of 59345 LinkedIn

Liever maandelijks gesprek dan kasschuif oproep

Reageer

Betaaldata van de uitkering verschuiven naar de volgende maand; onrechtmatig uitgekeerd geld in zes maanden verrekenen.

Ingezonden brief

Dat zijn de maatregelen die Divosa in BB02 voorstelt om te voorkomen dat in geval van schulden het CIJB en UVW er met de buit vandoor gaan en de gemeente het nakijken heeft. Soortgelijke ‘oplossingen’ heb ik in mijn werkzame verleden voor het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid en voor de VNG ook mogen verzinnen.

Nu ik 4 jaren als vrijwillig schuldhulpmaatje werk, word ik wekelijks geconfronteerd met de gevolgen van de kille efficiency oplossingen die ik en mijn collega’s voor mijn broodheren heb moeten bedenken. Voor mijn cliënten/deelnemers vallen alle fatale betaalmomenten in de laatste week van de maand, te weten huurpenningen, premies zorgverzekeringen en de diverse betaalregelingen met incasso dan wel deurwaarders.

De door de onderzoekers voorgestelde onbezonnen ‘kasschuif’ is voor de gemeente slechts optisch; voor de schuldenaar is het het aantrekken van de strop. Hij kan niet voorfinancieren. Het juiste recept geven de onderzoekers gelukkig ook zelf: een keer maandelijks een goed gesprek.

Gerard Koster

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.