Advertentie
carrière / Nieuws

Inbesteden schoonmaak duur en inefficiënt

Een enkele gemeente besteedt onder het mom van de Participatiewet de schoonmaak in, maar in het algemeen ziet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een omgekeerde beweging. Facilitaire taken worden afgestoten.

27 februari 2015

De rijksoverheid wil 2500 schoonmakers inlijven. Bij gemeenten zien betrokkenen nog steeds een tegenovergestelde trend: uitbesteden. Want het werk wordt er alleen maar inefficiënt van.

Een enkele gemeente besteedt onder het mom van de Participatiewet de schoonmaak in, maar in het algemeen ziet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een omgekeerde beweging. Facilitaire taken worden afgestoten. En dat is maar goed ook, vindt Roel Bekker, oud-hoogleraar Arbeidsverhoudingen en voormalig secretaris-generaal. ‘Het aannemen van schoonmakers is een politieke keuze en niet een vanuit de bedrijfsvoering. Het is een slechte ontwikkeling, het werk wordt er alleen maar inefficiënt van.’ Individuele schoonmakers voeren aan dat ze er weer echt bij gaan horen. Ze voelen zich collega’s en ook in de arbeidsvoorwaarden gaan ze er, eenmaal in loondienst, op vooruit. Zo worden ze met hun nieuwe status gewoon doorbetaald bij ziekte, krijgen ze reiskostenvergoeding en meer zekerheid.

Veranderingen
Maar ook voor deze kersverse overheidsmedewerkers staan er veranderingen op stapel, waarschuwt Bekker. ‘Zoals er in het regeerakkoord staat: de ambtenarenstatus wordt genormaliseerd. Het is navrant dat mensen denken dat ze ambtenaar worden, maar dat die status binnenkort wordt opgeheven.’ Het is ook nog niet zo simpel volgens de hoogleraar. ‘Er zitten praktisch gezien haken en ogen aan. Voorlopig wordt er nog niemand bij het rijk in dienst genomen want al die schoonmaakcontracten moeten eerst worden uitgediend.’ Verder heeft het geen zin om zomaar tien schoonmakers in dienst te nemen, is de overtuiging van de hoogleraar. ‘Je moet eerst een behoorlijk volume hebben wil je efficiënt kunnen draaien. Alleen als je met meerdere gemeenten zou samenwerken, zou het een optie kunnen zijn. Dan moet je een soort overheidsschoonmaakbedrijf oprichten, net zoiets als bij de afvalverwerking. In die branche is inmiddels ook weer vaak geprivatiseerd omdat ze met zoveel politieke randvoorwaarden werden geconfronteerd dat de misefficiency er ingebakken zit.’

Ook vakbond FNV Overheid houdt een slag om de arm. ‘Inbesteden lijkt een vooruitgang voor de schoonmakers, maar dat beoordelen we per keer,’ zegt Jet Linssen van FNV Schoonmaak. ‘We willen dat geen enkele schoonmaker er de komende acht jaar op achteruit gaat. Het was nog vrij lastig om dat met de rijksoverheid af te spreken. Met andere opdrachtgevers, zoals gemeenten, die hun schoonmakers weer in dienst willen nemen, willen we best praten. Maar alleen met strakke afspraken ten gunste van de schoonmakers is het mogelijk.’

Social return
Met de Participatiewet en het sociaal akkoord hebben gemeenten net als andere overheidswerkgevers een sociale opgave. Het rijk kiest daarom voor inbesteding van werk. De VNG voelt meer voor social return. Hierbij moeten bedrijven voor werkplekken zorgen, willen ze zaken doen met de gemeente. ‘Dit sluit ook aan bij de praktijk van gemeenten want die doen dit vaak al,’ legt woordvoerder Liane Termaat uit. ‘Elke gemeente maakt zijn eigen afwegingen over uit- en inbesteding van werk. Als gemeenten werkzaamheden uitbesteden, doen ze dat vooral omdat ze denken dat een externe partij dit efficiënter kan.’ Roel Bekker betwijfelt de sociale noodzaak voor het inbesteden van schoonmakers bij de overheid. ‘Het is symboolpolitiek, niet gebaseerd op bedrijfseconomische overwegingen. Ik heb nooit gemerkt dat er op ministeries geen respect zou zijn voor schoonmakers, beveiligers of bijvoorbeeld ICT-personeel wat ook vaak externen zijn. Dat is echt uit de lucht gegrepen. Daar komt bij dat schoonmakers pas actief worden als de ambtenaren niet op kantoor zijn, dat is nu eenmaal de aard van het schoonmaakberoep. Zo vreselijk veel contact is er dus ook niet.’

Hogere kosten
Hij voorziet ook hogere kosten. ‘Als je hoort waar de schoonmakers zich momenteel over beklagen, dan weet je precies waar het gaat knellen. Zo moeten ze bij wijze van spreken in 60 seconden een wc schoonmaken, terwijl daar eigenlijk 10 minuten voor nodig is. Ik ben bang dat de werknemers het idee hebben dat ze bij de overheid er wel 10 minuten over mogen doen. Maar dan ben je wel 10 keer minder efficiënt. De schoonmaak wordt dus veel duurder, dat is onvermijdelijk.’ Zijn advies aan gemeenten: ‘Zorg dat je hele goede contracten sluit met nette schoonmaakbedrijven. Er wordt vaak ten onrechte het beeld opgeroepen dat alle schoomaakbedrijven louche zijn.’

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

M.Douma
Als een WC schoonmaken normaal 10 minuten kost. Is dan een WC schoonmaken in 60 seconden efficient? Is het efficient om het vuil glimmend op te poetsen in plaats van daadwerkelijk schoonmaken? Het laat weer zien dat schoonmaak als dure kostenpost wordt gezien.
doeterniettoe / -
Een betoog dat niet echt van de grond komt, totdat het voorbeeld komt van de wc's die niet goed schoon kunnen worden gemaakt. Geachte schrijver: als je 10 minuten voor een wc nodig hebt en je krijgt maar 1 minuut, dan is dat geen efficiëntie, maar pure belazerij want de wc is nog steeds vuil.



Overigens wordt er nog steeds gewerkt aan 'het normaliseren van de ambtenarenstatus', maar het argumentenniveau van de voorstanders hiervan is diep triest en laag en zal nog wel enige tijd duren, als het überhaupt van de grond komt.



Kort samengevat:

Natuurlijk is het zelf in dienst nemen geen garantie voor een betere kwaliteit, dat hangt er van af of je bereid bent te betalen voor de kwaliteit. Het maakt dan niet uit of het inhuur is of eigen personeel.
faber
Zou de voormalige SG in zijn tijd ooit een schoonmaker hebben ontmoet op het ministerie? Ik betwijfel het. Natuurlijk is het inefficiënter want ja, je gaat mensen doorbetalen als ziek zijn. Weet je wat nog efficiënter is? Schoonmakers ook niks betalen als ze niet ziek zijn.
Jan Kampherbeek / bestuurder CNV
Het is wel opvallend dat er weer geen schoonmaker aan het woord komt. Helaas is het zo dat heel veel schoonmakers liever bij het bedrijf of de instelling in dienst komen waar ze werken dan bij een schoonmaakbedrijf blijven. Men heeft het gevoel om als eigen werknemer beter gehoord te worden. Dat is denk ik ook zo.

Gemeenten besteden niet meer uit maar lijken massaal voor sociale werkvoorziening te kiezen. De huidige schoonmakers verdwijnen en sociale werkvoorziening komt terug. Praktisch niet efficiënt en ook niet erg sociaal. Ik pleit voor meer samenwerking tussen de schoonmaaksector en sociale werkvoorziening.

Verder graag veel opdrachtgevers die zich aan de code verantwoordelijk marktgedrag houden
henk
Sinds het schoonmaken is uitbesteed is het bij ons een vieze zooi. En dat snap ik. Er loopt s avonds voor de schoonmaakploeg een chef vooruit en kijkt snel met 1 blik naar binnen of het hier echt vies is.... bij twijfel wordt niet schoongemaakt. Voor de schoonmakers is dit ook een waardeloze klus: betrokkenheid is 0,0 en het gaat om zoveel (lees: min) mogelijk kamers af te werken in zo weinig mogelijk tijd. Ik ontvang al een tijd geen extern bezoek meer (wel de muizen)
a. middelveld / senior adviseur
De "normalisering" van de ambtenaren status als argument gebruiken om aan te tonen dat de schoonmakers er straks toch niet beter van worden, moet voor alle ambtenaren en bonden al een waarschuwing zijn. Gelukkig zal onze bijzondere arbeidsrelatie nog wel een behoorlijke tijd en bijzondere rechtspositie houden, want oorspronkelijk zou het voorstel tot wijziging per 1-1-15 in werkingtreden!
Richard / op persoonlijke titel
Met zijn reactie geeft Bekkers er blijk van geen bal te snappen van het betekenisvolle werk van schoonmakers. Schoonmaakwerk en inefficiëntie zijn nu eenmaal niet synoniem voor elkaar. Sinds de uitbesteding is de kwaliteit van schoonmaak alleen maar verslechterd. En dat is ook logisch. In een moordende concurrentiestrijd wordt gesneden in tijd en loon en dan delft kwaliteit het onderspit. Daarbij zijn de opmerkingen van Bekkers ronduit badinerend over het werk van schoonmaker. Was de rest van zijn Rijksdienst dan zo efficiënt? Bekkers doet de beroepsgroep van schoonmakers tekort evenals de werkvloer die een kwalitatief schone werkomgeving wordt onthouden!
reiziger / ambtenaar
Meneer bekker blaat maar wat inhuur is nog steeds duurder als eigen personeel zeker gezien dat de laatste jaren de salarissen in de lage schalen praktisch niet gestegen zijn . Daarbij komt nog dat schoonmaak,beveiliging en cateringbedrijven uitbuiters van personeel zijn in de vorm van nog steeds nul uur en half jaar kontrakten die nooit in vast werk worden omgezet. Nog steeds willen de gemeente besturen delen afstoten naar de markt onder het mom verzelfstandigen maar is gewoon een ordinaire manier van bezuinigingen om mensen te lozen . Zolang ze zelf maar hun luxe leventje kunnen voortzetten maakt het voor hen niets uit en gaan de ontvangsten en uitstapjes gewoon door op kosten van de gemeenschap. Zo ook dhr bekker met zijn uitgesproken mening zal de voedselbank nooit zien alleen als hij er in zijn waarschijnlijk dikke dienstauto langs reed en kennelijk mensen geen redelijke goede baan gunt onder het mom economisch niet verantwoord. Terwijl lui als hij elkaar de bal blijven toespelen en zorgen dat ze van ene goed betaalde baan in de andere rollen meestal na nog een behoorlijk wachtgeld te hebben opgestreken . Voorbeeld is mevr kriens eerst in rdam een hoop mensen aan de kant geschoven hoofdzakelijk in de lage loonschalen en daarna vlot doorgestroomd naar de vng dus kan hun standpunt gelijk staven .
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Bezuinigen bij de overheid bereik je door politieke keuzes te maken en niet door de werkzaamheden van de laagstbetaalden uit te besteden.
Chrétien van den Akker / Gemeentesecretaris
Roel Bekker is blijkbaar zo iemand die is blijven hangen in de vorige eeuw, toen new public management populair was. En dus ook nog niet genezen van het zogenaamde rendementsdenken. Ons gemeentehuis wordt schoongemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, inbesteeed bij ons eigen bedrijf voor werk en reïntegratie. Het grote verschil is dat zij hun werk doen terwijl de medewerkers gewoon aan het werk zijn, onder kantoortijd. Omdat we de schoonmakers kennen en zien werken, maken we met elkaar de boel veel minder vies en hoeft er ook minder schoongemaakt te worden. Dat is echt efficiënt en veel prettiger voor iedereen. Bovendien besparen we op uitkeringen. Daarom doen gemeenten er beter aan de schoonmaak in eigen beheer te houden, als gelijkwaardig werk te zien en niet bij te dragen aan de winst van de ondernemers in de schoonmaakbranche.
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Is het niet als volgt: Zolang een overheid werkzaamheden zelf uitvoert wordt er vooral gekeken naar kwaliteit, vervolgens wordt om budgettaire redenen uitbesteed en wordt opeens de markt gedwongen om zo laag mogelijk in te schrijven. Op enig moment lijdt de kwaliteit daaronder. Doe het eens anders. Becijfer wat de kosten zijn van het zelf doen, maar dan ook eerlijk alles meenemen, inclusief overhead. Trek van het zo verkregen bedrag bijvoorbeeld 10 % af en leg de vraag voor aan de markt wat partijen daar voor prestaties tegenover willen zetten. Kies de meest volledige.
Wottsjer
Gleed meneer Bekker daar uit over een bananenschilletje dat de efficiente schoonmaker heeft laten liggen omdat oprapen net niet binnen de 40 seconden per kamer paste?
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Schoonmaakwerk c.s. kan bij Overheden alleen efficiënt functioneren als dat loopt via afzonderlijke zelfstandige (overheids) bedrijven. Bij een andere opzet wordt het een schip van bijleggen.
Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
"uitbesteden. Want het werk wordt er alleen maar inefficiënt van."; wie dat ooit heeft verzonnen had er hoogstwaarschijnlijk belang bij dat het zou worden uitbesteed! We hebben in de loop der jaren veel te veel uitbesteed en de kosten zijn de pan uitgerezen, mensen zijn - zeker als het om niet-/lagergeschoold werk gaat - steeds meer uitgemolken en aan onacceptabele werktijden gehouden en hoe, simpel, niet opgewassen tegen het echelon van mooie woorden en valse beloften! We hebben ICT en ook op financieel vlak werk uitbesteed. Waarom en door wie besloten? Door dezelfden die - dan als adviseur en projectleiders - uurtje factuurtje weer werden binnengehaald onder het mom van "geen kwaliteit", "tekort aan know how" etc. Zijn we met zijn allen ziende blind? Met in dienst krijg je iets heel anders terug; loyaliteit, betrokkenheid, net dat beetje meer inzet willen geven zonder een uur extra te rekenen! Waarom zijn familiebedrijven die opvolging in de familie kennen en hun personeel als zodanig ook waarderen, zo succesvol gebleken; loyaliteit, betrokkenheid en GEEN KORTZICHTIGHEID! Zolang die niet terug komt in de overheid en in de bedrijven, zijn we overgeleverd aan de "driejaars"-snelle jongens en meisjes die willen scoren en korte termijn-willen binnenhalen. Jammer; veel wijsheid toegewenst!
Janneke
@chretien, helemaal eens
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
@chretien Goed verhaal. Er zitten veel positieve aspecten aan het werk in eigen beheer organiseren. Tegelijk kritisch blijven kijken naar de geleverde prestaties. Één opmerking, winst voor een bedrijf is niet vies. Winst is noodzakelijk voor het voortbestaan, de banen en de afdracht van belastingen. Van dat laatste betalen we o.a. de ambtelijke apparaten.
Advertentie