we het al over een bedroevend kwaliteitsniveau, of een wethouder nou "ervaren" is of niet. Wel heeft het "nieuwe bloed" veelal minder last van ego-tripperij en dat valt alleen maar toe te juichen.
Janske / Schaduwfractielid
Ervaring van een wethouder is niet nodig, hij/zij moet kennis van zaken hebben. En zich willen inzetten voor een hele Gemeente/Stad. De wethouder moet niet alleen denken/weten wat een ondernemer wil, maar de frustrerende factor van een ondernemer wegnemen.
Jan
De praktijk is dat wethouders heel vaak noch ervaring, noch kennis van zaken hebben. En toch maar een soort afdelingschef over de betreffende ambtenaren willen spelen. Dat gaat onherroepelijk mis en dat blijkt ook wel. Het wordt hoog tijd dat er opleidings- en ervaringseisen gesteld gaan worden aan wethouders. Plus een psychologische test laten afleggen. Aan elke ambtenaar van enig niveau worden die eisen wel gesteld, waarom aan wethouders niet? De tijd dat elke kruidenier wethouder kan worden moeten we nu toch echt eens achter ons gaan laten.
Gert Vos / Wethouder
Vandaag met 5 andere al even onervaren wethouders als ikzelf van de ChristenUnie rond de tafel gezeten. En nu alle 6 een mooie ervaring rijker.

Je kunt maar op 1 manier ervaren worden. Gewoon doen, waar je goed in bent, waar je voor staat en jezelf zijn en mens uit 1 stuk zijn en je principes trouw blijven!
Cees Meijvis / voormalig manager
Zoals al eerder als reactie is gegeven blijkt dat heel wethouders weinig kennis en kunde hebben om een gemeente te besturen.

Het wordt hoog tijd om eisen te stellen aan bestuurders. Door incompetentie moeten veel wethouders voortijdig vertrekken en dat kost de gemeenschap veel geld. Verder wordt en met name op gebied van RO en OW veel geld verkwist omdat wethouders onvoldoende knowhow hebben van deze materie waardoor er inferieure contacten worden afgesloten met het bedrijfsleven. Bedrijven worden gerund door professionals en het wordt de hoogste tijd dat ook de overheid wordt gerund door competente bestuurders.
Gerdrik / adviseur RO
130 extra wethouders erbij doordat de colleges meer partijen bevatten. En nog onervaren ook. En dat terwijl Nederland telkens weer mekkert over te veel bestuurlijke kosten bij bijvoorbeeld de waterschappen!
Advertentie