of 64621 LinkedIn

Woonbron in conflict over verkoop SS Rotterdam

De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron is nog niet verlost van het peperdure cruiseschip SS Rotterdam. De verkoop van het schip met restaurants, hotel en congrescentrum is ontaard in een juridische strijd met een afgewezen kandidaat-koper.
Hanselpedia

De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron is nog niet verlost van het peperdure cruiseschip SS Rotterdam. De verkoop van het schip met restaurants, hotel en congrescentrum is ontaard in een juridische strijd met een afgewezen kandidaat-koper.

Goedkoopste bieder

Woonbron was eind vorig jaar in gesprek met scheepsbouwer Veka (eigendom van Peter Versluis en Christian Westers) en met de hotelketen WestCord groep van Harry Westers, de vader van Christian. De scheepsbouwers boden 42 miljoen euro, de hotelgroep 30 miljoen. Woonbron ging met de goedkoopste bieder in zee.

 

Werkgelegenheidsprojecten

‘Het bod van WestCord was voor ons beter’, zegt Woonbronwoordvoerster Lilian Klinkenberg. ‘Dat heeft te maken met het totaalpakket.’ Bijvoorbeeld behoud van een van de huidige exploitanten en van werkgelegenheidsprojecten, volgens de woordvoerster, die er verder niet op in wil gaan, omdat de zaak onder de rechter is.

 

Wel of geen koopovereenkomst

Veka meent dat al sprake was van een koopovereenkomst en spande een bodemprocedure aan tegen Woonbron. Ook liet de scheepsbouwer beslag leggen op het schip. Een kort geding hierover verloor Woonbron eind december. Klinkenberg: ‘Volgens de rechter hebben we onvoldoende duidelijk gemaakt dat we nog geen deal hadden met Veka. Op 21 maart dient hierover het spoedappel, waarin we onze punten verder onderbouwen. Want het beslag moet eraf, anders kunnen we niet leveren aan WestCord.’

 

Schadevergoeding

Als Woonbron in maart gelijk krijgt en de deal kan voortzetten, is er nog wel het risico dat de uitkomst van de bodemprocedure op termijn leidt tot het betalen van een schadevergoeding aan Veka. Of Woonbron met meer verliezen op het ‘rampschip’ moet rekenen, kan Klinkenberg niet zeggen. Het project – de aankoop van het historische schip, renovatie en inrichting voor nieuwe gebruikers – kostte Woonbron ruim 250 miljoen euro, het tienvoudige van wat was begroot. De minister van Binnenlandse Zaken sommeerde de corporatie het schip te verkopen.

 

Geen afschrijving meer

Het schip is de afgelopen jaren grotendeels afgeschreven (tot 25,5 miljoen euro), meldt Klinkenberg, die geen afschrijving meer verwacht. Wel komen de exploitatieresultaten –positief danwel negatief - bij Woonbron terecht, totdat het schip is overgedragen aan haar nieuwe eigenaar WestCord.

Verstuur dit artikel naar Google+

Vacatures

Klik hier voor alle vacatures

Dossier: coronavirus

Afbeelding

 

In dit dossier leest u alle artikelen van Binnenlands Bestuur over het coronavirus.