Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten compenseren minima voor hoge gasrekening

Huishoudens met een laag inkomen, op of net boven het sociaal minimum, krijgen via de categoriale bijzondere bijstand eenmalig een tegemoetkoming van circa 200 euro.

10 december 2021
Dennis-Wiersma---foto-Martijn-Beekman.1.jpg

Mensen met een inkomen op of net boven het sociaal minimum krijgen ongeveer 200 euro extra als tegemoetkoming om de stijgende energieprijzen op te vangen. Het demissionaire kabinet trekt daarvoor 200 miljoen euro uit waarmee maximaal 800.000 huishoudens ruimer kunnen worden gecompenseerd, meldt staatssecretaris Dennis Wiersma (Sociale Zaken, VVD) na de ministerraad. Het bedrag wordt uitbetaald via de gemeenten.

Niet voldoende
Het extra vrijgemaakte geld komt bovenop de 3,2 miljard euro die het kabinet al eerder had toegezegd om de energiebelasting eenmalig te verlagen. De energierekeningen stijgen sterk, omdat de afgelopen tijd gas en olie wereldwijd fors duurder zijn geworden. Huishoudens met een gemiddeld gebruik betalen daardoor volgend jaar circa 400 euro minder aan energiebelasting. De verlaagde energiebelasting compenseert gemiddeld de helft van die stijging. Daarom krijgen de laagste inkomens nu extra ondersteuning.

Automatisch

Huishoudens met een laag inkomen, op of net boven het sociaal minimum, krijgen via de categoriale bijzondere bijstand eenmalig een tegemoetkoming van circa 200 euro. Mensen in de bijstand zijn bekend bij gemeenten en ontvangen het bedrag automatisch. Andere groepen die in aanmerking komen – waaronder IOW-gerechtigden, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen – maar niet automatisch worden bereikt, kunnen zich bij hun eigen gemeente melden. Om deze groep te informeren over deze tegemoetkoming wordt samen met de VNG en Divosa publiekscommunicatie opgezet.

Generiek
Het kabinet heeft gekozen voor een generieke uitkering, omdat maatwerk voor deze grote groep niet uitvoerbaar is voor de gemeenten, aldus Wiersma. ‘Hoe gerichter hoe beter natuurlijk, maar we hebben er niet voor niks de tijd voor moeten nemen. Gemeenten kunnen de regeling zo gericht mogelijk inzetten. Dan kan het bedrag nog meer worden, maar dat is aan gemeenten’, zegt de staatssecretaris. De gemeenten gaan dat nu verder uitwerken en het budget toekennen, aldus Wiersma. ‘Hoe het uitpakt, moeten we kijken. We weten ook niet hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelingen’, zegt Wiersma.

Minimumloon
De Tweede Kamer had het kabinet gevraagd om meer te doen voor de arme huishoudens. Een behoorlijk deel van de parlementariërs wilde ook het minimumloon vanaf 2022 verhogen als compensatie voor prijsstijgingen, maar dat voorstel werd door de coalitiepartijen weggestemd.

Verschillen
Wiersma hoopt dat met het extra geld de harde klap voor deze groep mensen een beetje wordt getemperd. Hij denkt dat tussen de 500.000 en 800.000 mensen zo weinig verdienen dat ze deze hulp goed kunnen gebruiken. Hij wijst erop dat de energierekening in deze groep ook behoorlijk kan verschillen, afhankelijk van waar je woont en wat voor contract mensen hebben. Het streven is om de extra tegemoetkoming in het eerste kwartaal van volgend jaar over te maken. (ANP/Redactie)

Reacties: 16

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Petersen
Een echte VVD er die Dennis. Onder welke glazen stolp leeft hij? Hij denkt en hij denkt dat..... En blijkbaar vindt hij het normaal dat 800.000 mensen onder of op de armoede grens zitten. Doe daar structureel wat aan door winst en vermogensbelasting te verhogen en de miljarden die Rutte aan het bedrijfsleven schenkt beter te besteden. Hij moet zich schamen
fornara / pensionada
ik vraag mij af wat het kabinet bedoeld met net boven het sociaal minimum.IK heb aow en klein pensioen,adn heb je het ook niet breed.Dus graag wat duidelijkheid,wat is maximum bedrag.wat je als inkomen mag hebben.
Is wel zo
Ah, dus nu betalen de gemeenten 200 miljoen aan 's Rijks energiebelasting.
Bram Bakker (beleid) / beleid
Pardon ik schreef dit in een txt bestandje en blijkbaar werkt is het principe wordwrap hier onbekend.

Moch binnenlands bestuur meelezen gaarne mijn vorige post verwijderen. Dank.



In het kader van de leesbaarheid nogmaals:



Petersen:



Al die partijen die sinds jaar en dag pretenderen voor de minima (en de allochtonen) op te komen hebben er baat bij dat de positie van deze groepen feitelijk niet beter wordt.

Kijk je naar de resultaten van hun politiek en inzet dan zie je dat die groepen inderdaad in de basis geen steek opgeschoten zijn.

Het blijkt uiteindelijk louter signalering naar hun potentiële stemvee om ze op de plantage te houden, de machtsbasis heeft duidelijk prioriteit over daadwerkelijk het verschil maken.

Het maakt niet uit wie er aan heb bewind is en wie er in de oppositie zit de situatie blijft zoals ie is, mooie woorden en het bezoeken van krachtwijken en arbeiderskantines ten spijt.

Het is ook in mijn ogen zeer opvallend dat al het zogenaamd rechtse beleid volledig onderschreven/ondersteund wordt en werd door al die partijen die pretenderen daar heel ver vanaf te staan.

Uiteindelijk is het allemaal van hetzelfde laken een pak.

Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

F. Hakstro / Beleidsmedewerker
@Bert u heeft volledig gelijk. Het is volksverlakkerij. De positie wordt steeds meer uitgehold. Ben heel benieuwd wat het nieuwe kabinet zal doen met het ontslagrecht en de WW duur. Waarschijnlijk wordt de voorzet van de commissie Borstlap opgevolgd. Dat betekent verkorting van WW duur tot een jaar en versoepeling van het ontslagrecht. In combinatie met het wijd open houden van onze grenzen voor arbeidsmigranten en andere migranten betekent dit dat de positie aan de onderkant verder wordt uitgehold. Vele varkens maken de spoeling dun. Het reservoir arbeidskrachten neemt toe, flexibele arbeid wordt nog goedkoper. Het doel van de commissie zou meer mensen in vaste dienst zijn. Het tegenovergestelde zal het geval zijn. We zullen er nooit meer wat over horen. Nederland gaat Engeland achterna.
de jong / ambtenaar
1. Je kunt er van vinden wat je wil maar alle mensen die bijstand ontvangen krijgen € 200. Automatisch. Anderen met een inkomen op hetzelfde niveau maar niet bekend zijn moeten zich melden, maar krijgen ook € 200 zonder een al te zware toets waarschijnlijk.

2. Bert Bakker ziet een complot want er zijn nog steeds mensen met een laag inkomen; te laag misschien. Maar het doel van armoede beleid is ook helemaal niet om lage inkomens op te heffen. Het doel is om o.a. de kans op een laag of hoog inkomen te laten bepalen door van alles en nog wat maar niet door het feit dat je ouders ook een laag inkomen hadden. En tweede doel: niet van vanaf je geboorte tot aan je dood in een laag inkomen gevangen zitten als het een beetje kan. Sociale mobiliteit. En ja, dan houd je permanent groepen met een laag inkomen. Wil je dat niet, dan is er maar een oplossing: iedereen evenveel laten vedienen. Of dat werkt betwijfel ik.

3. Derde doel doel is: lage inkomen verhogen zonder de inkomensverdelling te veranderen: economische groei dus. De inkomensveschillen in Nederland zijn in vergelijking met andere landen klein en ze worden ook niet of nauwelijjks groter. Verschillen in bezit, vermogen zijn groter en die lijken te groeien. Onlangs nog vastgesteld: het aantal mensen/kinderen met een laag inkomens is afgenomen.

4. Ontslagbescherming en WW. Wij hebben: lange WW en hoge bescherming. Op papier. Wij hebben ook: een enorme grote groep (die steeds groter wordt) zonder WW en zonder ontslagbescherming: zzp-ers, flexkrachten, 0-uren etc etc. Iedereen die pleit voor lange WW en handhaving van de ontslagbeschierming pleit voor het belang van een selecte en steeds kleiner wordende groep op de arbeidsmarkt. Daar moet iets aan gedaan worden want het ene lokt het ander uit en vreet het bovendien op (slechte contracten verdrijven en verdringen de goede).

5. Concurrentie aan de onderkant van de arbeidsmarkt door migratie. Het is waar dat aan de onderkant van de arbeidsmarkt slechte voorwaarden in stand blijven doordat er mensen zijn die die voorwaarden accepteren. Omdat ze niet anders kunnen meestal. Maar dat wil niet zeggen dat de slechte voorwaarden verdwijnen als er geen mensen meer zijn die daartegen willen werken. Dat is te kort door bocht. Het werk kan ook verdwijnen of simpelweg blijven liggen. Of de productie verplaatst naar plekken waar onze 'slechte' voorwaarden goede voorwaarden zijn. Het is dus geen appeltje eitje: grenzen dicht, problemen op de arbeidmarkt opgelost. Ik durf bovendien wel de stelling dat dat voor velen die de grens dicht willen hebben een gelegenheidsargument is.



Dus: de € 200 is mooie maatregel. Ondank alles.
F. Hakstro / Beleidsmedewerker
“Het werk kan ook verdwijnen of simpelweg blijven liggen. Of de productie verplaatst naar plekken waar onze 'slechte' voorwaarden goede voorwaarden zijn. “. Laat het maar gewoon gebeuren. Distributiesector, vleessector, tuinbouwsector, weg ermee!!! Verdienen we per saldo niets aan, kost geld. Een klein aantal mensen wordt er nu heel rijk van. Die hebben pech. Het bedrijfsleven moet de samenleving dienen en niet andersdom.
Wietske
@ de vries

Jij weet blijkbaar niet dat 800.000 mensen op of onder de armoede grens zitten. En als je het wel weet dan moet je je schamen om wat je zegt.
de jong / ambtenaar
@Wietske: Nee, dat wist ik niet. Ik weet wel dat in NL een minimumloon geldt waar je van kunt leven, dat we een vrij goed functionerent sociaal vangnet hebben in de vorm van de bijstand en de AOW. Dat de doorstroom in de ww en bijstand niet 0 is; een groot deel van de mensen vindt werk en is niet blijvend aangewezen op een bijstandsuitkering. De enige groep die m.i. tekort gedaan wordt is de groep die voorheen een wajong uitkering kreeg en/of in de sociale werkvoorziening terecht kon (tegen een loon hoger dan het minimum en met pensioenopbouw).



Welke 800.000 zie ik dan over het hoofd?
milton friedman / gemeenteraadslid
"Doe daar structureel wat aan door winst en vermogensbelasting te verhogen "

Ja hoor, daar gaan we weer. Een hogere belastingdruk als panacee voor het oplossen van een zogenaamd armoedeprobleem.

Ik zou er voor zijn om - zoals bijvoorbeeld het FNV voorstelt- het minimumloon naar EUR14 p/u te verhogen.

En verder schiet dit land niets op met al die minimumloonbanen in slachthuizen, in distributiecentra en voor maaltijdbezorgers. Al die mensen verdienen te weinig om rond te komen. Daarom moeten ze gebruik maken van een byzantijns ingewikkeld Toeslagensysteem. Een systeem dat eigenlijk failliet is.



Die fooi van EUR 200 is weer zo'n ingewikkeld lapmiddel. Het zou zomaar kunnen dat het uitdelen van die EUR 200 per adres zomaar 50 tot 100 Euro aan uitvoeringskosten met zich meebrengt. Waanzin!
Bram Bakker (beleid) / beleid
de Vries



Ik weet niet waar u het nu precies over hebt in reactie op die post van mij want ik had het daar helemaal niet over.

Als u er wat op tegen hebt of opmerkingen wil plaatsen o.i.d. gaat u er dan a.u.b. op in in plaats van er volledig aan voorbij dan kan er iets besproken worden eventueel.

Ab / beleidsmedewerker
De FED draait inmiddels en zal de rente verhogen, de ECB draait nog niet. Minima kunnen hun borst nat makende komende jaren. Europa is niet in staat om verhogingen van de rente door te voeren, de FED wel. Verhoging van de rente in Europa leidt direct tot problemen in de eurozone. Italiaanse staatsobligaties worden op dit moment al direct opgekocht door de ECB. Daar zit geen private financier meer tussen. Geen interesse!! Met een hogere rente in de VS gaat het geld naar dollars, de euro zal verder dalen. We krijgen geïmporteerde inflatie, wat we nu zien is nog maar het begin. Wilders, FvD en Ja21 krijgen gelijk. Helaas, want ik ben geen fan van deze partijen. Dus het noorden moet meer gaan betalen of de eurozone moet worden opgesplitst. De keiharde realiteit komt helaas snel op de minima af. Ik vrees dat zij de klos zijn. Als de VS nog deze winter de relatie met oom Vladimir op spanning zet, door domme dingen te doen, dan is €200 zeker niet genoeg.
Nico uit Loenen / gepensioneerd rijksambtenaar
Volgens mij is het veel economischer om de energieleveranciers een extra rijksbijdrage te leveren die het doorberekenen aan al hun klanten of de energiebelasting te beperken, maar dan tref je dus alle inkomens. Dit rijksbeleid discrimineert en nivelleert inkomens met allerlei fraudegevoelige lapmiddelen die men weer uitbesteedt aan locale overheden... er is nu iets structureel mis dat structureel moet worden opgelost.
H. Wiersma / gepens.
Als deze staatssecretaris per 1 januari 2022 eindelijk eens het Financieel Toetsings Kader (FTK) t.b.v. de pensioenfondsen op de schop neemt is er al veel gewonnen. De meeste gepensioneerden hebben inmiddels reeds een inflatieachterstand van ca. 20-25% opgelopen en de nodige negatieve belastingmaatregelen voor hun kiezen gekregen.
Wietske
@de Vries , ik vraag me echt af onder welke glazen stolp jij leeft.

400.000 mensen in de bijstand

350000 mensen met AOW

Jammerder je niet ingaat om de bedragen voor de mensen. Jij als ambtenaar hebt alleen al met je vakantie geld en kerst uitkering een veelvoud.



per / gepensioneerd
De participatiewet moet helemaal op de schop mensen worden vernederd en gekleineerd door gemeente ambtenaren. Ik zie ze dagelijks voorbijkomen als vrijwilliger bij het werkplein , deze mensen zijn lichamelijk helemaal op en zullen nooit aangenomen worden door welke werkgever dan ook .De bijstand is het afvoerputje geworden voor de WIA &WAO een regeling waar deze mensen thuis horen niet in een bijstand situatie.

De regering en gemeenten vragen in essentie 'kunt u nog wat meer pijn lijden'' als ze met hun participatie verhaal aankomen ,deze mensen hebben daar helemaal geen baat bij.
Advertentie