Advertentie
carrière / Nieuws

Wethouders overschatten eigen marktwaarde bij vertrek

De honderden wethouders die na de gemeenteraadsverkiezingen een nieuwe baan moeten zoeken krijgen de deksel op hun neus. Ze denken dat ze via hun netwerk wel aan de bak zullen komen, maar dat gebeurt vaak niet.

12 maart 2014

Met nog een week tot de verkiezingen hebben voor zo’n 600 wethouders de laatste politieke uren geslagen. Er komt vervolgens wel een mooi bestuursbaantje of een hoge functie bij een bekend bedrijf voorbij. Denken ze. Want als ex-wethouder liggen de banen voor het oprapen, toch? ‘Dat is een hardnekkig misverstand,’ zegt Rendert Algra van ’LoopbaanNaPolitiek’. ‘Zodra je geen wethouder meer bent, ben je voor een hoop contacten ook niet interessant meer.’

Imposant netwerk
Het is een valkuil voor vertrekkende bestuurders. Jarenlang hebben ze een belangrijke functie bekleed en een imposant netwerk opgebouwd. Wethouders dachten ze dat nieuwe werkgevers zich vanzelf zouden aandienen. Maar op een uitzondering na zullen ze allemaal teleurgesteld worden, is de overtuiging van Rendert Algra. Hij maakte het als voormalig kamerlid zelf ook mee. Nu zet hij zich in voor bestuurders die ‘in between jobs’ zitten vanuit  de organisatie LoopbaanNaPolitiek, onderdeel van Doornbosch Loopbaanmanagement.


'Haalnetwerk'
‘Ik noem het een ‘haalnetwerk,’ zegt Algra over het netwerk van politici en bestuurders. ‘Het bestaat voornamelijk uit lobbyisten en andere belangenbehartigers. Op het moment dat jij als wethouder vertrekt, is zo’n contactpersoon alweer bezig met je opvolger. Dan ben je niet meer interessant, zelfs al heb je jarenlang een vriendschappelijke band gehad. Via deze weg een baan krijgen zit er al helemaal niet in. Het bedrijfsleven zit echt niet standaard op je te wachten. Zo’n confrontatie met de werkelijkheid kan heel frustrerend zijn.’

Niet op de bank zitten
En voor de ex-bestuurder ligt er tegenwoordig nog een dreiging op de loer. Voor het eerst vallen de massaal vertrekkende wethouders namelijk onder de sollicitatieplicht. Dat betekent dat de voormalige bestuurders, net als álle werkloze Nederlanders, in een verplicht traject vervallen als ze zelf geen baan kunnen vinden. En ook die goudgerande wachtgeldregeling bestaat niet meer, die is beperkt tot de normale duur van de WW. ‘Dat zal even wennen worden,’ zegt Algra, ‘ex-wethouders houden er niet van om de controle kwijt te raken. Daarom is het erg belangrijk dat ze niet die drie maanden op de bank gaan zitten, vanuit een functie solliciteren is veel effectiever dan vanuit het ledige. En als je na drie maanden niet bent gebeld, gebeurt dat ook niet meer.’

Anticiperen

Natuurlijk zullen wethouders met een grote inhoudelijke kennis van een bepaald onderwerp gemakkelijker aan de bak komen dan ‘carrièrewethouders’. Algra heeft dan ook een dringend advies aan deze laatste groep potentiële werklozen. ‘Anticipeer op tijd. Je weet als wethouder al veel eerder dan de verkiezingen dat er een kans is dat je niet terugkeert. Maak al in een eerder stadium gebruik van je mogelijkheden.’

Rentenieren

Ook vanuit de gemeente zou er meer hulp moeten komen voor vertrekkende bestuurders. ‘Het is toch raar dat er in elk beroep aandacht is voor employability, behalve in de politiek. De meeste van hen vallen in een zwart gat, vooral de oudere bestuurders. Want de tijd dat je als wethouder vanaf je 50e kon rentenieren is nu echt voorbij.’

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ZZP-er / Adviseur Ruimtelijke Ordening
Volgens mij geldt dit artikel voornamelijk voor wethouders in de grote(re) steden. In verreweg de meeste gemeenten zijn wethouders parttimers die een 'gewone' baan hebben naast hun wethouderschap, al dan niet in de ambtenarij. Deze ex-wethouders gaan dus gewoon weer (volledig) terug naar hun oude baan en als ze ambtenaar waren hebben ze, als ze slim zijn geweest, een terugkeergarantie.

Ik geloof trouwens ook niet dat de meeste politici (gemeente)ambtenaar zijn, zeker niet van de meest linkse en meest rechtse partijen.

En ik ben het met Flipper eens dat, vooral in de grotere gemeentes, maar eigenlijk overal, het wethouderschap niet iets is wat je zomaar even doet. Los van het feit dat je niet zomaar wethouder kunt worden, uitzonderingen daargelaten, komt er zoveel op je af, zowel inhoudelijk als procedureel dat je simpelweg niet niets kunt doen, anders wordt je wel onderuit gehaald door de raad (zie het aantal gevloerde wethouders in de afgelopen jaren). Ik schat dat er van die 600 wethouders nog geen 100 echt gokken op een topbaantje en dat de helft dat al geregeld heeft. De andere 500 gaan weer gewoon doen wat ze voorheen deden en de resterende 50 gaat zitten, op wachtgeld, zitten mokken en dan uiteindelijk ook maar accepteren wat op hun pad komt.

August Biels / gewezen ambtenaar
Mijn ervaring is dat de meeste wethouders hun waarde al overschatten bij hun aantreden. En tijdens hun verblijf op het pluche.



Er zijn er maar weinig goede.
Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
Gxd ! Wat is dat weer bashen op bestuurders. Deze mensen hebben (uitzonderingen daargelaten, enkele rotte appels vind je overal), deze mensen hebben doorgaans niet zo'n makkelijk leven gehad als wethouder. Moet je eens zien wat er op ze afkomt alleen al als ze in raadsvergaderingen aanvallen moeten pareren. Dat is niet misselijk hoor.



Nederland zit in recessie. Burgers hebben minder te besteden. En nu zullen gefortuneerden, die zich nergens zorgen meer over hoeven te maken voor de rest van hun leven, in financiële zin, de onderbuikgevoelens, ten koste van deze groep hardwerkende mensen wel eens even aanwakkeren ?! Zeg FF, kunnen we deze gasten niet FF aanpakken ?



Het is verder een grof schandaal dat de wachtgeldregelingen voor integere, maar buiten spel gezette wethouders zo aangepast wordt. Afschuwelijk.



Wel miljarden over de grens laten verdwijnen, maar hier is geen geld voor ? Het slechte in de mens komt toch altijd wel weer bovendrijven he ?!

De 'baan' van wethouder is absoluut op geen enkele manier te vergelijken met andere banen. Spelen zaken zoals afgunst en jaloezie soms weer een rol ?



We zouden diep- en heel diep dankbaar moeten zijn dat er nog mensen zijn die wethouder willen zijn. Er is absoluut geen besef wat er zou gebeuren als zij er niet meer waren.

Flipper



* noot: neen, ik was, ben en zal nooit zelf wethouder zijn. Ik praat dus niet voor mezelf.
Arnold / Ambtenaar
@Flipper

Ik zie het toch anders. Als die wethouders zo goed waren als ze soms zelf wel dachten zouden ze ook redelijk snel weer een baan vinden. Blijkbaar overschatten velen hun eigen kunnen. En dat lijkt me waarschijnlijker. Het niveau van vele wethouders is niet bijster hoog merk ik.
Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
Arnold, uitsluiten dat je gelijk hebt, wil ik niet. Maar wethouders stellen zichzelf niet aan, dat gebeurt door partijen (meestal na verkiezingswinst). Het zou hun verplichting moeten zijn te screenen. Verder, en dit klinkt vreemd misschien, maar juist als een wethouder niet veel capaciteiten heeft, moet de wachtgeldregeling in stand blijven. Als ie meer capaciteiten heeft, is zo'n regeling van minder belang.

Maar nogmaals: de partijen moeten goed bekijken wie ze als wethouder aanstellen !

Flipper
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Het overgrote deel van de politici komt uit de ambtenarij dus ontbeert voldoende zakelijk inzicht om de gemeente op een zakelijke manier te runnen. Ik kan me daarom ook heel goed voorstellen dat bedrijven niet zitten te springen om ambtenaren met vaak een veel te groot ego om in een team te kunnen functioneren. In Utrecht is door deze politici tussen 2010 en 2013 minder geïnvesteerd in de bewoners en veel te veel uitgegeven aan allerlei prestigeprojecten waardoor Utrecht nu een schuld heeft van 1 miljard of 3000 euro per Utrechter voor de huidige en volgende generaties. Volstrekt a-sociaal dus!
Gerard Heetman / raadslid
Anders dan Algra stelt doen gemeenten wel iets om de vertrekkende wethouders weer aan de slag te helpen. De gemeenten hebben daar namelijk zelf belang bij. Hoe eerder een wethouder een nieuwe baan heeft, hoe sneller de lasten voor de ontslaguitkering afnemen. Aan de sollicitatieplicht van de wethouder kan de gemeente namelijk een outplacementtraject koppelen. Die twee horen dus rechtspositioneel bij elkaar. De Appa-uitkering treedt automatisch in werking, maar de gemeente moet wel zelf besluiten om het outplacementtraject in werking te zetten.

Maar dat neemt niet weg dat de praktijk leert dat veel oud-wethouders moeilijk slagen in die procedure. De arbeidsmarkt werkt niet mee.
Criticus - NL
Sommigen overschatten hun eigenwaarde zo snel als ze wethouder zijn....
Paul / projectleider
Hoe groot is de markt voor een hele bups wethouders die tegelijkertijd op zoek moeten naar een soortgelijke functie? Die is sowieso niet heel groot
Criticus - NL
@p

Dat geldt ook voor alle bouwvakkers, RO-specialisten, architecten en stedenbouwkundigen... Wat isnuw punt precies?
Advertentie