Alle whitepapers

MVO Strategie: in vijf stappen naar meer impact!

In bijna elke commercial op televisie, radio of in de kranten komt het voorbij: aandacht voor de duurzaamheid van het product of de dienst. Of het nu gaat om auto’s of shampoo, de wereld lijkt er een stuk mooier op te worden. Duurzaamheid is hot, dat is duidelijk! En het lijkt wel of het vanzelf gaat.

De werkelijkheid is natuurlijk een stuk weerbarstiger. Duurzaamheid wordt helaas nog al te vaak als marketing-instrument ingezet om producten aantrekkelijk te maken en het imago van organisaties op te vijzelen. “Greenwashing� heet dat. Maar hoe is dat zo gekomen en is dat dan nieuw? En gaat het alleen maar over klimaat- en milieuaspecten? Hoe zit dat dan met de ESG-criteria, SDG’s, COP-doelstellingen, ISO26000 richtlijn, GRI standaarden, om zo maar een paar termen te noemen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen heeft een lange weg afgelegd, er zijn veel termen het gaat over veel meer dan alleen klimaat. Er is zoveel informatie over het onderwerp te vinden. En als jij ook aan de slag wil om je eigen organisatie meer maatschappelijk verantwoordelijk te maken, waar moet je dan beginnen? Wij nemen je daarom mee met een beknopt overzicht van alle begrippen en terminologie en waarom (andere) ondernemingen en organisaties aanpassingen doen aan hun MVO-strategie.

Vervolgens kijken we naar de verschillende stadia van volwassenheid, zodat je kunt bepalen waar de reis van jouw organisatie naar toe gaat. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn strategie meteen om te gooien en het anders te gaan doen. Wat je wel kunt doen is stil staan bij die stappen die wél mogelijk zijn én passen bij jouw organisatie. Vervolgens maak je keuzes in de onderwerpen en stel je hierop doelen. Bij voorkeur met de stakeholders van jouw organisatie. Dit is niet alleen belangrijk uit het oogpunt van betrokkenheid, maar ook omdat zij wellicht ook bezig zijn met dezelfde stappen en je ook van hen kunt leren.

Tot slot geven we je 5 tips om te starten. Want uiteindelijk gaat het daarom: beweging in de juiste richting! Wij hopen dat dit eBook daarbij helpt door alles beknopt, overzichtelijk en uitvoerbaar te maken. En door simpele visualisaties krijg je direct de samenvatting en zet het aan tot actie. Of je nu een gemeente, zorginstelling, provincie, toezichthouder, ziekenhuis of andere not-for-profit organisatie bent: elke organisatie kan een steentje bijdragen aan een duurzame samenleving.

En misschien wel júist omdat je al een maatschappelijke opdracht hebt, lijkt het thema MVO voor jouw organisatie mogelijk minder relevant. Je levert toch al een bijdrage aan de samenleving? Aan het eind van dit eBook maken we de brug tussen organisatie met een MVO-beleid en waardegedreven organisaties. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. We hopen je te inspireren om, waar je nu ook staat, een stap te zetten op weg naar meer impact en meer duurzaamheid.

Inhoudsopgave

Inleiding

MVO door de jaren heen

Begrippen & organisaties

Waarom MVO?

Hoe 'MVO-minded' is jouw organisatie?

MVO Strategie bepalen

Vijf tips om te starten

Over de auteurs

Whitepaper aanvragen

Aanhef