sociaal / Partnerbijdrage

Dit staat er in het coalitieakkoord over het sociaal domein

Dit staat er in het coalitieakkoord over het sociaal domein. De belangrijkste hoofdpunten op een rij.

28 december 2021
Coalitieakkoord.1.png

Nederland heeft bijna een nieuw kabinet. Wat staat het sociaal domein de komende jaren te wachten? De redactie van Stimulansz heeft voor u de belangrijkste hoofdpunten uit het coalitieakkoord tussen VVD, D66, CDA en ChristenUnie op een rij gezet.

AfbeeldingArmoede en schulden

  • We zetten de brede armoede- en schuldenaanpak met volle kracht door. We nemen  maatregelen om het aantal kinderen dat in armoede opgroeit in vier jaar tijd te halveren en hanteren daarbij een eenduidige, realistische, relatieve definitie van armoede. We herijken elke vier jaar het sociaal minimum om vast te stellen of dit toereikend is om van te leven en mee te doen in de samenleving.
  • We zetten in op financiële educatie, preventie en vroeg signalering, zodat we schulden kunnen  voorkomen of vroegtijdig kunnen verhelpen. Om te voorkomen dat mensen vastlopen kunnen maatschappelijke organisaties, zoals woningbouw corporaties, signalen omtrent kwetsbaren delen binnen juridisch verankerde waarborgen, zoals doelbinding en proportionaliteit. We geven mensen meer ruimte om een reserve aan te houden.
  • We verkorten de duur van schuldhulptrajecten en verbeteren de toegang tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen. We lossen probleemschulden sneller op onder meer door meer mogelijkheden te bieden om tot een schuldregeling te komen.
  • We stellen strengere eisen aan beschermingsbewindvoerders en gaan opstapeling van schulden tegen door een maximum te stellen aan verhogingen, rente- en incassokosten. We zorgen voor een betere, verantwoorde overheidsincasso met oog voor de menselijke maat. Doorverkoop van schulden als verdienmodel wordt tegengegaan.

 

Inburgering

  • Om de integratie en inburgering van nieuwkomers te bevorderen, gaan we door met de nieuwe inburgeringswet. Ook de herinvoering van de inburgeringsplicht voor Turkse nieuwkomers wordt doorgezet. Het is van groot belang dat nieuwkomers (arbeidsmigranten, statushouders) zo snel mogelijk integreren in onze samenleving. Wederkerigheid is hierbij het vertrekpunt en daaruit volgt een wederzijdse opdracht. Van de nieuwkomer vergt dit burgerschap, leren van de taal en het vinden van werk. Kansrijke asielzoekers krijgen vanaf dag één les in de Nederlandse taal en we maken het makkelijker (vrijwilligers)werk te verrichten.
  • Nieuwkomers worden gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen. Ook met het leren van de taal.  Het bereiken van een zo groot mogelijke taalbeheersing blijft het doel, bij voorkeur taalniveau B1, waarbij we afspraken maken met gemeentes om achterstanden in taal zo goed en snel mogelijk aan te pakken. Voor degenen die taalniveau B1 niet goed kunnen bereiken, blijft het streven erop gericht bij naturalisatie het taalniveau zoveel mogelijk naar B1 te verhogen. Het kabinet gaat hiertoe de mogelijkheden tot maatwerk verkennen, in lijn met het maatwerk bij de
    taaleis inburgering.
  • Maatschappelijke initiatieven om inburgering te bevorderen worden ondersteund. Via vrijwilligersnetwerken en jongeren die hun maatschappelijke diensttijd vervullen, koppelen we nieuwkomers aan een ‘maatje’ om hen kennis te laten maken met de Nederlandse samenleving.

 

Inkomen

  • We maken werken lonender en verkleinen de armoedeval. We voeren een minimumuurloon in op basis van de 36-urige werkweek (initiatiefwetsvoorstel Gijs van Dijk (PvdA) en Maatoug (GroenLinks), (Kamerstuk 35335)). We verhogen het minimumloon stapsgewijs met 7,5% en houden de koppeling met de uitkeringen (behoudens de AOW) in stand om het bestaansminimum te verstevigen. We komen ouderen tegemoet via een hogere ouderen korting.
  • We hebben de ambitie om de toeslagen af te schaffen, zodat mensen niet meer verdwalen in ingewikkelde regelingen of te maken krijgen met hoge terugvorderingen. We zetten hiervoor deze kabinetsperiode de eerste stappen. We hebben daarnaast de ambitie het belastingstelsel te vereenvoudigen en te hervormen en zetten ook daartoe de eerste stappen.
  • We hervormen en vereenvoudigen de huurtoeslag door de maximale huurgrens af te schaffen en over te stappen naar een systeem van normhuren op basis van inkomen. We zorgen dat iedereen deze hervorming kan dragen, met name de laagste inkomens.
  • We verruimen de bijverdiengrenzen in de Participatiewet en samen met gemeenten zorgen we er voor dat mensen die langdurig in de bijstand zitten actief worden benaderd en worden ondersteund en gestimuleerd naar werk. We vragen daarbij ook een eigen actieve rol van uitkeringsgerechtigden. Daarbij hebben we oog voor ieders talenten en beperkingen, werken we vanuit vertrouwen en is er ruimte voor maatwerk. We wijzigen de kostendelersnorm zodat inwonende jongvolwassenen tot 27 jaar niet langer meetellen als kostendeler voor de uitkering van huisgenoten.

 

Jeugd

  • Goede, tijdige en passende jeugdzorg, met een belangrijke rol voor de eigen omgeving, voorkomt zwaardere zorg. We bakenen duidelijk af wat we onder jeugdzorg verstaan en gemeenten worden in staat gesteld om dit te leveren. Gespecialiseerde jeugdzorg (waaronder jeugd-GGZ) wordt centraler ingekocht. De jeugdbeschermingsketen wordt verbeterd waarbij de rechtsbescherming van het kind en het gezin centraal staan

 

Relatie burger-overheid (o.a. maatwerk)

  • We werken aan een overheid die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is. We willen dat mensen altijd persoonlijk in contact kunnen komen met de overheid, bijvoorbeeld via een loket waar mensen terecht kunnen met vragen, en essentiële voorzieningen zo veel mogelijk behouden blijven. Het kabinet zet het programma Werken aan Uitvoering voort. Hierbij trekt het kabinet nadrukkelijk samen op met gemeenten, die als eerste overheid optreden.
  • We beoordelen wetten op eenvoud, menselijke maat en uitvoering en verbeteren waar nodig. Het mag niet zo zijn dat mensen die onbedoeld een fout maken, direct als fraudeur worden bestempeld. In de uitvoering moet ruimte zijn om af te wijken als de gevolgen voor mensen onevenredig groot zijn. Waar mogelijk krijgen professionals in de uitvoering meer beslisruimte. We nemen daarvoor hardheidsclausules op in de wet.
  • Er komt in lijn met het rapport van de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU) meer aandacht voor de uitvoeringstoets door instanties zelf, beter inzicht in mogelijkheden van systemen en ICT, het toetsen van voorstellen uit de Kamer op
    uitvoerbaarheid, een ‘doenvermogenstoets’, en mogelijk een ’generatietoets’. Grote wetsvoorstellen worden voorafgegaan door een hoofdlijnenbrief. De effecten van wetgeving op de uitvoering worden na één jaar geëvalueerd (invoeringstoets).
  • We pakken digibetisme gericht aan via een publiek[1]private strategie voor digitale geletterdheid en we verbeteren de toegankelijkheid van digitale
    overheidsdiensten, met behoud van alternatieven voor digitale overheidscommunicatie.

 

Werk en participatie

  • In totaal investeren we €500 mln per jaar in het hervormen van de arbeidsmarkt, reïntegratie en het aanpakken van armoede en schulden. Ook trekken we €300 mln per jaar uit voor lastenverlichting van het mkb via loondoorbetaling bij ziekte.
  • Ondanks de grote krapte op de arbeidsmarkt, zijn er nog teveel mensen die er niet tussen komen en onnodig langs de kant staan. De komende jaren willen we daarom, samen met sociale partners, gemeenten en het UWV, meer mensen naar werk begeleiden. Verder gaan we meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk begeleiden en breiden we het aantal beschutte werkplekken uit.
  • We breiden de arbeidsmarktinfrastructuur uit om de overgang van werk-naar-werk en van uitkering-naar-werk te stimuleren. Onderdeel hiervan zijn instrumenten voor om- en bijscholing die de overstap naar tekortberoepen ondersteunen. Opgedane ervaringen met de regionale mobiliteitsteams in de coronacrisis worden hierbij betrokken.
  • Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om laaggeletterdheid aan te pakken.

 

Wmo

  • Het persoonsgebonden budget (PGB) blijft een geschikt middel voor eigen regie, waarbij passende zorg centraal moet staan.
  • Het abonnementstarief heeft geleid tot een beperking van stapeling van zorgkosten en is  transparant en eenvoudig in de uitvoering. Door stijgend gebruik van de huishoudelijke hulp staat de beschikbaarheid van voorzieningen onder de Wmo onder druk. Daarom werken we naar een eerlijkere eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp met landelijke normen en met oog voor betaalbaarheid van lage- en middeninkomens. Hierdoor blijven hulp en ondersteuning beschikbaar.

 

Meer lezen over het coalitieakkoord

Lees het hele coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ om het beeld te krijgen van alle plannen de komende jaren.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Voorlichting voor de leden van de Tweede Kamer.



Bij het debat van a.s. dinsdag behoort o.m. rekening te worden gehouden met het volgende:

1. er dreigt via het Coalitieakkoord structurele (!!!) ontkoppeling te ontstaan tussen de AOW en het minimumloon.

2.sinds 2013 hebben AOW'ers reeds een achterstand t.o.v. de inflatie opgelopen van 2,9%.

3. een verhoging van de ouderenkorting werkt slechts door bij een deel van de AOW'ers. Vanaf ca. E 35.500 bijvoorbeeld wordt deze korting al jarenlang afgebouwd.

4. bovendien betaalt deze categorie belastingplichtigen niet alleen belasting via Box 1 en Box 3, maar betalen zij ook al jarenlang mee aan de volksverzekeringen (AOW, ANW, ZvW, WlZ e.d.).

5. bijna alle gepensioneerden met een aanvullend pensioen hebben inmiddels bovendien een indexatieachterstand van ca. 20-25% opgelopen. Ook in 2022 dreigt dit weer mis te lopen omdat de grote pensioenfondsen niet kunnen/mogen indexeren. Het Kabinet wil namelijk het dekkingspercentage voor dat jaar stellen op 105. Uitgaande van het gemiddelde rendement van 7% over een reeks van jaren kan echter worden volstaan met een veel lagere dekkingsgraad (1% verhoging van de rekenrente betekent een ca. 11 hoger dekkingspercentage voor de pensioenfondsen).

6. aanvullend pensioen is uitgesteld loon en is dus

eigendom van de deelnemers aan een pensioenfonds!

7. naast aanpassing van de AOW aan het minimumloon is het derhalve noodzakelijk om het dekkingspercentage voor de pensioenfondsen af te stemmen op het werkelijk behaalde rendement.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
H. Wiersma / gepens.
Overzicht meerjarig sociaal beleid Nederland voor AOW'ers sec en/of met aanvullend pensioen.

-,-,-,-,-,-,-



Hieronder in willekeurige volgorde 'het snoepgoed' uit de kruidenierswinkel in Den Haag:

-al jarenlange fiscalisering van de AOW (al hoewel de professor Scheefgroei anders wil doen geloven)

-al jarenlang fiscalisering van diverse andere volksverzekeringen (ANW, ZvW, Wlf)

-al jarenlang afbouw van ouderenkorting boven ca. E 35.000

-al jarenlang steeds grote(re) verschillen fiscale kortingen gepensioneerden in vergelijking met werkenden.

-een slechte en te laat tot stand gekomen AOW-compensatieregeling bij het verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd.

-diverse jaren onvoldoende compensatie inflatie (sinds 2013 opgelopen tot 2,9%).

-stimuleren aflossing hypotheek hoofdwoning via wet Hillen en vervolgens weer afbouwen.



Overige weetjes (er zijn ongetwijfeld nog meer):

-AOW'ers ontvangen géén 8% vakantietoeslag, maar slechts 4%.

-AOW'ers hebben geen 13e of 14e maand.

-de meeste gepensioneerden met een aanvullend pensioen hebben door het ontbreken van enige vorm van indexatie inmiddels een inkomensachterstand opgelopen van ca. 20 - 25%.

-over de pensioenen wordt géén vakantietoelage betaald (dat is al in het pensioen verwerkt).



De consequenties:

-meer AOW'ers moeten naar de voedselbank, de bijstand, weer gaan werken en boodschappen ontvangen via de kinderen.

-AOW'ers en een groot deel gepensioneerden moeten sappelen om rond te komen.

-AOW'ers met een aanvullend pensioen hebben inmiddels ten onrechte een grote inkomensachterstand opgelopen.



Een groot deel van het MKB krijgt door het Corono-virus veel te grote klappen.



Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
H. Wiersma / gepens.
AOW wordt betaald via de SVB en bekostigd via het omslagstelsel (belastingen).

De pensioenen (= uitgesteld loon) worden betaald via de sectorale pensioenfondsen. De pensioenenfondsen wordt gevoed via de maandelijks ingehouden pensioenpremie (ca. 25%).en het jaarlijks te behalen rendement. Het pensioen is eigendom van de deelnemer!
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.