Advertentie
carrière / Nieuws

Gemeenten schrappen nog 8.900 banen

Tot en met 2016 zullen er 8900 banen van ambtenaren verdwijnen bij gemeenten, heeft Berenschot bekendgemaakt.

12 maart 2014

Nederlandse gemeenten schrappen tot en met het jaar 2016 nog 8.900 arbeidsplaatsen. Dit blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot.

Daling van 7 procent
In vergelijking met het huidige personeelsbestand betekent dit een daling van 7 procent. Dit komt bovenop een daling van acht procent in de afgelopen vijf jaar. Gemeenten met meer 100.000 inwoners verwachten tussen nu en 2016 zelfs een verdere afname van 13 procent, terwijl zij al 17 procent zijn gedaald ten opzichte van 2009, stelt Berenschot.

Ambtenaren per inwoner
Het onderzoek laat zien dat gemeenten in 2014 gemiddeld 7,2 arbeidsplaatsen per 1.000 inwoners inzetten. Naarmate gemeenten groter worden zetten zij niet alleen absoluut, maar ook verhoudingsgewijs, meer ambtenaren in. Zo zetten de gemeenten met meer dan 100.000 inwoners gemiddeld 8,8 formatieplaatsen per 1.000 inwoners in, terwijl dit voor kleine gemeenten tot 15.000 inwoners 6,7 fte per 1.000 inwoners is.

Begrotingscijfers
In hetzelfde onderzoek zijn de begrotingscijfers van de Nederlandse gemeenten onderzocht. Berenschot heeft de verwachte uitgaven van de onderzochte gemeenten voor de komende jaren afgezet tegen de gemiddelden van alle gemeenten. Uit deze analyse blijkt dat de begrote uitgaven van gemeenten voor 2014 2.391 euro per inwoner bedragen. Gemiddeld over alle gemeenten zijn de begrote kosten per inwoners de afgelopen vijf jaar gedaald met 2 procent. De uitgaven voor ruimtelijke ordening en volkshuisvesting zijn met een gemiddelde afname van 113 euro per inwoner het meest gedaald. De uitgaven voor sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening zijn met een toename van 75 euro per inwoners het sterkst gestegen.

Grotere gemeenten
De uitgaven per inwoner stijgen naarmate gemeenten groter worden. Zo geven gemeenten met meer dan 100.000 inwoners 3.222 euro per inwoner uit, terwijl dit voor kleine gemeenten tot 15.000 inwoners 2.312 euro per inwoner is. Tot en met 2016 verwachten gemeenten een verdere afname van de totale uitgaven van 11 procent. Dit komt in totaal over alle gemeenten neer op een afname van zo'n 4,5 a 6 miljard euro. Gemeenten met meer 100.000 inwoners verwachten tussen nu en 2016 zelfs een verdere afname van 18 procent, terwijl zij al 14 procent zijn gedaald ten opzichte van 2009.

Decentralisaties
In de begrotingscijfers voor de komende jaren is nog geen rekening gehouden met de taken op het gebied van jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen, waarvoor gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk worden. Dit, omdat gemeenten nog niet precies weten hoeveel geld zij hiervoor extra ontvangen. 

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wouter van Damm
@Pierre. Je reactie kan ik nog wel begrijpen ook. Wat jammer is dat je een betrokken burger voor kortzichtig uitmaakt. Een prachtige kans om een burger te betrekken bij je werk. Als ik jou was, had ik de kans met beide handen aangegrepen en mij uitgenodigd om te laten zien waarom ik t fout zie. Je korte en simplistische reactie is jammer.
Wouter van Damm
Dat gemeenten banen schrappen is wat mij betreft prima. De provincies, het rijk en de waterschappen zouden het voorbeeld van de gemeenten moeten volgen. Ons land lijdt gewoon aan ambtelijk overgewicht. Mensen kunnen, als het om overgewicht gaat, beschikken over een Body Mass Index (BMI). Een algemene maat om aan te geven of iemand een gezond gewicht heeft. Eenzelfde index zou voor de overheid in het leven geroepen moeten worden. Laat ik voorstellen om zo'n index de BAI te noemen. De burger-ambtenaar index. Inderdaad; de BAI is een algemene maat om aan te geven of betreffende overheid een gezonde verhouding burger-ambtenaren kent. Vrij naar de BMI index denk ik dat gemeenten 29 scoren op hun eigen BAI index. Vertaald in BMI termen: naar obesitas neigend overgewicht.

En wie dit artikel doorleest, kan niet aan de indruk ontkomen dat de grote gemeenten nog hoger scoren op hun BAI dan de kleinere. Meer ambtenaren per duizend inwoners, meer uitgaven per inwoner. En Plasterk met in zijn spoor zijn volgers maar volhouden dat ambtelijk obesitas oké is. “We moeten naar grotere gemeenten, want die zijn berekent op de taken waar ze voor staan”. Eh, nee dus. Ik wil een atletische overheid die slank en vitaal op mij overkomt. Die er vlot bij is als ze nodig is. Die meehelpt haar gemeenschappen te faciliteren om te bereiken wat zij nastreven. Die het goede voorbeeld is voor haar burgers en meebeweegt op de golven van de maatschappelijke dynamiek. Geen overheid die onnodig zwaar is als gevolg van overmatige regel- en bemoeizucht (lees vetzucht). Te vaak op voorhand al aangeeft dat wetten/regelingen niet tijdig geïmplementeerd kunnen worden. Hou alsjeblieft op zeg. Ik wil gewoon een kleine gemeente vlakbij en geen moloch op afstand. Verder afvallen, minder groot en minder uitgaven per inwoner. Dat wil ik, daar stem ik op.

a. middelveld / senior adviseur
Ht is heel gemakkelijk om het aantal banen af te zetten tegen het aantal burgers. Dat zou ook makkelijk kunnen met betrekking tot het aaantal werknemers in het bedrijfsleven tegen het aantal ambtenaren per gemeente en zo kan je allerlei leuke feitjes maken. maar wat betekenen die cijfertjes . een grote gemeente heeft doorgaans niet hetzelfde takenpakket, maar heeft meer en andere vormen van cultuur, onderwijs, overlastproblematiek en taken in verband met een centrumfunctie. Wie zich alleen door cijfertjes laat leiden en niet kijkt wat de werkelijke betekenis daarvan is lijdt aan kortzichtigheid
Wouter van Damm
Albert, ik neem aan dat je op mijn commentaar reageert. Dank daar voor. Kort gezegd vind je het gemakkelijk om op een enkel verhoudingsgetal af te gaan. Wie dat wel doet lijdt aan kortzichtigheid. Immers grote gemeenten hebben an sich meer taken o.a. als ge volg van de centrumfunctie. Dan heb je mij niet goed begrepen. Ik streef naar gezonde gemeenten met een atletisch gestalte. Om daar te komen zouden gemeenten (net als gewone mensen met overgewicht) een zorgvuldig programma van afslanken en bewegen moeten volgen. Waarbij bewegen in het geval van de gemeente synoniem is voor ontwikkelen. Waardoor zij vanuit haar vitale gestel, door burgers gekozen, leidend mag zijn om hen mee te nemen op de golven van maatschappelijke dynamiek. Zoals je inmiddels verneemt laat ik mij niet enkel leiden door cijfertjes, maar door de leidraad van een vitale overheid. Cijfers fungeren in mijn gedachtegang als algemene maat en niet meer dan dat. O ja, en dan nog even dit. Zolang ik nog dit soort filmpjes tegenkom, is mijn gedachte zo gek nog niet. In ieder geval gespeend van kortzichtigheid. http://www.youtube.com/watch?v=3QeuaV-1sWs . En nu niet zeggen dat dit een incident is. Want dan leidt degene die dat zegt aan organisatieblindheid. Da’s letterlijk en figuurlijk kortzichtig. Dat dan weer wel.
Pierre / ambtenaar
@Wouter

Beetje zwak om er een filmpje bij te zoeken van 7 jaar oud. Ook de commentaren bij dat filmpje gelezen?

Vind ik toch een beetje kortzichtig....
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Uitgaande van het hanteren van 'de trap op/trap af' methode voor het bepalen van de omvang van het Gemeentefonds snap ik deze bezuinigingsdrift van gemeenten niet zo goed. Sinds 2007 (bankencrisis) heeft het Rijk alleen nog maar meer geld uitgegeven en alleen maar omgebogen (dus nog geen cent bezuinigd). Er is dus alleen maar méér geld van het Rijk naar de gemeenten gegaan. Ombuigen dat hadden de gemeenten vanaf 2007/2008 ook kunnen doen. Bezuinigen op personeel zou derhalve helemaal niet nodig moeten zijn, vooral ook gelet op de komende drie decentralisaties in het Sociale Domein.
Rolie Groninger / consultant
Hoe zich dit verhoudt met het overhevelen van taken naar de eerste overheid is mij een compleet raadsel. Een besparing van zo'n 45 miljoen. Hangt dit prijskaartje en wellicht meer aan de zo gepromote participatiesamenleving?
henk
Ik ben ok voor minder ambtenaren en dus ook voor:

- een slecht riool en weg beheer

- geen openbaar groen

- illegale bewoning

- illegale bebouwing

- geen controle op uitkeringen

- geen zorgtaken

- geen sport en recratievoorzieningen

- geen parkeerplaatsen , maar gewoon parkeren op de stoep

- honden die gewoon op de stoep poepen,

Etc

Advertentie