of 59142 LinkedIn

Geweld tegen medewerkers publieke taak verviervoudigd

Werknemers in Noord-Nederland die voor of namens de overheid werken zijn de afgelopen jaren vele malen vaker getroffen door geweld. Een van de verklaringen is dat er door betere voorlichting vaker melding wordt gedaan.

Het aantal geweldsincidenten tegen medewerkers met een publieke taak is in de Veiligheidsregio Noord-Nederland flink toegenomen. Volgens het jaarverslag verviervoudigden de geregistreerde incidenten zowat tussen 2014 en 2016 van 135 tot 511 meldingen. De incidenten gericht tegen noordelijke politieagenten bleven nagenoeg gelijk met 456 meldingen. Een aantal gemeenten heeft het fenomeen inmiddels opgenomen in het integraal veiligheidsbeleid.

Slecht nieuws
In het jaarverslag dat de Veiligheidsregio Noord-Nederland deze week presenteerde staat goed nieuws, het aantal woninginbraken nam af, maar ook slecht nieuws. Zo groeide de cybercrime fors en ook de drugsgerelateerde criminaliteit het afgelopen jaar toe in het noorden van het land. Een andere tegenvaller is dat het de mensen die namens de overheid een publieke taak uitvoeren,  zoals ambulancepersoneel en andere hulpverleners, opvallend vaker melding maakten van een geweldsincident.

Sneller melding
Het is overigens niet gezegd dat het geweld ook daadwerkelijk in die mate is toegenomen, legt politiewoordvoerder Ramona Venema uit. ‘Er is een verhoogde belangstelling voor dit thema binnen de organisaties die ermee te maken hebben. Bij de werkgevers heeft geweld tegen hun personeel een hogere prioriteit dan voorheen. Het taboe is eraf, werknemers met een publieke taak maken er sneller melding van dan vroeger’. Verschillende werkgroepen, preventiebeleid en weerbaarheidstrainingen moeten het tij gaan keren.

Nazorg 

Het voorkomen van geweld tegen medewerkers met een publieke taak krijgt volgens de Veiligheidsregio Noord-Nederland regionaal dus veel aandacht. Vanuit het Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg zijn de drie burgemeester van Hoogeveen, Stadskanaal en Dongeradeel bestuurlijk trekker van dit onderwerp. Maar ook voor de zorg na het geweld is er oog. ‘Het is een ingrijpende gebeurtenis als iemand zijn werk aan het uitvoeren is en bijvoorbeeld ineens een klap in zijn gezicht krijgt’, aldus Venema. ‘Vaak is dan het vertrouwen geschaad. Als je niet aan nazorg doet heb je kans dat er negatieve gevolgen zijn. Dat een werknemer bijvoorbeeld gaat overcompenseren of juist het tegenovergestelde’.
 
Vaker burn-out 

Ook in Den Haag staat geweld tegen werknemers met een publieke taak hoog op de agenda. Vorig jaar spraken de ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie hun zorgen uit over het feit dat landelijk gezien een op de drie werknemers met een publieke taak te maken heeft met agressie en geweld. Slachtoffers van agressie en geweld kampen vaker met gezondheidsproblemen, verzuimen vaker en langduriger en zijn minder tevreden met het werk en de arbeidsomstandigheden. Zo heeft bijna een kwart van de slachtoffers van agressie en geweld burn-outklachten. De bijbehorende kosten bedragen naar schatting meer dan 350 miljoen euro per jaar.

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Thijs Wagenaar (Directeur Secure2Go) op
Door eigen je gedrag is het gedrag van je gesprekspartner heel vaak te beïnvloeden. Zeker als het gaat om frustratieagressie heb je vaak veel kansen om het door middel van de juiste eigen opstelling te voorkomen of te deëscaleren. Ongecontroleerde en impulsieve agressie is moeilijker te bestrijden. En juist die agressie komt vaker voor tegenwoordig omdat steeds meer hulpverlening in de GGZ en GHZ ambulant plaats vindt. In alle gevallen kan agressie uitlopen in een gewelddadig incident. Zorg dus dat je naast een professionele opstelling en goede technieken beschikt over een middel om onopgemerkt en eenvoudig hulp in te roepen. Download het kennisdocument 'mobiele alarmering voor professionals' op https://Secure2Go.nl/whitepaper
Door loekoek (vm. jur.medew.gsd) op
Samenvattend.Het is overigens niet gezegd dat het geweld ook daadwerkelijk in die mate is toegenomen, legt politiewoordvoerder Ramona Venema uit. -dan moet je dus niet met cijfers komen. Cijfers vertegenwoordigen feiten.-Het taboe is eraf, werknemers met een publieke taak maken er sneller melding van dan vroeger’. Verschillende werkgroepen, preventiebeleid en weerbaarheidstrainingen moeten het tij gaan keren.-sneller melding dan vroeger betekent dat het vroeger verborgen was (werd gehouden) en dat is o.a. bij mij uit de praktijk bekend. Preventiebeleid betekent dat je klappen wilt voorkomen. Waar is de voorvraag: hoe komt het dat? Weerbaarheidstraining: Pro Patria. De wet van oorzaak en gevolg goed doornemen en de meeste problemen kun je al vooraf tackelen. Luisteren en niet op voorhand de burger mentaal frustreren.Beleid lijkt soms belangrijker dan de burger die het aangaat.
Door Paul Vreeke (Directeur APAPS) op
@Annemarie: Je hebt volkomen gelijk. Ook ik keur agressief gedrag af. Alleen weet ik uit mijn 43 jaar actief in de dienstverlening dat van de klanten veel valt te leren. Alleen in Gouda is het aantal incidenten na het invoeren van de zogenaamde 10 minuten gesprekjes in een jaar tijd gehalveerd. In de 10 minuten gesprekjes wordt gezocht naar feiten en omstandigheden die wellicht aanleiding gaven tot het incident, veroorzaakt door de organisatie zelf.
Door Marquis de Canteclair (Civ em.) op
Misschien is dit wel de oogst van de "Moet kunnen" mentaliteit gepropageerd door menige partij. Komt nog bij dat de immigratie andere gevolgen heeft dan men dacht , vooral in de hulpverlening. Patiënten eisen tegenwoordig ook hardhandig de in hun opvatting nuttige behandeling in plaats van de kennis bij de arts te laten. Hulpverlening staat niet echt in de vreemde vaandels.met alle gevolgen van dien.
Hekwerken tot 2 m hoogte moeten wel aangevuld worden met hond en bewaker wil het effect hebben en dan nog tijdig de deuren op slot, ramen dicht.Heropvoeding van de rechterlijke macht is misschien ook rendabel..
Door Annemarie (waterschapsambtenaar) op
Eigenlijk is het helemaal niet zo raar dat het geweld tegen ambtenaren toeneemt. Tegenwoordig is de burger veel mondiger. Ook zijn de regels in de ambtelijke wereld van de gemeenten niet met de tijd meegegaan. Denk bijvoorbeeld eens aan zo iets idioots dat een hek om een tuin niet hoger dan 1 meter mag zijn. Dat is niet meer van deze tijd. Tel daarbij op dat de meeste gemeente nog nooit gehoord hebben van klantgerichtheid en het is volkomen te begrijpen dat de burger nogal eens boos wordt. Even voor de duidelijkheid: ik keur agressief gedrag zeker niet goed!
Mijn tips zijn dan ook: wees klantgericht, moderniseer de regels (zoals die in bestemmingsplannen), lokale politiek laat niet je eigen belang zwaarder wegen dan die van de burger.