bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Centrale Raad staat ongeschiktheidsontslag toe ondanks gebrekkig dossier en niet gevolgde interne gesprekkencyclus

Centrale Raad staat ongeschiktheidsontslag toe ondanks gebrekkig dossier en niet gevolgde interne gesprekkencyclus

22 februari 2018

AfbeeldingMr. A. (Amke) de Visser


Deze zeer recente uitspraak van de Centrale Raad van Beroep laat zien dat het starten en doorlopen van een goed en zorgvuldig verbetertraject loont. Op het functioneren van de betreffende docent uit het voortgezet onderwijs bestond al langere tijd kritiek. Uit de uitspraak blijkt dat er voor het schooljaar waarin het verbetertraject is gestart weliswaar een veelheid aan opmerkingen en klachten over appellant van met name ouders van leerlingen in het dossier waren opgenomen, maar dat dit dossier fragmentarisch was opgebouwd, dat er informatie over langere perioden ontbrak en dat de betreffende docent niet op enig moment op enige tekortkoming in zijn functioneren was aangesproken.

Verbetertraject laat onvoldoende vooruitgang zien waarna ontslag volgt

Het schoolbestuur was zich van dit gebrekkig opgebouwde dossier bewust en is op enig moment bij aanvang van een nieuw schooljaar een verbetertraject gestart. Dit traject heeft hieruit bestaan dat er een coachingstraject is gestart dat bestond uit zes individuele gesprekken en een thuiswerkprogramma en in ieder geval tenminste zes lesbezoeken door het betreffende schooljaar heen. De uitkomst van het verbetertraject was dat de docent zeker inzet heeft getoond en dat zijn functioneren ook op enkele onderdelen zichtbaar was verbeterd, maar dat hij de groei in zijn zelfinzicht, onvoldoende heeft kunnen vertalen naar een verbetering van het functioneren in lessituaties. Het schoolbestuur heeft de docent derhalve ongeschiktheidsontslag verleend.

De Raad vindt tekortkomingen van docent voldoende duidelijk

De Raad stond voor de vraag of de uitkomst van het verbetertraject het ongeschiktheidsontslag kon rechtvaardigen en beantwoordt deze vraag bevestigend. De Raad heeft in dat kader eerst stilgestaan bij de vraag of er voldoende aanleiding was voor het schoolbestuur om een verbetertraject te starten. De docent had dat namelijk betwist. De Raad volgt hem daarin niet. De hiaten die het dossier vertoonden, deden er naar het oordeel van de Raad niet aan af dat daaruit wel een min of meer consistent beeld oprees van het functioneren van de betreffende docent en diens tekortkomingen daarin. De Raad somt vervolgens ook een aantal (herhaalde) incidenten als voorbeelden op. Dat het schoolbestuur  tot dan toe niet de eigen interne gesprekscyclus had gevolgd, kan dat, hoe spijtig de Raad dat op zichzelf beschouwd ook vindt, niet anders maken.
Vervolgens is ook de Raad met het schoolbestuur van opvatting dat er ‘eenvoudigweg te weinig verandering tot stand is gekomen in de lessen van de docent’, zodat het bestuur bevoegd was hem ongeschiktheidsontslag te verlenen. 

Verbetertraject is soms mogelijk ondanks hiaten in het dossier

Een zeer lezenswaardige uitspraak over een docent op een middelbare school die blijkens de kritiek op zijn functioneren antwoorden op toetsopgaven voorleest, niet inhoudelijk ingaat op vragen van leerlingen, leerlingen bij aankomst en vertrek niet begroet en gedag zegt, een nors en gebiedend stemgebruik hanteert en te weinig positieve feedback geeft aan leerlingen, en die, na daartoe in de gelegenheid is gesteld zich te verbeteren, niet is geslaagd hierin verbetering te brengen. Winstpunt van deze uitspraak is wat mij betreft dat een gebrekkig dossier en het niet volgen van de eigen interne gesprekscyclus er niet aan in de weg hoeven te staan een verbetertraject te starten. Let wel, dit is uiteraard geen vrijbrief voor schoolbesturen om zich niet aan de eigen regels te houden. De Raad schrijft niet voor niets in een tussenzin dit op zichzelf beschouwd spijtig te vinden. Maar het houdt de deur voor verdere dossiervorming in ieder geval (zeker) wel open.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.