Advertentie
carrière / Nieuws

Overheid discrimineert ouderen

Bij werving en selectie van personeel discrimineert het rijk nog steeds op leeftijd. Vooral Defensie maakt het bont. Bijna tien jaar bestaat de wet die verbiedt om leeftijdsonderscheid te maken op de arbeidsmarkt. ‘Leeftijd’ scoort hoog in het aantal klachten dat het College voor de Rechten van de Mens binnenkrijgt. Van de totaal 634 verzoeken om een oordeel vorig jaar, gingen er 135 over leeftijd. ‘We zien maar het topje van de ijsberg’, stelt ondervoorzitter van het College Chila van der Bas.

15 augustus 2013

Bij werving en selectie van personeel discrimineert het rijk nog steeds op leeftijd. Vooral Defensie maakt het bont.

Verboden onderscheid

Bijna tien jaar bestaat de wet die verbiedt om leeftijdsonderscheid te maken op de arbeidsmarkt. Maar de praktijk is weerbarstig. Neem de gemeente in Noord-Holland die op haar website een ‘aanbestedingsspecialist met 1-2 jaar werkervaring’ vraagt. Of het detacheringsbedrijf dat voor een gemeente in het zuiden een ‘pas afgestudeerde’ zoekt voor een administratieve functie. Duidelijk is dat veel werkzoekenden niet op deze vacatures kunnen reageren. En dat mag niet. De kans is groot dat er in deze voorbeelden sprake is van een verboden onderscheid volgens de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid (WGBL).

Promotiekansen

Sinds de WGBL in 2004 van kracht werd, scoort ‘leeftijd’ hoog in het aantal klachten dat het College voor de Rechten van de Mens jaarlijks binnenkrijgt. Die gaan vaak over werving en selectie, maar ook over zaken als arbeidsvoorwaarden, promotiekansen, ontslag en bejegening kunnen worden voorgelegd. Van de totaal 634 verzoeken om een oordeel vorig jaar, gingen er 135 over leeftijd. ‘We zien maar het topje van de ijsberg’, stelt ondervoorzitter van het College Chila van der Bas. ‘Wie echt een procedure wil beginnen, moet daar veel energie in steken en daar komen weinigen aan toe.’

Verbazing werkgevers

Dat leeftijdsonderscheid nog steeds veel voorkomt, komt deels door onbekendheid met de uitvoering van de wet. Van der Bas: ‘We komen nog steeds werkgevers tegen die oprecht verbaasd zijn wanneer ze horen dat wat ze doen, bij wet verboden is. Maar wie vraagt naar iemand met 3-5 jaar ervaring, sluit alle mensen met meer werkervaring uit, En de supermarkt die adverteert met: “vul je zakgeld bij ons aan” sluit indirect iedereen uit die ouder is dan 25 jaar.’ Wanneer er een goede reden is, mag er van de wet worden afgeweken, dat is de zogeheten objectieve rechtvaardiging die de wet eist (art. 7 WGBL). Maar volgens Van der Bas zijn er in de praktijk bij leeftijdsonderscheid niet zo vaak uitzonderingen aan de orde.

Slechte prestatie rijksoverheid

Opvallend is de slechte prestatie van de rijksoverheid, met name van Defensie. Het College merkt dat juist dit ministerie nog steeds veel onderscheid op leeftijd maakt, terwijl het daar geen objectieve rechtvaardiging voor heeft. Des te meer is dit opmerkelijk omdat Defensie zich langer op de WGBL kon voorbereiden dan andere ministeries: met een overgangsregeling tot 2008, om reden dat er verhoudingsgewijs veel jonge mensen bij Defensie werken. Kortgeleden nog volgde de rechtbank Arnhem een oordeel van het College dat het ministerie van Defensie zich schuldig maakt aan leeftijdsdiscriminatie, omdat het bij reorganisatie werknemers met 35 of meer pensioenjaren achterstelt bij de plaatsingsvolgorde.

Klachten over leeftijdsontslag

Numeriek gaat het om bescheiden aantallen, maar relatief gezien zijn de getallen opmerkelijk. Zo sprak het College in de eerste zeven maanden van dit jaar 25 leeftijdsoordelen uit. Maar liefst vier hiervan betreffen de rijksoverheid: drie gaan over Defensie en één over het ministerie van Veiligheid & Justitie (V&J), ook een goede bekende van het College, door veel klachten over het leeftijdsontslag wegens vroegpensioen in penitentiaire inrichtingen. Vorig jaar gingen 36 van de 212 oordelen over leeftijd (16 procent). Minstens vier hiervan handelden over de overheid: ook toen waren er drie oordelen over Defensie; één betrof de gemeente Katwijk.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rik / ambtenaar
Dit wel een beetje een lachwekkend verhaal wat niet over de essentie gaat. Want de oplossing in dit specifieke geval is vrij simpel. Pas de wervingsteksten aan en selecteer dan als organisatie toch degene die jij in de praktijk wil zien, in dit geval een 'jongere' medewerker. En daarbij, als er 1 plek is waar het gezond zou zijn wat aan leeftijdsdiscriminatie te doen dan is het wel de overheid. Gemiddelde leeftijd loopt inmiddels richting de 50 en het zijn dus zwaar vergrijsde organisaties. Daarnaast is het zo er een bizar hoog percentage aan jeugdwerkeloosheid is. Dus leeftijdsdiscriminatie is voor zowel richting arbeidsmarkt(maatschappelijke verantwoordelijkheid werkgever) als voor de werkgever(verjongingsnoodzaak) een prima instrument. Maar...

Er is natuurlijk wel een klein probleempje. Dat criterium jong/oud zorgt sowieso voor een hoop gesoebat. Daarbij, onderscheid op basis van leeftijd vinden we niet kunnen, althans, dat vindt een meerderheid in dit land. Ethiek zullen we maar zeggen. Met die inzichten hebben we mee te dealen. Maar de praktijk is weerbastig. Ons selectiesysteem lijkt in de praktijk alles waar het stempel ouder op kan worden geplakt uit te sluiten (in ieder geval in onze perceptie). Uitsluiten van ouderen is totaal verkeerd natuurlijk. Het gaat om 'smans unieke bijdrage aan de te behalen resultaten van een organisatie. Dat kunnen dus ook prima 60+sers zijn met een jong van geest mentaliteit, helemaal niks mis mee. We zullen anders moeten selecteren, anders kijken naar de arbeidsmarkt. Functies moeten niet leidend zijn maar het werk. Maar we zullen ook anders naar beloning moeten kijken. Doorwerken maar met een financieel stapje terug. Wij zullen moeten wennen aan het feit dat we voor de grote groep geen continue stijgende salarisontwikkeling tot aan het pensioen kunnen garanderen. Op het moment dat het past een stapje terug te doen in niveau of werktijd, dan pas je salaris daar op aan. Het grote compeseren vanuit het verleden, de verworven rechten (vanuit werknemers) en de prijs/kwaliteit(vanuit werknemers) moet van tafel. Door dat soort maatregelen worden ouderen dan vanzelf weer aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.

We zijn dus helemaal niet geholpen met wel of geen leeftijdsdiscriminatie, of met quota. We zijn geholpen met maatregelen die werkzekerheid bevorderen ipv baanzekerheid. Een arbeidsmarkt die de waarde van de individuele bijdrage op de juiste waarde kan schatten en dus een duurzame arbeidsparticipatie ondersteunt.
Marshal Manengkei / Ondernemer
Mark Rutte is onze eerste Indische premier, zo mag je hem wel classificeren. Ik heb ooit eens gelezen dat hij het enige Rutte gezinslid is dat geboren werd op Nederlandse bodem.

In de wereldgeschiedenis neemt de band tussen Nederland en Indonesia een bijzondere plaats in. Drie en een halve eeuw lang zijn deze twee landen (metaforisch gezien David en Goliath) nauw aan elkaar verbonden. Zonder dat de beide culturen het beseffen is er een fundamentele verbondenheid met elkaar door de lange verbintenis die ze met elkaar hebben gehad. Je ziet verwevenheid in de taal, in de kookkunst, in de muziek, in het cultureel erfgoed enzovoorts. Nederland heeft haar eeuwenlange weelde te danken aan de rijkdommen van Indonesia, met name de natuurlijke grondstoffen. Multatuli omschreef het heel treffend: Nederland drijft op de Gordel van Smaragd.

Uit de lange verbintenis tussen deze twee landen is het Nederlands-Indisch/Indisch-Nederlands volk ontstaan, ook wel genoemd de Indischen. Een volk dat ontstaan is uit de kruising tussen deze twee volkeren. De verhoudingen tussen de Indischen en de Nederlanders maar ook de Indischen en de Indonesiers stonden een hele eeuw lang onder spanning. Toen Indonesia diens vrijheid proclameerde, kwamen de Indischen tussen twee vuren te staan. De Indonesiers moesten de collaborateurs niet meer en de Nederlanders moesten de bastaards ook niet. In de ronde tafel conferentie van Linggarjati werden de Indischen uitverkocht aan Indonesia. Nederland heeft de rechten van het Indisch volk daar in die conferentie verkocht aan Indonesia. Men onderhandelde voor een uitverkoop plek en dat werd West-Irian. Irian Barat zou het nieuwe land worden van het Indisch-Nederlands volk. De grote volksverhuizing vond plaats en de Indischen emigreerden naar Irian Barat. Op die manier voorkwam Nederland de massale uitstroom van rechtmatige Nederlanders naar Nederland. Voor de Indischen was het een perfecte oplossing. Men kende Nederland niet en men was geboren en getogen in de tropen en niet in dat koude kikkerlandje.

Hoe desillusionerend was het toen de grote stroom Indische-Nederlanders toch koos voor Nederland, toen al merkbaar was dat aan het einde van de 50-er jaren Indonesia de aanval begon op Nederland door Irian Barat te claimen als Indonesisch grondgebied. De grote uitstroom naar Nederland vond toch plaats en Nederland reageerde ongepast en ongegeneerd. Alle Indischen moesten hun overtochtkosten en verblijfkosten en eerste lijnsvoorzieningen zelf betalen. Het was toen heel anders gesteld met de Indischen, die notabene gewoon wettelijk gezien Nederlanders waren ten opzichte van de vluchtelingen en Turken en Marokkanen in de jaren 70, 80 en 90.

Kregen deze niet Nederlanders alle faciliteiten gratis (alle informatie werd zelfs in de allochtone talen gegeven), de Indischen moesten tot op de laatste centen alles terugbetalen weliswaar renteloos, maar toch! Wat verfoeilijk en mensonterend was dat de Indische jongens naar de Ambachtschool en de meisjes naar de Huishoudschool werden gedirigeerd, meer waren ze niet waard in de ogen van de Nederlanders. De vaders werden regelrecht geplaatst in de Rijkswerkplaatsen, de moderne koelie-inrichtingen, want intelligenter dan dat niveau waren ze niet volgens de BBMZ ambtenaren. De gezinnen werden in mensonterende pensions ondergebracht, waarvan de vochtige wanden van de kamers helemaal zwart waren geworden van de schimmels de matrassen gevuld werden met stro, waardoor door al het kabaal bij elke beweging die je maakte je niet kon slapen. De pensionhouders hadden toen flink geld verdiend aan die arme Indische Nederlanders. Uit ellende waren de wat financieel sterkere Indische gezinnen gevlucht naar de Verenigde Staten, Canada, Brazilie, Zuid-Afrika en Australie.

Het leven van de Indische Nederlanders was in het begin heel erg zwaar. Men werd op alle fronten en op alle niveaus zwaar gediscrimineerd. Zelfs de hoger opgeleiden uit Indonesia kregen niet de erkenning die ze eigenlijk verdiend hadden. Ze zaten in Indonesia op Nederlandse scholen, dus ook hogescholen maar werden in Nederland gewoonweg gedegradeerd. Een jarenlang praktizerend huisarts kwam niet verder dan keuringsarts te worden bij de Koninklijke Landmacht. Een ervaren tandarts werd niet meer dan een schooltandarts. Officieren van Justitie werden gewoon griffiers en Ingenieurs kwamen terecht achter de bankschroeven van de Rijkswerkplaatsen. De klap op de vuurpijl kwam later, de rechten van financiele vergoedingen werden en worden nog steeds niet gehonoreerd tot op de dag van vandaag. De Indische Nederlanders zijn een melaats volk geworden.

De Indischen brachten levendige muziek mee uit het bruisende tropisch leven. Wat gebeurde er toen? De aanbeden Nederlandse TV-coryfeen Willem Duys en Mies Bouwman noemden de Indische muzikanten: apen die uit de rimboe kwamen, en daar horen ze thuis was hun oordeel! De Nederlandse jeugd echter ontving De Tielman Brothers, The Black Dynamites en The Crazy Rockers in hun armen. The Black Dynamites waren eigenlijk de grootsten omdat ze liefst 3 Spaanse internationale films met Spaanse wereldsterren van muziek voorzagen. Maar de kasteleins weigerden de Indische artiesten werk te verschaffen. Uit alle ellende vluchten de Indische muzikanten (en dat zijn er heel veel, de Indischen zijn geboren met zang en gitaar) naar Duitsland. Daar werden ze met open armen (en benen) ontvangen. De Tielman Brothers werden zelfs gevraagd om Duitsland te vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival. De grote TV-presentatoren van destijds Hans-Joachim Kulenkampff en Peter Frankenfeld haalden alle Indische artiesten naar hun Duitse TV-Shows. Na een 10 jaren durende strijd kwam de erkenning dat The Tielman Brothers de Godfathers zijn van de Nederlandse Popmuziek. Een verdwaalde Indische artiest haalde echter de absolute wereldtop: Eddie van Halen!

Mark Rutte recycled in November de Nederlands-Indische geschiedenis door Indonesia met een groot handelsdelegatie te bezoeken. Nu is de kans juist voor Nederland om haar bekrompenheid en schijnheiligheid om te zetten in grootmoedigheid en zakelijke durf! Indonesia is na China het land met de grootste economische groei. Nederland vergrijst terwijl Indonesia verjongd. De potentie van groei dat bij de Indonesische jeugd zit zou een geweldige nieuwe markt kunnen zijn voor de Nederlandse senioren die al vanaf hun 50ste jaar in Nederland afgedankt zijn als oud vuil. De kennis die er is bij de Nederlandse senioren zou een geweldige investering kunnen betekenen voor Indonesia, indien de Nederlandse regering en parlement van hun feodalistsiche ivoren troon willen stappen. Indonesia is nog steeds een van de rijkste landen ter wereld op het gebied van natuurlijke grondstoffen en human resources.

Indonesia is ook het grootste democratisch land ter wereld. Waar de Westerse wereld alleen blijft dromen van een fundamentele democratie heeft Indonesia na de periode Soeharto hard gewerkt daaraan heeft die dan ook bereikt. Er zijn meer dan dertig bijna even grote partijen (tegen de VS die maar 3 partijen heeft) die allemaal vrij gekozen worden in alle parlementaire bestuurslagen. Waar Nederland geen gekozen premier heeft wordt de Indonesische president rechtstreeks gekozen door het volk. Waar Nederland al eeuwen discussieert over de gekozen burgemeester wordt in Indonesia vanaf de laagste bestuurslaag diens leider gekozen door het volk. De lurah, de camat, de walikota, de bupati, de gouverneur en de president wordt door het volk gekozen. Nederland kan dus ook veel leren van het jonge land Indonesia, die al veel verder is dan Nederland bij de ontwikkeling van de democratie, de kern waaruit de mensenrechten worden ontgonnen. De corruptie die in dit land heerst is een erfenis van het Nederlands-Indisch tijdperk. Velen vergeten de oorsprong van dit fenomeen, dat geintroduceerd werd door de VOC-handelaren om de sultans en haar onderdanen om te kopen.

Het wordt nu de hoogste tijd dat het Indisch volk een eeuwige plek krijgt toebedeeld in de wereldgeschiedenis. Dat kan alleen bereikt worden door een grootst communicatie media- en infrastructuur op te zetten. Het zal en mag niet zo zijn dat dit volk dat zich een eigen identiteit en cultuur heeft ontwikkeld ooit in de tijd zal verdwijnen en waarin alleen de Nederlanders en Indonesiers zullen overblijven. Er zal gebruik moeten worden gemaakt van de reeds aanwezige sociale media zoals ICM-Online: de stem van het gewone Indisch volk, Stichting Nederlands-Indisch Cultureel Centrum: de stem van het elitair Indisch volk, Het Indisch Plein: de stem van de gemiddelde Indische man/vrouw en nog meer soortgelijke media. Ook zal er gebruik moeten worden gemaakt van organisaties als Stichting Indisch Erfgoed Apeldoorn, Pelita, Indisch HerinneringsCentrum enzovoorts. Alleen door massale mediale beinvloeding zal dit doel kunnen worden bereikt en helaas niet door het Indisch Platform alleen.

Leve het Indisch-Nederlands volk! Hiduplah bangsa Indo-Belanda!

Zie hoe Indonesia bouwt aan haar toekomst:

http://www.youtube.com/watch?v=Hmx_61NVPho

http://www.youtube.com/watch?v=8k2ybTZackQ

http://www.youtube.com/watch?v=9WXMsPwAQFo

http://www.youtube.com/watch?v=_lJC-pvn2BA

Jos praat / beleidsmedewerker
Een wet die de bedrijfsvoering frustreert en dus niet werkt, kun je beter afschaffen. Vergelijk de ridicule wet 'SAMEN' van het einde vorige eeuw. Was onwerkbaar en is gelukkig een stille dood gestorven.
T / Projectleider
Solliciterende mensen zijn toch ook niet gek? je weet dat overheden en bedrijven van te voren een kandidaatsprofiel hebben opgesteld. Je wilt als sollicitant toch ook van te voren graag weten of het enigszins zin heeft wanneer je solliciteert?



Gevraagde ervaring: 1-2 jaar of 3-5 jaar. Dit zijn gewoon indicaties. Iemand met 3 of 7 jaar werkervaring kan prima solliciteren en zelfs pronken met iets meer ervaring dan gevraagd. Als je maar niet direct meer salaris etc. gaat eisen hierdoor.



Defensie: zie jij al een 60+'er als infanterist? Een commando van 40? Het moet voor defensie wel zin hebben om in mensen te investeren.



Supermarkt: algemeen bekend dat men voor bepaalde functies alleen maar jongeren wil hebben. Accepteer dit of ga elders solliciteren. Als ze dit niet vermelden word je als 'oudere' wel op andere (legale) gronden afgewezen.



Het verbod op leeftijdsdiscriminatie is juridisch misschien prachtig, maar het werkt natuurlijk niet. Werkgevers willen uiteraard het best passende bij hun kandidaatsprofiel voor zo weinig mogelijk centen. Vrije markt zeg maar, VOC mentali.......
Josta van der Wiele / coach/counselor
Niet alleen op leeftijd, ook op leefsituatie. Alleenstaanden worden in dit land stelselmatig gediscrimineerd, ook en vooral door de overheid.

Alleenstaanden komen niet in aanmerking voor fiscale toeslagen waar samenwonenden / partners recht op hebben, zij betalen ongevraagd mee aan risico-nabestaanden-pensioen en ze betalen veelal dezelfde belasting voor reiniging en riool.

Het heeft niks met kinderen te maken, want die hebben alleenstaanden ook.

Het is puur een premie op samenwonen.

Die premie komt per jaar neer op een fikse subsidie voor samenwonenden / partners waar deze samenwonenden bijvoorbeeld auto van kunnen rijden, of van op vakantie kunnen, of van kunnen sparen voor het later ingaan van de AOW straks.

Allemaal mogelijkheden die alleenstaanden niet hebben.
P.A. Stringa / Ambtenaar
Niet alleen bij het Rijk, ook bij Provincies, gemeenten, waterschappen en semi-overheid
Marshal Manengkei / http://mm-profile9.webnode.com
De Nederlandse overheden maar ook het bedrijfsleven plegen al jarenlang grootschalig bedrog! Waar de politiek de pensioengerechtigde leeftijd verhoogt, bedriegen zij de burgerij massaal met het niet meer aannemen van ouderen vanaf 50 jaar. Nederland wordt in feite bij deze seniorengroep zwaar bestolen op een welhaast schaamteloze manier. De regering en de politieke partijen doen ook mee aan deze massale roofpartij. Het is niet alleen een roversbende maar ook een schijnheilige bende. Zij hebben de mond vol met verwijten naar andere landen mbt het overtreden van mensenrechten maar Nederland als een niet betekenend klein land pleegt zelf massaal de onderdrukking vd mensenrechten tav deze bevolkingsggroep. Dat zelfde speelt zich af op huidskleurdiscriminatie. Al jarenlang worden kleurlingen met name in de hogere leidinggevende posities zeer zwaar gediscrimineerd. De regering, de politieke partijen, de overheid en het bedrijfsleven gaan rustig door met hun mensonterend neo-feodalistisch gedrag en niemand kan het getij tot nu toe keren! Het feest van het moderne imperialisme en kolonialisme gaat gewoon door! Er is geen schaamte maar ook geen respect meer voor normale humanitaire normen en waarden!
Saskia / directiesecretaresse
Beste lezer, wie de schoen past, trekke 'm aan....

Naast het feit dat ik mij aansluit bij alle vorige reactie-schrijvers, voeg ik er graag nog drie namen bij: Wientjes, Heerts en Jette Klijnsma. Alle (oud) werkgever- en werknemersvertegenwoordigers van 'ons' loonwerkers, doen in feite ook helemaal niets voor die 925.000 m/v werkzoekenden, waarbij de groep 50-plussers zonder werk onmetelijk groot is. Werkwilligen met een enorme know how. De huidige kinderen (kabinet, kamer, vakbonden, UWV, etc.) van deze twee/drie voorgaande generaties, verkwanselen die generaties die ervoor gezorgd hebben dat zij nu in het 'Haagse' pluche zitten. Beschamend hoe zij met ons omgaan.
Eric Immink
Leeftijdsdiscriminatie komt al jaren voor. Brommer rijden vanaf 16, hiermee discrimineert de wet de jongere. Hoor je ook niemand over.

Vraag je minimaal 10 jaar werkervaring op een wo functie. Discrimineer je misschien wel net zo competente mensen van 30.

Het komt dus altijd voor en zal blijven voorkomen. Als je de tekst uit de vacatures schrapt dan zal er nog worden gediscrimineerd, ze hebben een profiel opgesteld
rietje
Onder de noemer leeftijdsbewust personeelsbeleid, evenwichtige personeelsopbouw, discrimineren vooral de gemeentes ouderen boven de 45 jaar, al 15 tot 20 jaar. Oud nieuws dus. Dus wil je als oudere bij de overheid werken, vergeet het maar. Je kunt bij de gemeente alleen terecht voor een bijstandsuitkering.
Advertentie