of 62812 LinkedIn

Meer aandacht voor daken dan voor daklozen

Jessy de Cooker 3 reacties

Verkiezingsprogramma’s zijn van grote invloed op het beleid van een nieuw kabinet en zijn een leidraad voor de kiezer. De afgelopen tien jaar is het aantal dak- en thuislozen in Nederland verdubbeld, maar de dakloze Nederlander vindt zich amper terug in de plannen voor een mogelijk nieuw kabinet, stelt onderzoeker Jessy de Cooker. 

Als je de verschillende verkiezingsprogramma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen van dit jaar leest, zou je niet denken dat we in Nederland te maken hebben met zo’n 40 duizend dak- en thuislozen. Die groep is namelijk veelal afwezig in de plannen voor de komende jaren.

In de verkiezingsprogramma’s van de VVD, FVD en de PVV komen de termen ‘dakloosheid’, ‘daklozen’ of ‘thuislozen’ niet voor. De PVV heeft het vijf keer over ‘islamisering’, zeven keer over ‘asielzoekers’, maar niet één keer over dak- en thuislozen. Het VVD-programma bevat 68 keer het woord ‘ondernemer’, drie keer het woord ‘daken’ en het programma vermeldt honderd keer het woord ‘woning’, maar rept niet over de mensen die die daken het hardst nodig hebben.

Waarom is dit van belang? Verkiezingsprogramma’s zijn van grote invloed op het nieuwe kabinetsbeleid en ze stellen hoe partijen zich op bepaalde thema’s de komende jaren zullen positioneren. De geringe aandacht voor de daklozencrisis in de partijprogramma’s nu, voorspelt weinig goeds voor de aanpak van die crisis in de komende kabinetsperiode.

Tekst loopt door onder afbeelding.
Afbeelding

De ChristenUnie vormt de uitzondering op de regel. In haar verkiezingsprogramma wijdt de partij 730 woorden aan plannen om dakloosheid na de verkiezingen aan te pakken. Daarmee is de partij met kop en schouders het meest uitgesproken over dit thema. Dat verbaast niet, want staatssecretaris Paul Blokhuis (CU) lanceerde afgelopen kabinetsperiode een kabinetsperiode een Actieprogramma Dak- en Thuisloze Jongeren, gericht op het reduceren van het aantal daklozen in Nederland. Het aantal daklozen neemt nog ieder jaar toe, zeker tegen de context van het coronavirus wordt een enorme stijging verwacht.

Het daklozenthema lijkt niet centraal te staan in de politieke verkiezingsagenda. Terwijl het aantal daklozen in de afgelopen tien jaar is verdubbeld, wordt het onderwerp vaak slechts kort en beperkt aangesneden in het merendeel van de verkiezingsprogramma’s. Dat is een gemiste kans. Verkiezingsprogramma’s zijn de blauwdruk van partij-opvattingen tijdens de formatieonderhandelingen en mogelijk de blauwdruk voor de toekomst van Nederland. Op basis van de huidige ingenomen politieke stellingen gaat ons land een toekomst in met – plat gezegd – meer nadruk op daken dan op daklozen.

Jessy de Cooker is journalist, podcastmaker, docent op Fontys Hogeschool Journalistiek en media-onderzoeker. Dit kalenderjaar doen journalistieke onderzoekers uit het lectoraat Journalistiek & Innovatie van de Fontys Hogeschool Journalistiek te Tilburg in samenwerking met Het Bouwdepot onderzoek naar beelden en beschrijvingen van dak- en thuislozen. Lees meer over dit onderzoek op de website van Het Bouwdepot.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bart (Beleidsadviseur) op
Het gaat helemaal niet meer om inhoud. Verkiezingen = marketing. Dit zijn de meest inhoudsloze verkiezingen ooit.
Door Ad Random op
Je hoeft helemaal niet dakloos te zijn of te worden: succes is immers een keuze.
Door Annemarie Zirkzee (Ondernemer in de zorg, ervaringsdeskundig op de thema's overbelaste mantelzorgers, economisch dakloosheid, stadsnomade, ex-zzp'ers onder de armoedegrens, zelfredzame thuisloosheid ) op
Die 40.000 is een getal dat gebaseerd is op een onzorgvuldige berekening van een paar jaar geleden.
Er is veel verborgen en impliciete dakloosheid. Daarnaast is er een groeiende groep ontheemden die wel een dak, maar geen thuis hebben.
Mijn beredeneerde gok is dat het om een veelvoud gaat van die 40.000. Wat als het om 100.000mensen zou gaan? Of nog meer? Het is niet echt een thema waar je mee kan scoren.