bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Spraakmakende veranderingen in de SAW bij de waterschappen

Spraakmakende veranderingen in de Sectorale arbeidsvoorwaardenregelingen waterschappen (SAW) bij de waterschappen. Grootscheepse wijzigingen doorgevoerd in de sectorale arbeidsvoorwaardenregelingen waterschappen.

08 februari 2017

AfbeeldingMr. drs. M.P. (Marien) Korevaar

 

De waterschappen staan bekend om degelijk werk bij de uitvoering van de belangrijke taken die zij hebben. Als het gaat om vernieuwingen en grote veranderingen op het terrein van HRM en de rechtspositie van medewerkers denken velen niet meteen aan diezelfde waterschappen. Toch voerden juist zij de afgelopen jaren, maar vooral in 2016, grootscheepse wijzigingen door in de sectorale arbeidsvoorwaardenregelingen waterschappen (SAW). Daarmee onderscheiden de waterschappen zich duidelijk van andere sectoren binnen de (semi-)overheid.

Wijzingen in de SAW gingen stap voor stap

De waterschappen voerden een aantal jaren geleden als één van de eerste sectoren het individueel keuzebudget (IKB) in, en nu is het persoonsgebonden basis budget (PBB) een hot item. Verrassend en misschien nog wel spectaculairder zijn enkele bepalingen en wijzigingen die in 2016 in verschillende fasen zijn opgenomen in de SAW. De laatste verandering ging op 15 december 2016 in.

Een aantal in het oog springende wijzigingen van de SAW

Dit zijn enkele voorbeelden van de veranderingen binnen de SAW:
- Tot medio 2021 vindt geen reorganisatieontslag plaats.
Dat lijkt een geruststelling voor de medewerkers. Toch kunnen nog steeds reorganisaties plaatsvinden en medewerkers boventallig worden. Dat kan lastige vragen oproepen.
- Bij de meeste ontslaggronden gelden volgens de SAW geen bovenwettelijke uitkeringsrechten meer.
Dat is een spraakmakende verandering. Wat gaat dat betekenen in de praktijk? Wat zal dat betekenen voor de rechtspraak over ontslagkwesties in deze sector? Vragen die we niet even snel kunnen beantwoorden.
- Sinds 15 december 2016 geldt de transitievergoeding binnen de SAW.
Daarmee voeren de waterschappen als één van de eerste overheidssectoren deze vergoeding in. Die geldt echter alleen nog bij een ontslag wegens verstoorde verhoudingen. Daarmee volgen de waterschappen nog niet helemaal het civiele arbeidsrecht. Deze stap zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de praktijk en voor de jurisprudentie bij een ontslag op overige gronden. De vraag is echter ook wat het bijvoorbeeld zal betekenen voor een ongeschiktheidsontslag, als een ambtenaar van een waterschap nu alleen nog recht heeft op een WW-uitkering? Wat zal het betekenen voor het zoeken naar en het vinden van minnelijke oplossingen voor situaties waarin van een medewerker afscheid genomen moet worden?

Unie van Waterschappen en Capra Advocaten organiseren bijeenkomsten over de SAW

Deze en andere veranderingen in de SAW vragen om meer aandacht dan alleen enkele wijzigingen aanstippen in een artikel. Daarom organiseert Capra Advocaten samen met de Unie van Waterschappen op 9, 16 en 28 maart bijeenkomsten over deze veranderingen. Medewerkers P&O en juristen die werken bij de waterschappen zijn van harte welkom in Den Haag, Zwolle of Den Bosch.

Bekijk in de agenda  wanneer er bij een vestiging van Capra Advocaten bij u in de buurt een bijeenkomst is over de veranderingen in de SAW. U bent van harte uitgenodigd!

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.