Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

‘Het klimaatbeleid is te technocratisch’

Onderzoek van de Vrije Universiteit en het PBL met honderd rijksambtenaren.

01 mei 2024
Activisten van Extinction Rebellion bekladden begin april het ministerie van Economische Zaken en Klimaat met roze verf.
Activisten van Extinction Rebellion bekladden begin april het ministerie van Economische Zaken en Klimaat met roze verf.ANP

Vanuit de gedachte dat goed klimaatbeleid alleen maar geboren kan worden uit een getransformeerde beleidscultuur, deden zo'n honderd rijksambtenaren de afgelopen twee jaar mee met de Lerende Evaluatie Klimaatbeleid. Het gaat om de ministeries van Economische Zaken, Landbouw, Infrastructuur en Waterstaat, Onderwijs, en Volksgezondheid. Na twee jaar praten en denken, ligt er een eindrapport van de Vrije Universiteit en het Planbureau voor de Leefomgeving. 

Directeur Concernstaf / Plaatsvervangend Griffier - Tweede Kamer der Staten-Generaal

Bestman - Bestuur & Management in opdracht van Tweede Kamer der Staten-Generaal
Directeur Concernstaf / Plaatsvervangend Griffier - Tweede Kamer der Staten-Generaal

Senior jurist

Zorginstituut Nederland
Senior jurist

Niet sectoraal denken

Een alomvattend dossier als het klimaatbeleid vergt meer van zowel bestuurders als ambtenaren dan kleinere maatschappelijke uitdagingen. Allereerst is samenwerking belangrijker. De reden is dat het klimaatbeleid op zowat alle ministeries landt. Neem de elektrificering van de samenleving: die raakt bijvoorbeeld mobiliteit (de elektrische voertuigen waar het ministerie van I en W mee bezig is), maar ook de warmtepompen (waar de ministeries van BZK én EZK zich over buigen), de industrie (EZK), en de glastuinbouw van het landbouwdepartement.

Wordt er toch sectoraal gewerkt, dan ontstaat er het gevaar van onderlinge concurrentie (zoals een wedijver tussen ministeries om de schaarse capaciteit van het stroomnet) of doemen blinde vlekken op, zoals de netcongestie. De verantwoordelijkheid voor systeemvraagstukken die grenzen van sectoren overstijgen is niet belegd’, schrijven de onderzoekers. ‘Dit was bijvoorbeeld het geval bij het tijdig voorzien in de benodigde netcapaciteit voor de transitie, waardoor dit systeemvraagstuk tussen wal en schip viel.’

Kritiek op Financiën

Het contact tussen ambtenaren van de ministeries loopt soms stroef, blijkt uit de gesprekken. Opvallend is de kritiek die het ministerie van Financiën krijgt, waarvan er geen ambtenaren waren aangeschoven. Daar hadden ze geen tijd voor, ook na herhaaldelijk vragen niet. Contact krijgen met het departement zou moeizaam zijn. ‘Zo hebben beleidsmedewerkers bijvoorbeeld behoefte aan afstemming met FIN over de afbouw van het degressieve belastingtarief op energie (zodat grootverbruik van fossiele brandstoffen onaantrekkelijker wordt), maar dit gesprek komt niet van de grond’, staat in het eindrapport.

Langetermijndenken

Wat klimaatbeleid als tweede vraagt, is langetermijndenken. Maar de bestuurlijke cultuur is vaak anders. De onderzoekers roepen ambtenaren op zich uit te spreken tegen de ongeschreven regels van de beleidspraktijk. Die ‘schrijven voor om snel en effectief te reageren en ten alle tijden beschikbaar te zijn voor de politiek (bijvoorbeeld in de vorm van reageren op Kamervragen) en ervoor te zorgen dat de minister uit de wind blijft.’ Zo verwordt het bestuur tot crisismanagement, waarbij van crisis naar crisis wordt gesprongen. Dat is niet naar de zin van de beleidsmedewerkers zelf, observeerden de onderzoekers.

Een leercultuur

Een derde punt dat het rapport beklemtoont, is het belang van een leercultuur in plaats van een afrekencultuur. Maar, stelt het rapport: ‘Voor stilstaan en reflecteren op de opgave is op dit moment nog weinig ruimte en tijd, zo ervaren beleidsmedewerkers in het klimaatbeleid. ‘‘Snelheid boven alles, reflectie komt later’’ is het adagium.’ Daarnaast is het niet populair om eerder ingezet beleid bij te sturen. De angst is een afkeurend oordeel van de buitenwereld.

De reden zou het risico zijn ‘dat in de politieke en/of publieke beeldvorming bijsturing wordt beschouwd als inconsistent of onbetrouwbaar beleid – al dan niet uitvergroot door de media –, waardoor aanpassingen moeilijk te verantwoorden zijn richting politiek en samenleving.’ Die vrees om afgerekend te worden, belemmert het maken van keuzes. De bestuurlijke hang naar het meest doelmatige beleid geeft een blijvende honger naar meer informatie. ‘De rationele benadering veronderstelt immers dat problemen volledig te kennen en te managen zijn, dat complexe problemen behapbaar kunnen worden gemaakt door ze op te splitsen in beheersbare delen, en dat er, mits er maar genoeg onderzoek wordt gedaan, uiteindelijk zekerheid komt over de best te bewandelen route’, schrijven de onderzoekers.

Klimaatbeleid: technocratisch

Een vierde nadruk die de onderzoekers leggen, is het belang van het betrekken van de samenleving. De beleidsmedewerkers die aan de gesprekken deelnamen, ervaren een kloof tussen hun beleid en de burger. Een belangrijke reden is het technocratische gehalte van het klimaatbeleid, dat de suggestie wekt waardenneutraal te zijn. Dat doet geen recht, zeggen de onderzoekers, aan de gevoelens die in de samenleving kunnen borrelen en gisten. Een gevaar is dan: burgers die afhaken, die het klimaatbeleid niet meer vatten en zich in het nauw gedreven voelen. De onderzoekers zien heil in participatie: ‘Burgerfora of intermediaire platforms, zoals het Nationale Platform Klimaat, kunnen een geschikt instrument zijn om dit gelijkwaardige en open gesprek te voeren.’

Een bijkomend probleem is echter dat de beleidsmedewerkers van de ministeries niet het idee hebben van hun klimaatbeleid een aanlokkelijk verhaal te kunnen maken en slechts de indruk wekken de burger van zijn verworvenheden te willen ontdoen, ‘zij het door hoger wordende kosten voor energie, zij het door de consumptie van vlees of vlieggedrag ter discussie te stellen.’

Coalition of the willing

Ook ambtenaren van decentrale overheden kunnen kampen met alle bovenstaande vraagstukken. Het rapport noemt de provincies en gemeenten bovendien expliciet als het gaat om het betrekken van de samenleving bij het klimaatdossier. Gevestigde bedrijven, organisaties en marktpartijen vinden relatief makkelijk hun weg naar de beleidstafels. Dat geldt minder snel voor burgers en partijen van buiten de status quo, die wel degelijk vindingrijke ideeën kunnen hebben. ‘Door de beweging groter te maken kan een coalition of the willing ontstaan die systeeminnovatie aanjaagt.’

Als voorbeeld beschrijven de onderzoekers de Noord-Hollandse gemeenschap LiberTerra, bestaand uit biobased tiny houses bij recreatiegebied Geestmerambacht. ‘De bewoners bouwen energieneutraal en bieden ruimte voor educatie over biobased bouwen en het toepassen van duurzame technologie. Ook onderhouden ze een voedselbos.’ Zonder de overheid, zowel gemeente als provincie, was dit niet van de grond gekomen, denken de onderzoekers.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P. Smit
"...het technocratische gehalte van het klimaatbeleid, dat de suggestie wekt waardenneutraal te zijn. Dat doet geen recht, zeggen de onderzoekers, aan de gevoelens die in de samenleving kunnen borrelen en gisten."

Precies, want steeds meer burgers krijgen door dat ze worden belazerd. We hebben op sommige vlakken een grondstoffenprobleem maar geen CO2-probleem. We hoeven helemaal niet van abiotische brandstoffen af, het verbranden hiervan heeft geen meetbaar (negatief) effect en er is bovendien een onuitputtelijke voorraad van. Stoppen met gebruik van abiotische (brand)stoffen kán helemaal niet want ze zijn onmisbaar in onze maatschappij voor bijvoorbeeld medicijnen. Ermee stoppen betekent (energie)armoede en terug naar de middeleeuwen, zéker wanneer de Atlantische golfstroom naar verwachting binnenkort omkeert en het hier veel kouder wordt. Maar dat is kennelijk waar de elite ons op wil trakteren.
R. D.
1. ''abiotische brandstof'' is geen gangbare term. De term 'abiotisch' wekt de suggestie dat er brandstoffen zijn die door niet-biologische processen zijn ontstaan, dus niet onze huidige fossiele brandstoffen die wel van biologische oorsprong zijn.
2. Er is wél een Co2-probleem. Ontkennen heeft geen zin en gelukkig bent u een (domme) minderheid.
3. Je wekt de suggestie dat de Atlantische golfstroom ''binnenkort'' omkeert. Dit kan inderdaad gebeuren rond 2050. Tot die tijd is er dus alle tijd om voor te bereiden op deze gebeurtenis. Isoleren en efficiënte warmteproductie (dus niet met gas!) is juist belangrijk mocht dit inderdaad gebeuren, gek he dat hier dus nu al op gestuurd wordt.
4. Dat de atlantische golfstroom kan gaan omkeren is juist een gevolg van klimaatverandering veroorzaakt door een te hoge uitstoot van o.a. Co2.

En jouw opmerking over ''de elite'' laat zien dat je waarschijnlijk gelooft in allerlei onzinnige complottheoriën die ''de elite'' afschilderd als een gevaarlijke groep die tegen '''het volk'' is. Eng mannetje ben je.
P. Smit
Dat u abiotisch niet begrijpt wil niet zeggen dat het niet bestaat:
https://www.frontnieuws.com/het-grote-oliecomplot-het-is-al-sinds-het-einde-van-wwii-bekend-dat-olie-geen-fossiele-brandstof-is-het-is-abiotisch/
https://www.youtube.com/watch?v=zSff0pwc1Xc
http://www.minsocam.org/msa/rim/RiMG075/RiMG075_Ch14.pdf

2. Iemand dom noemen terwijl je het 'probleem' zelf niet doorhebt is pas dom:
https://rclutz-com.translate.goog/2020/05/25/pick-your-a-team-arrhenius-or-angstrom/?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
https://rclutz-com.translate.goog/2024/04/18/why-so-obsessed-with-decarbonizing/?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
Weet u hoeveel CO2 er in de lucht aanwezig is? De meeste mensen die ik dat vraag hebben géén idee! Het is op het ogenblik circa 420 p/m oftewel 0.042%. Bij minder dan 200 p/m gaat alle leven op aarde dood. Meer CO2 zorgt voor meer plantengroei dus zolang kwekers tot wel 1500 p/m in hun kassen spuiten om hun gewassen beter te laten groeien zeg ik dat wij geen CO2-probleem hebben. Bovendien: hogere temperaturen veroorzaken meer CO2 en niet andersom. Zelfs als de huidige hoeveelheid CO2 zou verdubbelen geeft dit een maximale verhoging van 0,7C. Voor die dubbele hoeveelheid CO2 hebben wij niet genoeg abiotische brandstoffen op aarde om dat te bereiken: https://www.youtube.com/watch?v=amha4-JFcLo
3. Niemand weet wanneer de AMOC zal stoppen of omkeren maar die kans is er zeker wel, waarbij hoeveelheidCO2 van geen enkele invloed is. Dat we dan niet zonder brandstoffen of kernenergie kunnen is evident. Of wilt u liever terug naar leven zoals in de middeleeuwen?
4. Stop met u te laten belazeren door de elite.
T. Simpelmans
Aan de ene kant constateren dat mogelijk, misschien maar ook wellicht "burgers afhaken" (tot nu toe hebben ze iedereen mee namelijk), en aan de andere kant een 'coalition of the willing' willen opzetten met fanatici om nog veel harder te kunnen drammen. Nee dat gaat werken.

En dan die andere. Ik begrijp ook wel dat ambtenaren geen aanlokkelijk verhaal kunnen maken en slechts de indruk wekken de burger van zijn verworvenheden te willen ontdoen. Want dat is exact wat er gebeurt. De burger moet onder het banier van de klimaatmaffia zich scheel betalen aan energie, zich scheel betalen aan isolerende maatregelen, zich scheel betalen aan een elektrische auto, als een complete neuroot volcontinu zijn energieapp raadplegen om te zien wanneer de wasmachine aan kan.

En dan zie je ineens dat dat in het buitenland helemaal niet hoeft. Nee: Nederland redt het Aardse klimaat in zijn eentje.
R. D.
OK Boomer. Onzin opmerking. Elk land heeft zijn eigen problemen die het oplost. Nederland doet het juist erg slecht. China is beter op weg om zijn klimaatdoelen te halen dan Nederland.
T. Simpelmans
Nou ik ben nu in Spanje. Hier vrijwel geen zonnepaneel te bekennen, nergens wordt gewerkt aan een warmtenet en qua electrificatie van het wagenpark kijken ze ook nog even de kat uit de boom. Vorige maand was ik in Italië. Daar waren ze even heel druk met warmtepompen installeren die werden bekostigd uit het "coronaherstelfonds". U weet wel, dat fonds van 700 miljard waar Nederland 40 miljard aan heeft betaald en amper 5 miljard (niet eens een procent) van terug zou zien (wordt nog minder). Inmiddels is de subsidiepot voor Italiaanse warmtepompen op ( ook omdat de installateurs hun prijzen hadden verveelvoudigd en wat denk je? Niemand hoeft er meer één. Ze wachten nu tot Nederland met meer geld over de brug komt.
Advertentie