Loppersum heeft heel veel van niks, zo zeggen ze zelf in de Groningse gemeente. En dat zien ze niet als iets negatiefs. Sterker, Loppersum wil zich met het grote niets op de kaart zetten als bestemming waar je tot rust kunt komen.
Loppersum heeft heel veel van niks, zo zeggen ze zelf in de Groningse gemeente. En dat zien ze niet als iets negatiefs. Sterker, Loppersum wil zich met het grote niets op de kaart zetten als bestemming waar je tot rust kunt komen.
De leefbaarheid, veiligheid en de sociaal-economische positie van bewoners in de veertig ‘krachtwijken’ is tussen 2008 en 2012 nauwelijks verbeterd ten opzichte van vergelijkbare wijken. Dat constateert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een vandaag gepubliceerd onderzoek. Het rijk heeft er ruim een miljard euro in geïnvesteerd.
Slechte reputatie wijk funest voor betrokkenheid inwoners
Van het bevorderen van buurtparticipatie - een van de beleidsdoelen van het krachtwijkenbeleid - is niets terechtgekomen. ‘Bepaalde groepen mensen laten zich wellicht afschrikken door het label probleemwijk', stelt hoofdauteur Matthieu Permentier van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een toelichting op het vandaag verschenen onderzoek.
Bevolkingsdaling en vergrijzing bepalen in combinatie met de crisis de komende jaren steeds meer de beleidsagenda. In een serie artikelen besteedt Binnenlands Bestuur aandacht aan de gevolgen.
Na 3 jaar krachtwijk gaat de Haagse Stationsbuurt langzaam de goede kant op. Nu de corporaties en het Rijk bezuinigen, moeten de bewoners zelf de handen uit de mouwen steken. ‘Tot op heden mochten we alleen punten en komma’s veranderen.’
Hoewel het Rijk extra budget voor krachtwijken schrapt, gaan de meeste gemeenten door met hun investeringen. Een tweeluik over de resultaten van het onderzoek van Binnenlands Bestuur en de praktijk in de Stationsbuurt, alias het Haagse Quartier Latin.
De Vogelaarwijk, genoemd naar de voormalige PvdA-minister voor Wonen, Wijken en Integratie, is als naam bijna verdwenen, net als het programmaministerie.
Rivierenland: meer regionale samenwerking bij bouw
Het bedrijfsleven in de regio Rivierenland wil meer samenwerking tussen ondernemers en gemeenten bij de aanbesteding van (bouw) projecten. Een ‘marktdag’ moet de partijen bijeen brengen.
Helena van Gelder is eigenaar van één van de panden die verzakten door de bouw van metrostation Vijzelgracht voor de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Verslag van een al bijna 3 jaar durend gevecht voor schadevergoeding met palaverende ambtenaren.