Advertentie
carrière / Nieuws

'Ambtenaar moet vaker initiatief nemen'

Het werk van gemeenteambtenaren gaat ingrijpend veranderen. Werkgevers gaan niet alleen meer sturen op resultaten, ook verwachten ze meer initiatief (en zelfsturing) van de ambtenaar. Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek van JS Consultancy onder twaalf gemeentesecretarissen. Gemeentelijke werkgevers zullen hun medewerkers moeten leren om te gaan met verandering en onzekerheid.

30 september 2013

Het werk van gemeenteambtenaren gaat ingrijpend veranderen. Werkgevers gaan niet alleen meer sturen op resultaten, ook verwachten ze meer initiatief (en zelfsturing) van de ambtenaar. Deze moet vooral om kunnen gaan met verandering en onzekerheid.

Zakelijkere relatie met de medewerker

Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek van JS Consultancy onder twaalf gemeentesecretarissen. Gemeenten willen met name toe naar een meer verzakelijkte relatie met de medewerker. De ambtenaar wordt meer ruimte gegeven en fouten maken mag, maar er komt wel een zogeheten aan- en afspreekcultuur. ‘Dat is lastig, want het zit niet in de genen’, aldus Martine Peper, senior organisatieadviseur HR en Ontwikkeling bij JS Consultancy.

Manager moet niet louter managen

Anders gezegd, er wordt in de stad- en gemeentehuizen gestreefd naar een professionelere manier van werken. Veel sterker moet er volgens de algemeen directeuren worden nagedacht over de doelstellingen van de gemeente op alle niveaus. Managers moeten niet louter managen, maar ook toegevoegde waarde hebben op het proces. Gemeentelijk beleid op het ene terrein wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan beleid op ander terrein. ‘Het organiseren van samenwerking wordt belangrijk’, aldus Peper.

Inhoudsgerichte manager werkt belemmerend

Afdelingen zijn straks zo ingericht dat ze op meerdere beleidsonderwerpen inzetbaar zijn. Algemeen geldt dat er behoefte is aan generalisten en procesmatige, integrale en op samenwerking gerichte denkers op managementniveau. Te zeer inhoudsgerichte managers worden daarbij als een belemmering voor de gewenste mobiliteit gezien. Op de niveaus daaronder opereren de vakspecialisten.

Bijna alle gemeenten zijn zich bewust van de noodzaak om te werken aan een ander profiel van de ambtenaar. Die ambtenaar beheerst niet alleen zijn vak qua kennis en kwaliteit, maar kan ook samenwerken en kennisdelen, is proactief, zelfsturend en ondernemend. ‘De ambtenaar moet ook gaan denken vanuit het perspectief van de toegevoegde waarde aan de hand van de vraag: heeft de burger hier wat aan?’, zegt Peper. ‘Die manier van denken – en niet regelgeving – wordt leidend.’

Flexibiliseren arbeidsvoorwaarden must

De gemeentelijk werkgevers geven in het onderzoek aan dat het zeer belangrijk is om de arbeidsvoorwaarden te flexibiliseren. Peper: ‘Concreet betekent dat dat de baangarantie op de schop moet. Baanzekerheid vervalt, er voor terug komt werkzekerheid. Daarbij hoort dat er in plaats van op basis van het aantal dienstjaren meer wordt beloond op basis van mobiliteit: wat heb je al gedaan? Welke initiatieven heb je al genomen?’

Leren omgaan met onzekerheid

Gemeenten worstelen vrijwel allemaal met strategische personeelsplanning en de zogeheten vlootschouw, instrumenten die dienen om inzicht te krijgen of ze de juiste mensen in dienst hebben met het oog op de (toekomstige) opgaven. Veel gemeenten blijken daar nog niet aan begonnen, met name omdat het gezien alle onzekerheden op het moment lastig is om echt de strategische opgave van een gemeente voor de komende jaren te benoemen. Alle gemeenten richten zich intussen wel op vormen van samenwerking in de regio. Peper: ‘Gekoppeld aan de mate van onzekerheid met betrekking tot alles wat er op hun afkomt (bezuinigingen, nieuwe taken op het gebied van jeugd, zorg en werk en herindelingen) is een terugkerende oproep: leer medewerkers om te gaan met verandering en onzekerheid.’

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

mark / ambtenaar
Mijn halve werkbare leven in het bedrijfsleven doorgebracht.

Nu sinds een aantal jaren bij de gemeente. Wat mij opvalt is de afrekencultuur vanuit de raad naar het college en vanuit het college dan naar de ambtenaren. Het college staat niet voor de ambtenaren. Dus fouten maken mag niet, zolang er geen cultuurverandering plaatsvindt in de raad en het college.
Gerlin
'leer medewerkers omgaan met verandering en onzekerheid'.......... En dat terwijl managers toch veelal toetsen en rustig worden van erg 'blauwe' (GROTIK) rapportages. Bij ons op de werkvloer wordt vooral buiten het zicht van de managementlaag erg ondernemend gewerkt, maar dit moet je vooral niet te hard roepen, want dan loop je het risico dat je in de scope van het managament belandt en je aangestuurd wordt en afgerekend op het kleuren BINNEN de lijntjes. Het PETER-principle is is helaas in veel overheidsorganisaties wat mij betreft iets waar nu eerst eens op gestuurd moet worden, want met een goede, inspirerende leider die voldoende ruimte biedt, is er denk ik voldoende startpotentieel aanwezig om die ondernemende geest helemaal uit de fles te laten komen!
Do
Wanneer de politiek zich ook weer bezig houdt met wat goed is voor haar burgers in plaats van alleen naar de korte termijn te kijken en voor eigen hachje te gaan zijn ambtenaren meer dan bereid eigen initiatief te nemen en meer samen te werken. Telkens weer zitten wij gevangen in de waan van de dag. De poltiek zelf zal meer bedrijfsmatig en dus doelmatiger moeten gaan werken, wij willen wel!
Frank Zuylen / adviseur
De schoorsteen bij JS Consultancy moet kennelijk ook roken. Zo'n onderzoekje genereert weer nieuwe opdrachten, want JS zegt dat de medewerkers moeten veranderen, en dat kan natuurlijk het best door deze consultant begeleid worden.

Weet JSC eigenlijk wel hoe het er werkelijk aan toe gaat op de werkvloer van gemeentelijke organisaties? Of blijven ze met het verzamelen van hun informatie vooral bovenin de organisatie hangen, bij de potentiële opdrachtgevers zoals gemeentesecretarissen.
Leon / Jurist
‘De ambtenaar moet ook gaan denken vanuit het perspectief van de toegevoegde waarde aan de hand van de vraag: heeft de burger hier wat aan?’, zegt Peper.



Na het lezen van het artikel, denk ik: "Wat is het belang van JS Consultancy hierin?" Vervolgens lees ik: ‘Concreet betekent dat dat de baangarantie op de schop moet.'



Plots wordt alles helder.



Go-lid
Hahaha, maar niet te veel initiatief ... De reacties zeggen genoeg ...
Martine Peper / senior organisatieadviseur HR Ontwikkeling
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties! Het artikel roept verschillende gedachtes op en adresseert daarmee meerdere perspectieven die nodig zijn om grip te krijgen op wat er nu eigenlijk aan de hand is. Het is dan ook geen thema waarin er een waarheid is die vanzelfsprekend leidt tot een duidelijke koers.Graag zou ik met jullie allen hier verder over doorpraten.

Het artikel waar jullie op gereageerd hebben duidt slechts een greep uit de onderzoeksresultaten. Indien jullie meer willen weten, nodig ik jullie van harte uit om contact op te nemen met JS consultancy en het volledige rapport op te vragen. Veel leesplezier wens ik jullie toe en wie weet, tot ziens! Martine Peper
Peter van der Amsten / Voorlichter
"Mensen kunnen en willen wel veranderen, maar niet veranderd worden!'. Omdat het in een rapport staat, wordt het nog niet aannemelijk gemaakt en omdat het aannemelijk is (en niet urgent) wordt eht nog niet gedaan.

Ik vind het bijzonder generalistisch opgeschreven alsof 'de ambtenaar' bestaat en 'alle ambtenaren' vanuit dezelfde passie, drijfveren en waarden werken.

Evenals in het bedrifjsleven zijn er mensen die meer en minder initiatiefvol zijn (kleur rood of blauw), besluiten durven nemen (leiderschap tonen) , voorop durven lopen en innovatief zijn (geel). Dat de risiconemers wat vaker in het bedrijfsleven zitten, heeft alles te maken met het bestuurlijk-politieke bestel, de bureaucratie en de in toenemende mate verjuridisering en alles onder controle willen houdende overheidsorganisaties, met de politieke bestuurders voorop. Mensen willen beste wel. 'Je hoeft geen ondernemer te zijn om ondernemend te zijn', echter, je moet wel de ruimte durven nemen en krijgen, de juiste coach hebben als leidinggevende. Daarnaast hangt het af van je persoonlijke drijfveren, waarden, talenten, ambities en kwaliteiten. Meer zelfbewustzijn dus en dat is precies hetgeen nauwelijks aandacht krijgt binnen gemeentelijke organisaties. Misschien daar eens mee beginnen?!

Jan / Ambtenaar bouw- en woningtoezicht
Voor deze baan heb ik 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, nu ruim 10 jaar als ambtenaar. In sommigereacties zie ik herkenning. Vaak herken ik critiek op ambtenaren zoals bureacratie etc. Op het bedrijfsleven is ook genoeg aan te merken, maar voor de insteek van Martine valt wat te zeggen. Momenteel doe ik bouwplantoetsing, soms ook inspectie (omdat ik opzichter geweest ben). Ook heb ik ervaring met calculatie en bestekschrijven. Vanwege mijn verleden doe ik ook wel aanbestedingen, nieuwbouw, sloop of monumenten. Monumenten valt ook onder mijn hoede en politiekeurmerk. Het onderhoud voor ons kantoor doe ik er bij. Daar is veel onderhoud aan. Binnen de mogelijkheden van het buget ieder jaar de nodige aanpassingen en het onderhoud. Omdat het crisis is komen er minder bouwplannen binnen, vandaar dat ik mijn werk wat uitbouw. Het was voor mij best wennen in deze omgeving. Zelfs aannemers zeiden jij hoort hier niet. Als mensen haast hebben met een aanvraag komt men naar mij toe. Wij werken voor vier gemeenten als gemeenschappelijke regeling. Vaak is het ook een machtspelletje bij de gemeente. Ik vraag mij wel eens af of men beseft dat men bestaat bij de gratie van de burger, die betaalt. Een beetje no nonsens zou inderdaad geen kwaad kunnen. Toch loop je dat risico in iedere beroepsgroep Martine. Uiteindelijk maakt het geen bal uit wat je doet, het is meer kan je er een gevoel bij krijgen en met het plezier komt ook de kwaliteit. Bijna 10 jaar ben ik gedetacheerd geweest, dan denk je wel eens: 'hoe zou dat zijn voor iemand die al 35 jaar op dezelfde plek zit?' Je leert daar schakelen en dat is iets wat de komende generatie beter oppakt. Let wel, zij zijn nog geen 30 jaar verder. Hoe het dan met hen gesteld is daar vrees ik wel eens voor, misschien wordt ik teveel ambtenaar?
loe / zelfstandige
Niet werken volgens de letter van de wet maar vooral naar de bedoeling!!

Geen overbodig werk doen!

Als ambtenaar denk ik wel eens:"als de helft van de ambtenaren naar huis zouden gaan zouden we wel doelmatig MOETEN werken!
Haantje
Als we nou ook eens, behalve zelfsturende ambtenaren, zelfsturende burgers (binnen de wet- en regelgeving) in dit land hadden dan zou dat mooi zijn. Zelfsturend zijn ze soms wel maar dan op een wijze waarin ze alleen zelf profiteren. En je raadt het al; dan moet de Overheid weer ingrijpen. En zo gaat het al jaren. De Overheid laat los, de burgers gaan los, de Overheid grijpt weer in (meestal te laat) enz.. En ambtenaren zijn net mensen; geef ze de vrijheid dan gaan ze alle kanten op. De vraag is dan of de Overheid op deze wijze effectief beleid kan voeren. Sturing is nodig om ergens te kunnen komen.
JJMoes
En weten de algemeen directeuren/secretarissen al wat zelfsturing is , het nemen van initiatief en het hebben van een tenminste basale vakkennis met bijbehorende diploma's? Of draait het gemeente-schip nu op basis het zoveelste probeersel op de klippen? En dan nog een vraagje:wordt JS Consultancy de nieuwe goeroe in barre tijden?
M.Stevens / hrm adviseur
Het is goed om mensen te betalen voor de kwaliteit van hun bijdragen aan de output/outcome van de organisatie. Elke relatie tussen salaris en mobiliteit is zot. Burgers willen ambtenaren niet belonen omdat ze jobhoppen of leuk flexibel zitten te wezen in projectgroepen.

Het is ook raar, Martine, om weer naar medewerkers te wijzen "zij moeten leren omgaan met onzekerheid en verandering" in een tijd dat managers alles uit de kast trekken om hun onzekerheden te reduceren door medewerkers o.a. te confronteren met procesmanagement (waarbij je nooit weet waarop je afgerekend wordt), dreiging met afnemen van statusvolle werkzaamheden, loonsverlagingen, demotie en ontslag.
criticus
Toch grappig: enerzijds noemt het artikel dat er meer een afspreekcultuur moet ontstaan, maar anderzijds dat belong gebeurd op basis van mobiliteit.

Als je het eerste wil, moet je niet mobiliteit, maar prestatie belonen. Mobiliteit zegt (gezien de vele rondhobbende interimmers, die veelal meer vernielen, dan presteren) helemaal niets.
Piet Westland / Geen
Wat doen we met al die leidinggevenden die geen enkel in initiatief dulden ?
Liever vandaag nog dan morgen
Ik word zo verschrikkelijk moe van dit soort berichtgeving.

Ik heb het al vaker opgemerkt: is BB verworden tot een platform van reclameuitingen van bureautjes zoals ...

En kunnen de " gezellige" foto's van het kantoorloos werken in Overschie worden verwijderd. Ik vind het erg slecht voor ons imago, gezellig kletsen bij de tennisbaan.
Advertentie