of 59045 LinkedIn

Gemeente ontzegt ambtenaren profijt Generatiepact

Slechts een op de 15 gemeenten biedt een ouderenregeling aan zoals het Generatiepact. En dan nog worden de voordelen niet goed aan de ambtenaren uitgelegd.

Ambtenaren krijgen geen goede voorlichting over de ins en outs van het Generatiepact. Hierdoor weten veel oudere ambtenaren niet dat er gunstige regelingen zijn wanneer ze een stapje terugdoen. Ook grijpen gemeenten zo naast de mogelijkheid om budgetneutraal jonge ambtenaren aan te nemen. En dat zijn veel gemiste kansen voor de organisatie, de werknemer én voor werkloze jongeren.

Kwaliteit van leven
Bijna alle ambtenaren denken wel eens aan de mogelijkheid om op hun 65e te stoppen met werken in plaats van op hun 67e. Consequentie is dat ze twee jaar volledig moeten overbruggen en interen op hun pensioen, een dure oplossing. Maar vrije tijd en kwaliteit van leven wordt tegenwoordig veel belangrijker gevonden dan vijf à tien jaar geleden, zo blijkt. 
‘En als we ze dan voorrekenen dat doorwerken tot je 67e op halve kracht financieel best aantrekkelijk is, reageren ze meestal heel enthousiast,' vertelt Hans van den As, Generatiepact-deskundige bij PROambt.


Realistisch

Hij rekent voor dat er scenario's zijn waarbij de ambtenaar bij 50 procent werken, nog zo'n 78 procent van het inkomen kan incasseren. 'Werknemers van tegenwoordig zijn ook wat realistischer,’ vertelt hij. ‘Ambtenaren vinden dat regelingen niet uitsluitend voor rekening van de werkgever hoeven te zijn, ze accepteren dat ze zelf ook een beetje moeten inleveren als ze minder uren gaan werken in het kader van het Generatiepact. Alle seinen op groen voor deze ouderenregeling zou je denken. Maar het ligt wat ingewikkelder.


Oud ambtenarenkorps

Bij veel gemeenten is ingrijpen broodnodig, het ambtenarenapparaat veroudert namelijk in rap tempo.  Was de gemiddelde leeftijd in 2010 nog gemiddeld 45,8 jaar, in 2014 steeg het naar 48,1 jaar volgens de Personeelsmonitor. Het Generatiepact is een afspraak tussen werkgever en werknemer met als doel om de gemiddelde leeftijd van het gemeentehuis naar beneden te brengen. Oudere ambtenaren kunnen ervoor kiezen wat minder te gaan werken. De organisatie kan hierdoor besparen op loonkosten en investeren in jong bloed. De gemeente compenseert een deel van de uren die deze mensen inleveren. Het andere deel is voor rekening van de ambtenaar maar er zijn hierbij ook opties om het salaris aan te vullen met het ABP Keuzepensioen. Gemeenten zijn vrij om zelf een Generatiepact op te stellen dat past bij de organisatie, het personeelsbestand en de financiële ruimte. Ze kunnen zelf de minimale leeftijd van deelnemers bepalen, het aantal jaren van deelname, de in te leveren uren en het te compenseren deel van het salaris.

1 op 15 gemeenten 

Het lijkt dus een win-win-win-situatie, toch doen nog maar weinig gemeenten mee met het Generatiepact, zelfs de 100.000+ gemeenten laten het massaal afweten. Amper 1 op de 15 gemeenten heeft een regeling om oude(re) ambtenaren minder te laten werken en er jonge medewerkers in plaats voor aan te trekken. Dat bleek onlangs nog uit een inventarisatie van de bestaande generatiepacten door het A+O fonds Gemeenten. En ook als ze wel meedoen dan verschilt de betrokkenheid van de gemeenten extreem. Zo zijn er gemeenten waar slechts 10 of 20 procent van de ambtenaren in de doelgroep meedoen. En daar ligt ook een opdracht voor de gemeentelijke organisatie, vindt Van den As. ‘Een goede uitleg over de regeling is cruciaal en je moet het wel een beetje verkopen. Uitleggen dat wanneer je niet stopt op je 65e maar gedeeltelijk doorgaat tot je 67e, je pensioen omhoog gaat bijvoorbeeld.


Goede voorlichting

Hij vervolgt: ‘Om onbegrijpelijke redenen leggen veel gemeenten die taak neer bij de salarisadministratie, en die zien vaak niet die belangrijke voordelen. Hierdoor haken mensen helaas ten onrechte af, omdat ze denken dat ze er op achteruit gaan of risico lopen, wat dus niet zo is. Organiseer daarom goede voorlichtingen hierover aan individuele ambtenaren, maak uitgebreide berekeningen met de beschikbare tools. De kans is groot dat de deelnamegraad omhoog schiet, de ambtenaren blij zijn en er meer ruimte komt in de formatie.’

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 11 (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

GERELATEERDE ARTIKELEN

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk op
De gemeente is de slechts denkbare werkgever. Een fatsoenlijke cao en personeelsbeleid ontbreekt. Ook komen er steeds meer gemeentes waar men elkaar intern de baantjes toeschuift en reorganisatie afspraken omzeilt door dit nu organisatie aanpassingen te noemen.
een generatie pact past hier niet bij!
Door Bart op
Volgens mij is er al een soortgelijke regeling voor mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten. Bij Bavaria wordt er al gebruik gemaakt van de generatieregeling, waarbij oudere personeelsleden minder gaan werken. Dit lijkt mij toch iets voor mensen met een zwaar lichamelijk beroep, waarbij er ruimte is voor jonger personeel...
Door Jeannette op
En weer een verhaal van BB over het feit dat je met 48 oud bent. Schande. En nog grotere schande om eerst te beslissen dat mensen tot hun 67 ste moeten blijven werken en dan regelingen gaat bedenken om ze er eerder uit te schoppen. Eerst nadenken overheid en dan pas doen. Hoe moeten de mensen die zwaar lichamelijk werk doen dit toch oplossen. Daar hoor je niets meer over dat er voor hen een regeling getroffen zou worden zodat ze eerder zouden kunnen stoppen omdat het lijf op is.
Door Youp op
Ook managers, e.d. Lopen rond met riante toezeggingen en afspraken.
Door Peter op
Er zijn gemeentesecretarissen die in hun contract hebben staan dat ze op 63 jarige leeftijd mogen vertrekken met behoud van salaris !
Door Gepensioneerd (Gepensioneerde) op
In de eerste plaats heb ik te doen met de mensen die door moeten tot hun 67e jaar. Als je goed fit bent en ook niet in een stressvolle situatie zit, is het misschien nog om te doen. Maar velen beginnen op die leeftijd toch met kwalen, die veelal belastend kan zijn bij de uitvoering van hun taak. De ouderen hebben hun steentje bijgedragen en geef hoge prioriteit aan de werving van jongeren. Zij kunnen nu nog goed worden ingewerkt door de ouderen. Als gemeenten dit nalaten, dan voorspel ik, dat er een groot probleem gaat ontstaan bij de uitvoering van taken. Ik vind het maar makkelijk om te zeggen, dat door de vergrijzing de pensioenpotten ontoereikend zijn. Geef de ouderen de gelegenheid om nog van hun laatste jaren te genieten. Zij begonnen op hun 14e jaar met werken en tegenwoordig is dat 10 jaar later.
Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Het laat zien dat veel gemeentes een rammelend personeelsbeleid voeren. Het schort aan een loopbaan georiënteerd personeelsbeleid. Gelukkig heb ik zelf betere ervaringen en ik geniet van deze vorm van deeltijdpensioen. ik heb voor 21 uur per week een leuke baan, ervaring en vakmanschap wordt nu op een betere en rustigere manier over gedragen en ik woon nu vier dagen per week in een stille hoek van Zeeuws-Vlaanderen. Ik ervaar het werk nu weer als prettig en uitdagend. Ik begrijp dat de VUT onbetaalbaar was geworden; verdomd jammer is dat ik mij er zelf groen en geel voor betaald heb toen ik op jongere leeftijd in een goed betaalde baan in het bedrijfsleven werkzaam was. In het regeringsbeleid heb ik gewoon weinig vertrouwen meer. Aan de AOW heb ik meer dan 40 jaar betaald en ineens ontvang ik mijn uitkering met een stevige korting twee jaar later. Zo is het ook ridicuul met de zware bezuinigingen in de zorgsector dat creatief samenwonen financieel wordt gestraft in de AOW. Hoogtijd dat het kabinet Rutte eens valt.
Door Jan op
De VUT (FPU) was zo gek nog niet... Komen ze nu pas achter.
Door Hans (afdelingsmanager) op
Kom op, je hoeft toch niet af te wachten tot je werkgever iets voor je regelt!? Mensen en vakbonden kunnen dit toch ook lokaal op de agenda zetten. Als je een goed verhaal hebt en ook de pluspunten voor de werkgever laat zien, is het vaak snel geregeld.
Door Bob (Ambtenaar) op
Een recessie die op de arbeidsmarkt nog steeds niet achter de rug is, herhaalt roepen (= reclame) dat een werknemer van boven de 40 oud is terwijl tot 67 gewerkt moet worden en dat je boven de 40 bijna niet meer aan een vaste baan komt maken het risico voor 40 plussers veel te groot om van baan te wissellen. Niet zo gek dus dat iedereen (ook niet ambtenaren) boven de 40 blijven zitten waar ze zitten en vooral niet bewegen. De hypotheek moet toch betaald en de kinderen moeten toch gevoerd en naar school.