bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Regeerakkoord VVD-PvdA: bruggen slaan!

Regeerakkoord VVD-PvdA: bruggen slaan!

04 december 2012
Afbeeldingmr. drs. M.L.M. van de Laar (Mark)   Over het Regeerakkoord is de afgelopen weken in de media al veel te doen geweest. De discussie spitste zich toe op de gevolgen voor de individuele burgers. Zeker zo interessant is het om na te gaan wat de gevolgen van het Regeerakkoord voor de werkgevers in Limburg zijn, want dat het akkoord ook voor hen ingrijpende gevolgen zal hebben is duidelijk. Capra anticipeert op wat komen gaat en denkt (kritisch) met u mee over deze gevolgen. Bruggen slaan is namelijk ook wat wij willen, of het nu binnen Limburg, de Euregio of Nederland is.
De gouverneur van Limburg, de heer Theo Bovens, heeft aan de regering een ‘grenseffect-toets’ gevraagd: wat is het effect van het regeerakkoord op onze regio? Worden de mogelijkheden voor grensoverschrijdend werk juist bevorderd of beperkt? Terechte vragen, die uiterst relevant zijn voor de samenwerking binnen de Euregio. Eerder had een meerderheid van Provinciale Staten overigens al laten weten om, gezamenlijk met overheden over de grens, een actieplan te willen opstellen om de grootschalige maakindustrie in deze regio niet dood te laten bloeden.

De voorgenomen plannen op het gebied van de bestuurlijke reorganisatie zullen mogelijk ingrijpende gevolgen hebben voor Limburg. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de provincie Limburg, de waterschappen in Limburg en de afzonderlijke gemeenten? Wat betekent ‘vergroting van de schaal’ voor vooral de kleinere gemeenten in Limburg? In het Regeerakkoord is opgenomen dat een wetsvoorstel tot afschaffing van de WGR+ samenwerkingsverbanden zal worden ingediend. Dit heeft gevolgen voor Parkstad Limburg.

Bij de sectoren zorg en onderwijs, zeer belangrijk voor de Limburgse arbeidsmarkt, zal ook het nodige merkbaar worden. Binnen de zorg zal bijvoorbeeld de acute zorg worden geconcentreerd, omdat dit volgens de regering zal leiden tot hogere kwaliteit. Ook de top-referente zorg (zorg ‘in last resort’) zal worden geconcentreerd. Betekent dit extra taken voor de Limburgse zorginstellingen of juist een afname? Gemeenten zullen er op het gebied van de zorg in ieder geval verantwoordelijkheden bij krijgen (ondersteuning, begeleiding en verzorging). Allemaal plannen die voor de Limburgse zorg dus directe - vooral ook personele - gevolgen zullen hebben.

In het onderwijs wil de regering de kwaliteit van de leraren verbeteren. Volgens de regering nemen de mogelijkheden om slecht functionerende docenten aan te pakken toe zodra de rechtspositie van ambtenaren in overeenstemming wordt gebracht met die van andere werknemers. Maar is dat nu echt zo? In werkelijkheid zijn veel docenten al werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst. Bovendien: de docenten die wel een ambtelijke aanstelling hebben, kunnen wel degelijk vanwege disfunctioneren ontslagen worden. Procedureel zijn er verschillen, inhoudelijk zijn de eisen die in het ambtenarenrecht en in het gewone arbeidsrecht aan dossiervorming worden gesteld, niet wezenlijk verschillend.

Wij zijn daarom ook zeer benieuwd naar de uitwerking van het regeringsplan, namelijk om het ontslagrecht voor ambtenaren in overeenstemming te brengen met het ontslagrecht in het bedrijfsleven. Beide ontslagstelsels zijn ons goed bekend en wij kunnen dus gedegen adviseren over de gevolgen van de voorgenomen plannen. Wij hopen wat dat betreft overigens dat de wetgever zal kiezen voor ‘the best of both worlds’. En het lijkt er op dat de wetgever dat inderdaad zal doen, want ook het arbeidsrecht gaat veranderen en dat heeft grote gevolgen voor het bedrijfsleven. Nota bene kenmerken van het ambtenarenrecht zullen, als het aan de regering ligt, in het arbeidsrecht worden geïntroduceerd. Ontslag zal voortaan, zoals dat al lange tijd in het ambtenarenrecht gebeurt, achteraf getoetst gaan worden. Inderdaad het beste van twee werelden?

En met al deze wijzigingen is het overzicht nog niet compleet, want ook de Werkloosheidswet zal ingrijpend worden gewijzigd. Voorts wordt het wetsvoorstel Werken naar Vermogen vervangen door de Participatiewet. Het zijn voorbeelden van wetgeving, waarin Capra de weg goed weet te vinden. De procedures hierover gaan vaak via de bestuursrechter, en dat is nu juist de rechter waar onze advocaten bijna wekelijks komen voor diverse procedures, die alle te maken hebben met arbeidsverhoudingen.

Veel plannen dus. Vanuit Maastricht en vanuit de andere vestigingen van Capra willen wij u graag van dienst zijn bij de uitvoering van deze plannen van de regering. Om er samen sterker uit te komen.

Ten slotte verwijs ik u naar het artikel “Regeerakkoord noodzaakt tot bezinning arbeidsverhoudingen binnen de overheid”, waarin Marc Schoonhoven van Capra zijn visie geeft op enkele belangrijke onderdelen van het Regeerakkoord. Lees het hier.

Mark van de Laar

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.